Od 15 marca w Polsce obowiązuje zakaz lotów pasażerskich. Ruch na lotniskach zamarł. A jednak Katowice Airport pozostaje w pełnej gotowości. W dużej mierze ma to związek z transportem towarowym. Ale nie tylko.
Decyzją Rządu RP, w związku z pandemią koronawirusa, 15 marca został wprowadzony zakaz wykonywania lotów pasażerskich, który dotyczy zarówno rejsów regularnych, jak i tych wykonywanych na zlecenie biur podróży. Pasażerski ruch lotniczy wstrzymany jest aktualnie do 9 maja. Bez wątpienia trwa największy kryzys w ponad 100-letniej historii lotnictwa komunikacyjnego. W przypadku pyrzowickiego lotniska obecna sytuacja dotyka części z około czterech tysięcy osób, które pracują w prawie 50 firmach i instytucjach państwowych funkcjonujących na terenie portu.
Pomimo zakazu lotów port lotniczy w Pyrzowicach utrzymuje cały czas zdolności operacyjne. Wynika to z faktu, że zakaz lotów nie obejmuje m.in. rejsów cargo oraz tych, które są związane np. z przebazowaniami samolotów na przeglądy techniczne. W Katowice Airport cały czas realizowane są regularne rejsy towarowe na czterech kierunkach, więc terminal cargo pracuje siedem dni w tygodniu, praktycznie bez przerw. Funkcjonuje także baza techniczna do obsługi samolotów.
- Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, w obecnej sytuacji braku ruchu pasażerskiego, odcięte jest od najważniejszego źródła przychodów. Jednocześnie ponosimy koszty utrzymania zdolności operacyjnych lotniska, które wynoszą kilkaset tysięcy złotych na dobę, po to, żeby bez przeszkód mogły funkcjonować firmy związane z transportem towarów i obsługą techniczną samolotów. W ten sposób, w trakcie kryzysu, pomagamy chronić miejsca pracy. Ponadto dzięki funkcjonowaniu pyrzowickiego terminalu cargo do województwa śląskiego może przybywać drogą lotniczą m.in. asortyment medyczny, który jest niezbędnych do walki z pandemią koronawirusa – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA.
GTL SA od 2007 roku, w ramach największego w historii portu programu inwestycyjnego, konsekwentnie rozbudowuje infrastrukturę Katowice Airport. Do 2019 roku powstały ponad 24 hektary nowych płyt postojowych, a kolejne 6,6 hektara jest w trakcie budowy. W Pyrzowicach, dzięki odpowiedniej liczbie stanowisk, przez lata mogły rozwijać się bazy takich linii lotniczych jak: Wizz Air, Ryanair, Enter Air, Smartwings, czy Blue Panorama. W trakcie pandemii, kiedy większość samolotów jest uziemiona, Pyrzowice mogą zaoferować przewoźnikom korzystanie z deficytowej infrastruktury, jaką w obecnej sytuacji są stanowiska postojowe.
- Szacuje się, że na Starym Kontynencie uziemionych jest obecnie około 75% samolotów z flot europejskich przewoźników. W Katowice Airport parkują aktualnie 23 samoloty, głównie z rodziny Boeing 737 i Airbus A320, które należą do naszych największych kontrahentów. Wśród nich są również statki powietrzne, które przyleciały na przeglądy do pyrzowickiej bazy technicznej firmy Linetech Aircraft Maintenance. Na płycie postojowej cargo zarezerwowaliśmy 4 stanowiska dla regularnych rejsów towarowych, które cały czas są realizowane. Kilka stanowisk postojowych mamy przygotowanych dla rejsów ad hoc – podkreśla Tomasik
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. GTL SA, przed pandemią koronawirusa prognozowało, że w 2020 roku linie lotnicze przewiozą z i do Pyrzowic rekordowe 5,5 mln podróżnych. Bezprecedensowy kryzys branży lotniczej, wywołany pandemią, wymusił konieczność weryfikacji prognoz ruchu. Obecnie GTL SA spodziewa się, że w 2020 roku z siatki połączeń Katowice Airport skorzysta o ponad połowę mniej podróżnych niż w 2019 roku.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Absurdy górniczej rzeczywistości. Zwolniony za fikcyjne zjazdy związkowiec wraca do JSW
2786Fiasko kolejnego projektu wodorowego w Niemczech. "Produkcja zielonego wodoru nie ma sensu"
815Ranking: Katowice miastem przyszłości i biznesu. W sądziedztwie Glasgow i Manchester
597Katowice, Gliwice i Bielsko-Biała wygrywają w Rankingu Gmin Województwa Śląskiego
596Na A4 Katowice-Kraków wieczny remont. A Stalexport i tak zgarnia rekordowe zyski
580Dla wielu był symbolem dzieciństwa i młodości. Legendarny dziennik "Sport" przestanie istnieć
+19 / -2Firma ze Śląska zleciła nagą sesję zdjęciową w kopalni. "Skandal! Po zaręczynach przyszedł czas na wieczór kawalerski pod ziemią?"
+14 / -2Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. "Koszt wydobycia węgla kamiennego najwyższy w historii"
+3 / -0Ranking: Katowice miastem przyszłości i biznesu. W sądziedztwie Glasgow i Manchester
+3 / -0Katowicki "Sport" jednak przetrwa. Tytuł będzie ukazywał się w formie cyfrowej
+2 / -0PAS skontrolował gminy na Śląsku. Nie jest "różowo", zwłaszcza w uzdrowiskach
0Jakie są najważniejsze czynniki wpływające na jakość druku szytych katalogów?
0Program do fakturowania- co oferuje i komu się przyda?
0Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. "Koszt wydobycia węgla kamiennego najwyższy w historii"
0Handel w Wigilię. Nowy Sejm przyjął pierwszą ustawę
0