Inwestycje i nieruchomości

Stellantis Tychy: Jeep jeszcze w tym roku. Co poza nim wyjedzie z fabryki?

2022-01-10, Autor: mz

Fabryka samochodów Stellantis w Tychach rozpoczęła prace budowlane związane z przygotowaniem zakładu pod nowe inwestycje. Projekt dotyczy produkcji nowych samochodów osobowych hybrydowych i elektrycznych dla trzech marek koncernu.

 

Reklama

– Mija rok od ogłoszenia planów rozbudowy na terenie fabryki Stellantis w Tychach - czytamy w grudniowym, przedświątecznym komunikacie prasowym tyskiej fabryki samochodów Stellantis. 

W grudniu 2020 roku władze zakładu FCA Poland Tychy ogłosiły inwestycję w projekt realizowany w najbliższych latach. Dotyczy on produkcji nowych samochodów osobowych hybrydowych i elektrycznych dla trzech marek Koncernu. Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w wyniku rozbudowy i modernizacji zakładu w Tychach, w drugiej połowie 2022 roku ma tu zostać uruchomiona seryjna produkcja Jeepa, pierwszego z trzech nowych modeli samochodów. W kilkumiesięcznych odstępach ruszy z kolei montaż FiataAlfy Romeo.

Jednak jak wynika z informacji podanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego, przedstawiciele firmy nadal nie ujawniają szczegółów dotyczących nazw modeli które mają być produkowane.

- Mogę jedynie potwierdzić, że montaż Jeepa rozpocznie się pod koniec 2022 roku - powiedział instytutowi Rafał Grzanecki, rzecznik Stellantis.

Jeep, Fiat, Alfa Romeo. Spekulacje wokół konkretów

Jak wskazuje IBRM, media od wielu miesięcy sugerują, że na początek w grę wchodzi produkcja małego SUV-a Jeepa, która w 2023 roku zostanie uzupełniona o małego crossovera Fiata i najpewniej o mniejszą odmianę Alfy Tonale. Podstawą wszystkich trzech pojazdów miałaby być kompaktowa platforma modułowa (CMP a oraz eCMP) dawnej Grupy PSA, które są używane w Peugeotach 208 i 2008, Opel / Vauxhall Corsa i Mokka, Citroen C4 i DS3 Crossback oraz w zelektryfikowanych wersjach tych aut. Nowe modele Jeepa, Fiata i Alfa mają wykorzystywać głównie silniki i skrzynie biegów byłej Grupy PSA (od stycznia br. tworzącej wraz z FCA koncern Stellantis).

Stellantis uchyla rąbka tajemnicy

Pod koniec ubiegłego roku Stellantis zrealizował film promocyjny, będący okazją do złożenia życzeń świąteczno-noworocznych. Ujęcia z wewnętrznych kamer znajdujacych się na terenie fabryki dają okazję podejrzenia jej wnętrza. Na pierwszym planie można zobaczyć przemykającego w świątecznym Fiacie 500 Cabrio św. Mikołaja z pachnącą choinką oraz prezentami. Ale zapis video ujawnia coś więcej. Na przyspieszonych ujęciach z kamer umieszczonych na jednostkach produkcyjnych widać rozpoczęte prace budowlane związane z przygotowaniem zakładu pod nowe inwestycje.

- Rok temu, podczas ogłaszania tej imponującej inwestycji w naszej fabryce, uznaliśmy, że dobrze byłoby zarejestrować na filmie przygotowania do uruchomienia nowej produkcji. W tym celu na wszystkich wydziałach produkcyjnych zamontowaliśmy dodatkowe kamery monitoringu, które przez 24 godziny na dobę rejestrują wszystko, co przez te kilkanaście miesięcy dzieje się w fabryce – powiedział Tomasz Gębka, dyrektor fabryki FCA Poland w Tychach.

– Oczywiście te wszystkie zabiegi mają na celu publikację filmu tzw. timelapse w momencie uruchomienia produkcji, co nastąpi za kilka miesięcy. Chcieliśmy jednak przy okazji realizacji nagrania z życzeniami świąteczno-noworocznymi uchylić rąbka tajemnicy i pokazać kilka ujęć z dotychczasowych postępów prac. To oczywiście przystawka do dania głównego, jakim będzie zjechanie pierwszego nowego samochodu z linii montażu, na co musimy jeszcze chwilę poczekać – podsumował Tomasz Gębka.

Stellantis Tychy: nowy pojazd co 50 sekund!

Zakład Tychy, wybudowany w latach 1972-1975, zajmuje ponad 2,4 mln m2 powierzchni, z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m2. Przekształcenie zwojów blachy w gotowy samochód trwa około 12 godzin technologicznych. Praktycznie, co 50 sekund z linii montażowych zjeżdża jeden pojazd.

W 2020 roku, mimo zamknięcia fabryki na ponad trzy miesiące z powodu pandemii, w Zakładzie Tychy wyprodukowano 173 950 samochodów, w tym 121 789 Fiatów 500, 15 426 Abarthów 500 oraz 36 735 Lancii Ypsilon.

Od 1975 do końca 2020 roku zakład w Tychach wyprodukował łącznie 10,5 miliona samochodów, w tym Fiaty 126p (2,2 mln), Cinquecento (1,2 mln), Seicento (1,3 mln), Pandy (2,2 mln), 500 (2,5 mln) i Lancie Ypsilon (0,5 mln). W grudniu 2020 roku zakład ogłosił rozpoczęcie prac związanych z produkcją trzech nowych modeli marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo począwszy od 2022 roku.

Stellantis to wiodący, globalny gracz w dziedzinie mobilności, mający ściśle określony cel: zapewnienie wszystkim swobody przemieszczania się poprzez wyróżniające się, atrakcyjnie wyglądające, przystępne i przyjazne środowisku rozwiązania w zakresie mobilności. Siłą Stellantis jest bogate portfolio kultowych marek, różnorodność i pasja 300 tys. pracowników, a także głęboko zakorzenione więzi ze społecznościami, w ramach których funkcjonuje.

Stellantis jest istotnym inwestorem w sektorze motoryzacyjnym w Polsce, posiadający obecnie kilkanaście spółek i zakłady produkcyjne w Bielsku-Białej, Gliwicach i Tychach, zatrudniające ponad 8 tys. pracowników (dane na koniec 2020 roku). W Polsce fabryki Stellantis wyprodukowały w 2020 roku ponad 220 tys. samochodów i 526 tys. silników. W tym samym roku marki grupy Stellantis sprzedały w Polsce 70 tys. samochodów osobowych i dostawczych, osiągając udział w rynku wynoszący ponad 14%.

Oceń publikację: + 1 + 13 - 1 - 6

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy uważasz Koleje Śląskie za dobrego przewoźnika?






Oddanych głosów: 95

Prezentacje firm