Nowoczesny kompleks za dworcem PKP w Gliwicach ruszył 3 grudnia. Połączył transport koleją z systemem stacji autobusów miejskich i regionalnych, a wkrótce też dalekobieżnych i międzynarodowych. Budowa Centrum Przesiadkowego trwała 27 miesięcy, a jej całkowity koszt to około 200 milionów złotych.
W ramach przedsięwzięcia przebudowano istniejący tunel podziemny łączący gliwicki dworzec PKP z ul. Tarnogórską i wybudowano nowy łącznik dworca z CP, wzniesiono budynek obsługi pasażerskiej i obiekt pomocniczy z pomieszczeniami na wynajem, efektownie zmodernizowano zabytkową żelbetową wieżę ciśnień i stworzono charakterystyczne zadaszone stanowiska peronowe dla autobusów.
Powstał również nowy, przyjazny użytkownikom, wewnętrzny układ drogowy. W projekcie CP nie zabrakło ekologicznych rozwiązań, takich jak instalacje fotowoltaiczne czy okładziny z płyt elewacyjnych na bazie cementu fotokatalitycznego, który w dłuższym czasie zmniejsza stężenia w powietrzu szkodliwych substancji, wykazuje właściwości antybakteryjne i samoczyszczące.
Koszt wszystkich prac to około 200 mln zł. Na ten cel Gliwice pozyskały 129,5 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Prace wykonało konsorcjum firm Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA.
Na razie głównym zadaniem Centrum Przesiadkowego jest ułatwienie przesiadek z autobusów miejskich i metropolitalnych na pociągi regionalne, pociągi PKP IC oraz kolejowych przewoźników międzynarodowych i vice versa – zdecydowanie szybciej i łatwiej jest obecnie złapać autobus, gdy wraca się koleją z terenu metropolii lub innych regionów Polski i Europy do Gliwic i powiatu gliwickiego. Przesiadka zajmuje dosłownie chwilę, bo obiekty CP i dworca dzieli 150 metrów. Wcześniej pasażerowie udawali się na pociąg najczęściej z oddalonego o pół kilometra placu Piastów (w linii prostej – 200 m) lub znajdującego 650 metrów od dworca kolejowego przystanku Gliwice Dworcowa - informuje gliwicki magistrat.
Podróżujący mają do dyspozycji w CP 12 stanowisk ZTM obsługujących ponad 40 linii autobusowych. Przesiadanie się między pojazdami transportu zbiorowego ułatwia podziemny tunel i winda, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rowerzystów i pieszych.
Dodatkowo od 5 grudnia na parterze budynku głównego CP działa przeniesiony z placu Piastów Punkt Obsługi Pasażera ZTM.
Przypominamy, że w związku z uruchomieniem Centrum Przesiadkowego w Gliwicach, Zarząd Transportu Metropolitalnego wprowadził zmiany w rozkładzie jazdy ponad 50 linii autobusów jeżdżących na obszarze 21 śląskich gmin. Daje to pasażerom możliwość licznych i dogodnych przesiadek w ramach podróży w różne części Gliwic i całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zmiany dotyczą nie tylko tras, ale także godzin odjazdów z poszczególnych przystanków. Szczegółowe informacje o wprowadzonych zmianach można uzyskać, dzwoniąc na bezpłatną infolinię 800-16-30-30. Można je także znaleźć na stronie internetowej ZTM - dodają przedstawiciele UM Gliwice.
Przy najważniejszych przystankach, m.in. w Centrum Przesiadkowym w Gliwicach, warto poszukiwać i zwracać się do działających czasowo informatorów terenowych ZTM. Mają przy sobie mapki z informacjami o najważniejszych zmianach w rozkładzie jazdy.
Mają oni pomagać pasażerom w przesiadkach i podpowiadać, jakie są zmiany. Przy tej okazji zwiększyliśmy też obsadę na infolinii, by każdy mógł się szybko dodzwonić – informuje Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego. – W przypadku jakichkolwiek wątpliwości czy sugestii zachęcamy, by zwracać się do nas oficjalną drogą mailową (na adres [email protected]) albo telefoniczną. Każdy przypadek będziemy obsługiwać indywidualnie. W konsultacji z gminą i z przewoźnikiem nie możemy wykluczać wprowadzenia kolejnych zmian. Zachęcamy pasażerów do kontaktu – podkreśla rzecznik ZTM.
Co ważne, autom osobowym – w przeciwieństwie do autobusów – nie wolno przejeżdżać przez cały kompleks CP, z jednej strony na drugą. To informacja istotna dla tych, którzy podwożą bliskich na teren Centrum Przesiadkowego.
Zmotoryzowani mogą dotrzeć do chwilowych postojów kiss&ride m.in. od strony ul. Warszawskiej – przez ul. Składową lub wybrać alternatywny wjazd przedłużeniem ul. Toszeckiej. UWAGA! Z ul. Toszeckiej nie można skręcić w lewo na stację paliw znajdującą się między ul. Toszecką a Składową.
Natomiast przy wyjeździe z ul. Składowej obowiązuje nakaz skrętu w prawo w ul. Warszawską. Od strony wschodniej kierowcy wjadą i wyjadą z terenu CP ul. Tarnogórską, gdzie wybudowana została sygnalizacja świetlna. O zwracanie uwagi na nowe oznakowanie i poruszanie się zgodnie z nową organizacją ruchu apeluje Zarząd Dróg Miejski w Gliwicach.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Strategiczna inwestycja JSW. Podziemny przekop połączył Budryk z Knurowem
1026Nowa strategia EMP. Zamiast Izery – hub przemysłowy, który ma zmienić pozycję Polski w Europie
539Zbrojeniówka - nowa przyszłość dla Rafako. Zamiast kotłów gigant ma wytwarzać lufy
526Rusza nabór na wynajem nowych mieszkań katowickiego TBS przy ul. Mariackiej
513Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
486Elon Musk inwestuje na Śląsku! Gigafabryka Tesli zamiast Izery w Jaworznie?
+165 / -81Pyrzowice kluczowym hubem cargo. Katowice Airport z regularnym frachtem Lufthansy do Frankfurtu
+3 / -0Firma z branży lotniczej zainwestuje w Gliwicach miliony złotych
+3 / -0Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+2 / -0To już pewne: Stalexport schodzi ze sceny. A4 Katowice–Kraków po nowemu – od 2027 bez opłat. Co z trzecim pasem?
+1 / -0Hotelowe zawirowanie w Rybniku. Olimpia nadal działa, z mapy miasta zniknął inny obiekt!
0Katowice udostępniają miejskie lokale pod działalność – już po raz dwudziesty. Czynsze od sześciu złotych za metr
0Bytom: ponad 760 tysięcy złotych na modernizację Orlika w Rozbarku
0To już pewne: Stalexport schodzi ze sceny. A4 Katowice–Kraków po nowemu – od 2027 bez opłat. Co z trzecim pasem?
0Solarne biletomaty coraz popularniejsze. Metropolia GZM rozszerza sieć o nowe urządzenia w Katowicach
0