Fabryka samochodów Stellantis w Tychach rozpoczęła prace budowlane związane z przygotowaniem zakładu pod nowe inwestycje. Projekt dotyczy produkcji nowych samochodów osobowych hybrydowych i elektrycznych dla trzech marek koncernu.
– Mija rok od ogłoszenia planów rozbudowy na terenie fabryki Stellantis w Tychach - czytamy w grudniowym, przedświątecznym komunikacie prasowym tyskiej fabryki samochodów Stellantis.
W grudniu 2020 roku władze zakładu FCA Poland Tychy ogłosiły inwestycję w projekt realizowany w najbliższych latach. Dotyczy on produkcji nowych samochodów osobowych hybrydowych i elektrycznych dla trzech marek Koncernu. Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w wyniku rozbudowy i modernizacji zakładu w Tychach, w drugiej połowie 2022 roku ma tu zostać uruchomiona seryjna produkcja Jeepa, pierwszego z trzech nowych modeli samochodów. W kilkumiesięcznych odstępach ruszy z kolei montaż Fiata i Alfy Romeo.
Jednak jak wynika z informacji podanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego, przedstawiciele firmy nadal nie ujawniają szczegółów dotyczących nazw modeli które mają być produkowane.
- Mogę jedynie potwierdzić, że montaż Jeepa rozpocznie się pod koniec 2022 roku - powiedział instytutowi Rafał Grzanecki, rzecznik Stellantis.
Jak wskazuje IBRM, media od wielu miesięcy sugerują, że na początek w grę wchodzi produkcja małego SUV-a Jeepa, która w 2023 roku zostanie uzupełniona o małego crossovera Fiata i najpewniej o mniejszą odmianę Alfy Tonale. Podstawą wszystkich trzech pojazdów miałaby być kompaktowa platforma modułowa (CMP a oraz eCMP) dawnej Grupy PSA, które są używane w Peugeotach 208 i 2008, Opel / Vauxhall Corsa i Mokka, Citroen C4 i DS3 Crossback oraz w zelektryfikowanych wersjach tych aut. Nowe modele Jeepa, Fiata i Alfa mają wykorzystywać głównie silniki i skrzynie biegów byłej Grupy PSA (od stycznia br. tworzącej wraz z FCA koncern Stellantis).
Pod koniec ubiegłego roku Stellantis zrealizował film promocyjny, będący okazją do złożenia życzeń świąteczno-noworocznych. Ujęcia z wewnętrznych kamer znajdujacych się na terenie fabryki dają okazję podejrzenia jej wnętrza. Na pierwszym planie można zobaczyć przemykającego w świątecznym Fiacie 500 Cabrio św. Mikołaja z pachnącą choinką oraz prezentami. Ale zapis video ujawnia coś więcej. Na przyspieszonych ujęciach z kamer umieszczonych na jednostkach produkcyjnych widać rozpoczęte prace budowlane związane z przygotowaniem zakładu pod nowe inwestycje.
- Rok temu, podczas ogłaszania tej imponującej inwestycji w naszej fabryce, uznaliśmy, że dobrze byłoby zarejestrować na filmie przygotowania do uruchomienia nowej produkcji. W tym celu na wszystkich wydziałach produkcyjnych zamontowaliśmy dodatkowe kamery monitoringu, które przez 24 godziny na dobę rejestrują wszystko, co przez te kilkanaście miesięcy dzieje się w fabryce – powiedział Tomasz Gębka, dyrektor fabryki FCA Poland w Tychach.
– Oczywiście te wszystkie zabiegi mają na celu publikację filmu tzw. timelapse w momencie uruchomienia produkcji, co nastąpi za kilka miesięcy. Chcieliśmy jednak przy okazji realizacji nagrania z życzeniami świąteczno-noworocznymi uchylić rąbka tajemnicy i pokazać kilka ujęć z dotychczasowych postępów prac. To oczywiście przystawka do dania głównego, jakim będzie zjechanie pierwszego nowego samochodu z linii montażu, na co musimy jeszcze chwilę poczekać – podsumował Tomasz Gębka.
