Jest ich dziesięć i mają łączną długość 68,3 km. Mowa o planowanych gminnych drogach o szczególnym znaczeniu dla zapewnienia płynności ruchu w Metropolii GZM. Jakie to drogi?
Które z planowanych dróg gminnych mogą mieć szczególne znaczenie dla Metropolii? Jak zapewnić płynność ruchu kołowego zarówno wewnątrz GZM, jak i w relacji z jej otoczeniem? Jak kształtuje się natężenie ruchu na drogach ekspresowych? W odpowiedzi na te pytania powstały dwa dokumenty związane z transportem drogowym, które Metropolia przygotowała w konsultacji z gminami.
– Informacje zawarte w tych opracowaniach mogą być przydatne w procesie planowania układów drogowych i prowadzenia polityki transportowej na obszarze GZM – mówi Andrzej Kolat, dyrektor Departamentu Strategii i Polityki Przestrzennej.
– Opracowania stanowią wskazówkę, które inwestycje infrastrukturalne w gminach warto potraktować priorytetowo, biorąc pod uwagę układ drogowy o znaczeniu metropolitalnym. Warto też podkreślić, że opracowania lokują planowane inwestycje gminne w szerszym kontekście, co może być dodatkowym argumentem dla samorządów w procesie ubiegania się o dotacje ze źródeł zewnętrznych – dodaje.
Pierwszy z projektów to Koncepcja metropolitalnych powiązań drogowych na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Dokument był tworzony we współpracy ze wszystkimi gminami członkowskimi GZM, które zgłaszały propozycje dróg (zarówno istniejących, jak i planowanych lub projektowanych), potencjalnie istotnych dla powiązań ponadlokalnych.
Jednym z podstawowych efektów tych prac jest wykaz 10 priorytetowych odcinków dróg, które powinny być realizowane w pierwszej kolejności. Mowa o takich arteriach, jak Drogowa Trasa Średnicowa – Wschód, nowe odcinki DK 79, rudzka Trasa N-S czy bytomska „BeCeTka”. Są to drogi, które mogą zapewnić efektywność i płynność ruchu kołowego w GZM, jak i w jej otoczeniu.
Kliknij i zobacz wykaz w większym rozmiarze
Niemal równolegle do tych prac wykonany został drugi projekt, czyli „Badania dobowych przepływów ruchu tranzytowego wraz z pomiarem natężenia dla wybranych dwóch odcinków / korytarzy dróg krajowych (S1, S11) – w relacjach z obszarem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.” Badanie polegało na ustawieniu łącznie 19 punktów pomiarowych, które mierzyły natężenie ruchu na dwóch istotnych obszarach drogowych: S1/DK1 w relacji GZM z Bielsko-Białą, a także S11/DK11 w relacji GZM z Aglomeracją Poznańską.
Tagi: Metropolia, GZM, droga, tranzyt
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Obwodnica Ustronia zyska nowy przebieg. Łatwiej dojedziemy DW 941 do Wisły (mapa)
14880Brenna: na Hali Jaworowej powstanie baza hotelowa z trasami narciarskimi
2020DK78. Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w toku. Zobacz postęp prac (wideo)
1944Powstanie 120 km velostrad w Metropolii. Budowa pierwszych ruszy w 2023 roku
1902Radni Brennej zablokowali budowę hotelu w Beskidach. Inwestor: Emocje wzięły górę
1269PLK: wiadukt zapewni dojazd koleją do lotniska w Katowicach
+21 / -1W Zabrzu będzie produkowany niebieski wodór. Wspólny projekt PGNiG i 3 firm ze Śląska
+5 / -0Katowice, Bielsko-Biała i Ożarowice wśród liderów biznesu, inwestycji i pracowitości
+4 / -0Powstanie 120 km velostrad w Metropolii. Budowa pierwszych ruszy w 2023 roku
+4 / -1Katowice Airport: ogromny, trzeci hangar niemal gotowy
+3 / -0Gigant branży klimatyzacji wkracza na Śląsk. Thermosilesia inwestuje w Rudzie Śląskiej
0Katowice: Park Śląski podpisał umowę na pierwszą część modernizacji Kanału Regatowego
0Katowice. Zielona rewolucja na Warszawskiej za niemal 19 mln złotych
0Budowa S1 w Sosnowcu i Mysłowicach – czy będzie przebudowany węzeł Brzęczkowice na A4?
0Powstanie 120 km velostrad w Metropolii. Budowa pierwszych ruszy w 2023 roku
0