Inwestycje i nieruchomości

Nawet 30 nowych pociągów z wieloletnim serwisowaniem dla śląskiego. Jest przetarg

Koleje Śląskie ogłosiły przetarg na zakup trzech EZT-ów z opcją na domówienie kolejnych dwóch pojazdów - poinformowały w piątek 17 marca branżowe media. Teraz okazuje się, że oddzielne postępowanie na zakup pociągów wszczął również śląski Urząd Marszałkowski. Tym samym do województwa może trafić nawet 30 nowych pociągów.

Reklama

Jak donosi portal rynek-kolejowy.pl, przedmiotem nowego zamówienia jest zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego. Zamawiającym jest Województwo Śląskie, ale w postępowaniu wprost zapisano, że będzie przeznaczeniem zakupu jest wzmocnienie spółki Koleje Śląskie.

W ramach zakresu podstawowego śląskie chce kupić aż 22 elektryczne zespoły trakcyjne. Do tego zapisano utrzymanie ich aż do 12 grudnia 2035 roku, dostawę pakietu naprawczego oraz przeprowadzenie szkoleń. Do tego możliwe będzie zamówienie ośmiu dodatkowych pociągów w ramach opcji. Oddzielna opcja dotyczy serwisu dodatkowych pociągów a trzecia - wydłużenia serwisowania przez dostawcę aż do maksymalnie drugiego P4 (włącznie), co może oznaczać nawet koniec 2043 roku - czytamy.


Zamówienie ma zostać sfinansowane z Funduszy Europejskich dla Województwa Śląskiego na lata 2021-2027. Zamawiający zapisał możliwość unieważnienia przedmiotowego postępowania, jeżeli te środki nie zostaną mu przyznane.


Przetarg przewiduje prawo opcji, a jest nim dostawa kolejnych 8 EZT-ów, a także objęcie jednostek serwisem również do 2035 roku. Co więcej, w ramach prawa opcji Samorząd będzie mógł zdecydować się rozszerzyć pakiet serwisowy o kolejne lata – do maksymalnie drugiej naprawy P4 (włącznie), jednak nie później niż do 31 grudnia 2043 roku. Oznacza to, że już przy naprawie głównej (P5), samorząd będzie już ogłaszać przetarg, w ramach którego zostanie wyłoniony wykonawca - informuje z kolei portal raportkolejowy.pl.

Zgodnie z treścią zamówienia, Samorząd spodziewa się dostawy pierwszego pociągu nie później niż do 30 czerwca 2026 roku. Dostawa pozostałych 21 sztuk EZT-ów powinna być realizowana wedle przyjętego schematu: po dwa pociągi miesięcznie.

Dostawa EZT-ów z prawa opcji powinna zostać zrealizowana nie później niż do 12 grudnia 2035 roku. Samorząd będzie miał dwa lata na podjęcie decyzji o ewentualnym skorzystaniu z prawa opcji.

Specjaliści zwracają również uwagę na ciekawe kryteria zamówienia.

Cena stanowi jedynie 60% punktacji. Rozbito ją zresztą na cenę dostawy (45 punktów) i cenę usług serwisowych (15 punktów). Do tego mamy kryteria jakości: Współczynnik efektywności energetycznej ruchowej - 20 p., współczynnik efektywności energetycznej postojowej - 5p., masa służbowa - 5p., kary umowne - 5 p., oraz zastosowanie technologii SiC (węglik krzemu) w przetwornicach trakcyjnych - 5 punktów. Oferty będą przyjmowane do 4 maja - dowiadujemy się.

Wcześniej, w dużo mniejszym zamówieniu, które oddzielnie ogłosiły Koleje Śląskie, zapisano dostawę fabrycznie trzech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją zakupu dwóch kolejnych pojazdów. Tu kryteria wyboru wykonawcy są dużo prostsze. Jeśli oba zakupy zostaną zrealizowane w maksymalnym zakresie, na torach województwa pojawi się aż 35 nowych pociągów.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 580

Prezentacje firm