Zakład Tychy, wybudowany w latach 1972-1975, zajmuje ponad 2,4 mln m2 powierzchni, z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m2. Przekształcenie zwojów blachy w gotowy samochód trwa około 12 godzin technologicznych. Praktycznie, co 50 sekund z linii montażowych zjeżdża jeden pojazd.
W 2020 roku, mimo zamknięcia fabryki na ponad trzy miesiące z powodu pandemii, w Zakładzie Tychy wyprodukowano 173 950 samochodów, w tym 121 789 Fiatów 500, 15 426 Abarthów 500 oraz 36 735 Lancii Ypsilon.
Od 1975 do końca 2020 roku zakład w Tychach wyprodukował łącznie 10,5 miliona samochodów, w tym Fiaty 126p (2,2 mln), Cinquecento (1,2 mln), Seicento (1,3 mln), Pandy (2,2 mln), 500 (2,5 mln) i Lancie Ypsilon (0,5 mln). W grudniu 2020 roku zakład ogłosił rozpoczęcie prac związanych z produkcją trzech nowych modeli marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo począwszy od 2022 roku.
Stellantis to wiodący, globalny gracz w dziedzinie mobilności, mający ściśle określony cel: zapewnienie wszystkim swobody przemieszczania się poprzez wyróżniające się, atrakcyjnie wyglądające, przystępne i przyjazne środowisku rozwiązania w zakresie mobilności. Siłą Stellantis jest bogate portfolio kultowych marek, różnorodność i pasja 300 tys. pracowników, a także głęboko zakorzenione więzi ze społecznościami, w ramach których funkcjonuje.
Stellantis jest istotnym inwestorem w sektorze motoryzacyjnym w Polsce, posiadający obecnie kilkanaście spółek i zakłady produkcyjne w Bielsku-Białej, Gliwicach i Tychach, zatrudniające ponad 8 tys. pracowników (dane na koniec 2020 roku). W Polsce fabryki Stellantis wyprodukowały w 2020 roku ponad 220 tys. samochodów i 526 tys. silników. W tym samym roku marki grupy Stellantis sprzedały w Polsce 70 tys. samochodów osobowych i dostawczych, osiągając udział w rynku wynoszący ponad 14%.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
To już pewne: Stalexport schodzi ze sceny. A4 Katowice–Kraków po nowemu – od 2027 bez opłat. Co z trzecim pasem?
1048Zbrojeniówka - nowa przyszłość dla Rafako. Zamiast kotłów gigant ma wytwarzać lufy
942Hotelowe zawirowanie w Rybniku. Olimpia nadal działa, z mapy miasta zniknął inny obiekt!
532W Katowicach o drodze od węgla do atomu. Ministerstwo Przemysłu przedstawiło założenia Białej Księgi
495Zabytkowa kamienica w nowej odsłonie. Gliwicka 4 w Katowicach po remoncie za 9,5 mln złotych
485Elon Musk inwestuje na Śląsku! Gigafabryka Tesli zamiast Izery w Jaworznie?
+166 / -81Pyrzowice kluczowym hubem cargo. Katowice Airport z regularnym frachtem Lufthansy do Frankfurtu
+3 / -0Firma z branży lotniczej zainwestuje w Gliwicach miliony złotych
+3 / -0Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+2 / -0Solarne biletomaty coraz popularniejsze. Metropolia GZM rozszerza sieć o nowe urządzenia w Katowicach
+1 / -0Robotyczny jubileusz. Śląski szpital pionierem w stosowaniu systemu HUGO RAS w chirurgii
0Sześć śląskich kopalń do zamknięcia w ciągu dekady. W tle astronomiczne kwoty na odejście od węgla
0JSW: w Zofiówce zakończono głębienie szybu na głębokość ponad 1100 metrów
0ICEYE i województwo śląskie razem na rzecz rozwoju sektora kosmicznego
0W Katowicach o drodze od węgla do atomu. Ministerstwo Przemysłu przedstawiło założenia Białej Księgi
0