Inwestycje i nieruchomości

Gliwice mają nowoczesne Centrum Przesiadkowe. To inwestycja za 200 milionów

2022-12-12, Autor: mz

Nowoczesny kompleks za dworcem PKP w Gliwicach ruszył 3 grudnia. Połączył transport koleją z systemem stacji autobusów miejskich i regionalnych, a wkrótce też dalekobieżnych i międzynarodowych. Budowa Centrum Przesiadkowego trwała 27 miesięcy, a jej całkowity koszt to około 200 milionów złotych.

Reklama

W ramach przedsięwzięcia przebudowano istniejący tunel podziemny łączący gliwicki dworzec PKP z ul. Tarnogórską i wybudowano nowy łącznik dworca z CP, wzniesiono budynek obsługi pasażerskiej i obiekt pomocniczy z pomieszczeniami na wynajem, efektownie zmodernizowano zabytkową żelbetową wieżę ciśnień i stworzono charakterystyczne zadaszone stanowiska peronowe dla autobusów.

Powstał również nowy, przyjazny użytkownikom, wewnętrzny układ drogowy. W projekcie CP nie zabrakło ekologicznych rozwiązań, takich jak instalacje fotowoltaiczne czy okładziny z płyt elewacyjnych na bazie cementu fotokatalitycznego, który w dłuższym czasie zmniejsza stężenia w powietrzu szkodliwych substancji, wykazuje właściwości antybakteryjne i samoczyszczące.

Nowe Centrum Przesiadkowe w Gliwicach już działa

Koszt wszystkich prac to około 200 mln zł. Na ten cel Gliwice pozyskały 129,5 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Prace wykonało konsorcjum firm Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA.

Na razie głównym zadaniem Centrum Przesiadkowego jest ułatwienie przesiadek z autobusów miejskich i metropolitalnych na pociągi regionalne, pociągi PKP IC oraz kolejowych przewoźników międzynarodowych i vice versa – zdecydowanie szybciej i łatwiej jest obecnie złapać autobus, gdy wraca się koleją z terenu metropolii lub innych regionów Polski i Europy do Gliwic i powiatu gliwickiego. Przesiadka zajmuje dosłownie chwilę, bo obiekty CP i dworca dzieli 150 metrów. Wcześniej pasażerowie udawali się na pociąg najczęściej z oddalonego o pół kilometra placu Piastów (w linii prostej – 200 m) lub znajdującego 650 metrów od dworca kolejowego przystanku Gliwice Dworcowa - informuje gliwicki magistrat.

Podróżujący mają do dyspozycji w CP 12 stanowisk ZTM obsługujących ponad 40 linii autobusowych. Przesiadanie się między pojazdami transportu zbiorowego ułatwia podziemny tunel i winda, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rowerzystów i pieszych.

Dodatkowo od 5 grudnia na parterze budynku głównego CP działa przeniesiony z placu Piastów Punkt Obsługi Pasażera ZTM.

Przypominamy, że w związku z uruchomieniem Centrum Przesiadkowego w Gliwicach, Zarząd Transportu Metropolitalnego wprowadził zmiany w rozkładzie jazdy ponad 50 linii autobusów jeżdżących na obszarze 21 śląskich gmin. Daje to pasażerom możliwość licznych i dogodnych przesiadek w ramach podróży w różne części Gliwic i całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zmiany dotyczą nie tylko tras, ale także godzin odjazdów z poszczególnych przystanków. Szczegółowe informacje o wprowadzonych zmianach można uzyskać, dzwoniąc na bezpłatną infolinię 800-16-30-30. Można je także znaleźć na stronie internetowej ZTM - dodają przedstawiciele UM Gliwice.

Przy najważniejszych przystankach, m.in. w Centrum Przesiadkowym w Gliwicach, warto poszukiwać i zwracać się do działających czasowo informatorów terenowych ZTM. Mają przy sobie mapki z informacjami o najważniejszych zmianach w rozkładzie jazdy.

Mają oni pomagać pasażerom w przesiadkach i podpowiadać, jakie są zmiany. Przy tej okazji zwiększyliśmy też obsadę na infolinii, by każdy mógł się szybko dodzwonić – informuje Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego. – W przypadku jakichkolwiek wątpliwości czy sugestii zachęcamy, by zwracać się do nas oficjalną drogą mailową (na adres [email protected]) albo telefoniczną. Każdy przypadek będziemy obsługiwać indywidualnie. W konsultacji z gminą i z przewoźnikiem nie możemy wykluczać wprowadzenia kolejnych zmian. Zachęcamy pasażerów do kontaktu – podkreśla rzecznik ZTM.

Co ważne, autom osobowym – w przeciwieństwie do autobusów – nie wolno przejeżdżać przez cały kompleks CP, z jednej strony na drugą. To informacja istotna dla tych, którzy podwożą bliskich na teren Centrum Przesiadkowego.

Zmotoryzowani mogą dotrzeć do chwilowych postojów kiss&ride m.in. od strony ul. Warszawskiej – przez ul. Składową lub wybrać alternatywny wjazd przedłużeniem ul. Toszeckiej. UWAGA! Z ul. Toszeckiej nie można skręcić w lewo na stację paliw znajdującą się między ul. Toszecką a Składową.

Natomiast przy wyjeździe z ul. Składowej obowiązuje nakaz skrętu w prawo w ul. Warszawską. Od strony wschodniej kierowcy wjadą i wyjadą z terenu CP ul. Tarnogórską, gdzie wybudowana została sygnalizacja świetlna. O zwracanie uwagi na nowe oznakowanie i poruszanie się zgodnie z nową organizacją ruchu apeluje Zarząd Dróg Miejski w Gliwicach. 

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm