Kraina Górnej Odry – tak nazywa się marka turystyczna Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego. Gminy leżące na tym terenie liczą, że dzięki nowemu produktowi staną się bardziej atrakcyjne dla turystów.
Prace nad stworzeniem marki prowadziła firma Landbrand z Poznani. Nazwa marki, a także dokumenty, w tym strategia promocji powstały m.in. podczas warsztatów i konsultacji z przedstawicielami wszystkich członkowskich gmin i powiatów Subregionu Zachodniego oraz z przedstawicielami branży turystycznej z tego terenu.
Kluczową kwestią był wybór nazwy marki. Propozycji padło wiele, np. „Zielony Śląsk”, „Tukej Śląsk”, „Śląska Jedynka” czy „Zachodnia Brama Śląska”. Należało jednak pamiętać, iż marka turystyczna musi się wyróżniać, a jej odbiorcy muszą ją z czymś kojarzyć – najlepiej z miejscem geograficznym. Wybór padł na rzekę Odrę.
Odra jest rzeką o znaczeniu międzynarodowym – tak samo jak Bug łączący Ukrainę, Polskę i Białoruś czy rzeka Ren łącząca Niemcy z Francją. Ale to nie jedyny powód.
- Zauważyliśmy coś, co nas wyróżnia spośród innych regionów, subregionów w woj. śląskim. Co prawda nie mamy Jury Krakowsko-Częstochowskiej, nie mamy Beskidów w całej odsłonie od Cieszyna po Beskid Żywiecki, ale mamy u siebie Górną Odrę i nikt inny u siebie jej nie ma. To u nas Odra wpływa na teren Polski, to u nas ma swój górny bieg, to tutaj są jej dorzecza (np. Olza, Szotkówka, Ruda, Nacyna – przyp. red.), które tak naprawdę scalają cały subregion, od Żor przez Rybnik do Odry. Tutaj mamy sztandarowe imprezy wodne, mamy rozwinięte kajakarstwo, mamy piękne Meandry Odry Natura 2000, mamy też taką imprezę jak Pływadło. Więc czemu nie Odra – mówi Adam Wawoczny, dyrektor Biura Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku.
Słowo „kraina” umożliwia różnorodną narrację skupioną nie tylko na samej rzece, ale również na tym, co jest w jej okolicy np. zamki, pałace, kościoły, zabytki techniki, parki i rezerwaty przyrody, turystyka aktywna, jak również dziedzictwo niematerialne – czyli tradycje tutejszych mieszkańców, gwara śląska oraz śląska kuchnia regionalna.
Przyjęcie marki turystycznej pod nazwą Kraina Górnej Odry otwiera również możliwości współpracy turystycznej z Republiką Czeską (gdzie Odra rozpoczyna swój bieg w Górach Odrzańskich) i innymi partnerami z Polski – od Kędzierzyna-Koźla po Szczecin (gdzie uchodzi do Roztoki Odrzańskiej będącej zatoką Zalewu Szczecińskiego).
Decyzję o przyjęciu marki turystycznej „Kraina Górnej Odry” podjęło 5 grudnia Zgromadzenie Ogólne Członków Związku Subregionu Zachodniego z siedzibą w Rybniku. Prace nad stworzeniem marki trwały od czerwca 2019. Firma Landbrand wykonała je na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Wartość całego przedsięwzięcia wyniosła 70 030 zł.
Inicjatorzy planują teraz szereg działań promocyjnych, które w założeniu mają rozpropagować nowo powstałą markę, tak aby termin „Kraina Górnej Odry” stał się rozpoznawalny na rynku krajowym i zagranicznym.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
INTARG®2024 - Katowice zapraszają na czołowe Międzynarodowe Targi Wynalazków i Innowacji
3022Min. Czarnecka i premier Buzek w Katowicach. "Przemysł na Śląsku musi być różnorodny"
666Transformacja energetyczna i dekarbonizacja – jaki scenariusz dla polskiego i europejskiego przemysłu?
586HR Klub Summit 2024 - wyjątkowe wydarzenie HR w sercu Śląska
343INTARG®2024 - Katowice zapraszają na czołowe Międzynarodowe Targi Wynalazków i Innowacji
0HR Klub Summit 2024 - wyjątkowe wydarzenie HR w sercu Śląska
0Transformacja energetyczna i dekarbonizacja – jaki scenariusz dla polskiego i europejskiego przemysłu?
0Min. Czarnecka i premier Buzek w Katowicach. "Przemysł na Śląsku musi być różnorodny"
0