Jest ich dziesięć i mają łączną długość 68,3 km. Mowa o planowanych gminnych drogach o szczególnym znaczeniu dla zapewnienia płynności ruchu w Metropolii GZM. Jakie to drogi?
Które z planowanych dróg gminnych mogą mieć szczególne znaczenie dla Metropolii? Jak zapewnić płynność ruchu kołowego zarówno wewnątrz GZM, jak i w relacji z jej otoczeniem? Jak kształtuje się natężenie ruchu na drogach ekspresowych? W odpowiedzi na te pytania powstały dwa dokumenty związane z transportem drogowym, które Metropolia przygotowała w konsultacji z gminami.
– Informacje zawarte w tych opracowaniach mogą być przydatne w procesie planowania układów drogowych i prowadzenia polityki transportowej na obszarze GZM – mówi Andrzej Kolat, dyrektor Departamentu Strategii i Polityki Przestrzennej.
– Opracowania stanowią wskazówkę, które inwestycje infrastrukturalne w gminach warto potraktować priorytetowo, biorąc pod uwagę układ drogowy o znaczeniu metropolitalnym. Warto też podkreślić, że opracowania lokują planowane inwestycje gminne w szerszym kontekście, co może być dodatkowym argumentem dla samorządów w procesie ubiegania się o dotacje ze źródeł zewnętrznych – dodaje.
Pierwszy z projektów to Koncepcja metropolitalnych powiązań drogowych na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Dokument był tworzony we współpracy ze wszystkimi gminami członkowskimi GZM, które zgłaszały propozycje dróg (zarówno istniejących, jak i planowanych lub projektowanych), potencjalnie istotnych dla powiązań ponadlokalnych.
Jednym z podstawowych efektów tych prac jest wykaz 10 priorytetowych odcinków dróg, które powinny być realizowane w pierwszej kolejności. Mowa o takich arteriach, jak Drogowa Trasa Średnicowa – Wschód, nowe odcinki DK 79, rudzka Trasa N-S czy bytomska „BeCeTka”. Są to drogi, które mogą zapewnić efektywność i płynność ruchu kołowego w GZM, jak i w jej otoczeniu.
Kliknij i zobacz wykaz w większym rozmiarze
Niemal równolegle do tych prac wykonany został drugi projekt, czyli „Badania dobowych przepływów ruchu tranzytowego wraz z pomiarem natężenia dla wybranych dwóch odcinków / korytarzy dróg krajowych (S1, S11) – w relacjach z obszarem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.” Badanie polegało na ustawieniu łącznie 19 punktów pomiarowych, które mierzyły natężenie ruchu na dwóch istotnych obszarach drogowych: S1/DK1 w relacji GZM z Bielsko-Białą, a także S11/DK11 w relacji GZM z Aglomeracją Poznańską.
Tagi: Metropolia, GZM, droga, tranzyt
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Budowa S1 Przybędza - Milówka. Tak wyglądają dziś tunele pod Baranią Górą (foto)
3491Będą utrudnienia na A4 Katowice-Kraków. Rusza remont wiaduktu na węźle Brzęczkowice
1373Prymat, producent przypraw z Jastrzębia-Zdroju, rozbudował swoją fabrykę (foto, wideo)
1039SKO zablokowało budowę kompleksu hotelowo – mieszkalnego w Bielsku-Białej
788A po remoncie znów kajakiem. Kanał regatowy w Parku Śląskim przejdzie metamorfozę
727W Beskidach może powstać kurort z termami. Ruszył przetarg na odwiert badający zasoby wód geotermalnych
+105 / -6Budowa S1 Przybędza - Milówka. Tak wyglądają dziś tunele pod Baranią Górą (foto)
+10 / -1Prymat, producent przypraw z Jastrzębia-Zdroju, rozbudował swoją fabrykę (foto, wideo)
+6 / -0Skarb Państwa hojny dla Izery. Polski elektryk dostał kolejne miliony dofinansowania
+4 / -0Częstochowa przepłaciła, Bytom kupił podróbki. Afera o odblaskowe ludziki w Śląskiem
+5 / -2To już pewne. Firma z Katowic stworzy plan naprawy A1 Pyrzowice - Piekary Śl.
0Rekordowe zamówienie polskiej kolei regionalnej. Polregio kupi składy za 7 mld zł
0Niemcy największym inwestorem w Polsce. Śląskie znalazło się na podium
0Była fabryka maszyn, będą mieszkania. Twórcy biurowców .KTW przebudują rybnicką Ryfamę
0To drugie życie zużytych turbin wiatrowych. Panattoni ustawia je jako meble
0