Inwestycje i nieruchomości

Stellantis Tychy: Jeep jeszcze w tym roku. Co poza nim wyjedzie z fabryki?

2022-01-10, Autor: mz

Fabryka samochodów Stellantis w Tychach rozpoczęła prace budowlane związane z przygotowaniem zakładu pod nowe inwestycje. Projekt dotyczy produkcji nowych samochodów osobowych hybrydowych i elektrycznych dla trzech marek koncernu.

 

Reklama

– Mija rok od ogłoszenia planów rozbudowy na terenie fabryki Stellantis w Tychach - czytamy w grudniowym, przedświątecznym komunikacie prasowym tyskiej fabryki samochodów Stellantis. 

W grudniu 2020 roku władze zakładu FCA Poland Tychy ogłosiły inwestycję w projekt realizowany w najbliższych latach. Dotyczy on produkcji nowych samochodów osobowych hybrydowych i elektrycznych dla trzech marek Koncernu. Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w wyniku rozbudowy i modernizacji zakładu w Tychach, w drugiej połowie 2022 roku ma tu zostać uruchomiona seryjna produkcja Jeepa, pierwszego z trzech nowych modeli samochodów. W kilkumiesięcznych odstępach ruszy z kolei montaż FiataAlfy Romeo.

Jednak jak wynika z informacji podanych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego, przedstawiciele firmy nadal nie ujawniają szczegółów dotyczących nazw modeli które mają być produkowane.

- Mogę jedynie potwierdzić, że montaż Jeepa rozpocznie się pod koniec 2022 roku - powiedział instytutowi Rafał Grzanecki, rzecznik Stellantis.

Jeep, Fiat, Alfa Romeo. Spekulacje wokół konkretów

Jak wskazuje IBRM, media od wielu miesięcy sugerują, że na początek w grę wchodzi produkcja małego SUV-a Jeepa, która w 2023 roku zostanie uzupełniona o małego crossovera Fiata i najpewniej o mniejszą odmianę Alfy Tonale. Podstawą wszystkich trzech pojazdów miałaby być kompaktowa platforma modułowa (CMP a oraz eCMP) dawnej Grupy PSA, które są używane w Peugeotach 208 i 2008, Opel / Vauxhall Corsa i Mokka, Citroen C4 i DS3 Crossback oraz w zelektryfikowanych wersjach tych aut. Nowe modele Jeepa, Fiata i Alfa mają wykorzystywać głównie silniki i skrzynie biegów byłej Grupy PSA (od stycznia br. tworzącej wraz z FCA koncern Stellantis).

Stellantis uchyla rąbka tajemnicy

Pod koniec ubiegłego roku Stellantis zrealizował film promocyjny, będący okazją do złożenia życzeń świąteczno-noworocznych. Ujęcia z wewnętrznych kamer znajdujacych się na terenie fabryki dają okazję podejrzenia jej wnętrza. Na pierwszym planie można zobaczyć przemykającego w świątecznym Fiacie 500 Cabrio św. Mikołaja z pachnącą choinką oraz prezentami. Ale zapis video ujawnia coś więcej. Na przyspieszonych ujęciach z kamer umieszczonych na jednostkach produkcyjnych widać rozpoczęte prace budowlane związane z przygotowaniem zakładu pod nowe inwestycje.

- Rok temu, podczas ogłaszania tej imponującej inwestycji w naszej fabryce, uznaliśmy, że dobrze byłoby zarejestrować na filmie przygotowania do uruchomienia nowej produkcji. W tym celu na wszystkich wydziałach produkcyjnych zamontowaliśmy dodatkowe kamery monitoringu, które przez 24 godziny na dobę rejestrują wszystko, co przez te kilkanaście miesięcy dzieje się w fabryce – powiedział Tomasz Gębka, dyrektor fabryki FCA Poland w Tychach.

– Oczywiście te wszystkie zabiegi mają na celu publikację filmu tzw. timelapse w momencie uruchomienia produkcji, co nastąpi za kilka miesięcy. Chcieliśmy jednak przy okazji realizacji nagrania z życzeniami świąteczno-noworocznymi uchylić rąbka tajemnicy i pokazać kilka ujęć z dotychczasowych postępów prac. To oczywiście przystawka do dania głównego, jakim będzie zjechanie pierwszego nowego samochodu z linii montażu, na co musimy jeszcze chwilę poczekać – podsumował Tomasz Gębka.

Stellantis Tychy: nowy pojazd co 50 sekund!

Zakład Tychy, wybudowany w latach 1972-1975, zajmuje ponad 2,4 mln m2 powierzchni, z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m2. Przekształcenie zwojów blachy w gotowy samochód trwa około 12 godzin technologicznych. Praktycznie, co 50 sekund z linii montażowych zjeżdża jeden pojazd.

W 2020 roku, mimo zamknięcia fabryki na ponad trzy miesiące z powodu pandemii, w Zakładzie Tychy wyprodukowano 173 950 samochodów, w tym 121 789 Fiatów 500, 15 426 Abarthów 500 oraz 36 735 Lancii Ypsilon.

Od 1975 do końca 2020 roku zakład w Tychach wyprodukował łącznie 10,5 miliona samochodów, w tym Fiaty 126p (2,2 mln), Cinquecento (1,2 mln), Seicento (1,3 mln), Pandy (2,2 mln), 500 (2,5 mln) i Lancie Ypsilon (0,5 mln). W grudniu 2020 roku zakład ogłosił rozpoczęcie prac związanych z produkcją trzech nowych modeli marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo począwszy od 2022 roku.

Stellantis to wiodący, globalny gracz w dziedzinie mobilności, mający ściśle określony cel: zapewnienie wszystkim swobody przemieszczania się poprzez wyróżniające się, atrakcyjnie wyglądające, przystępne i przyjazne środowisku rozwiązania w zakresie mobilności. Siłą Stellantis jest bogate portfolio kultowych marek, różnorodność i pasja 300 tys. pracowników, a także głęboko zakorzenione więzi ze społecznościami, w ramach których funkcjonuje.

Stellantis jest istotnym inwestorem w sektorze motoryzacyjnym w Polsce, posiadający obecnie kilkanaście spółek i zakłady produkcyjne w Bielsku-Białej, Gliwicach i Tychach, zatrudniające ponad 8 tys. pracowników (dane na koniec 2020 roku). W Polsce fabryki Stellantis wyprodukowały w 2020 roku ponad 220 tys. samochodów i 526 tys. silników. W tym samym roku marki grupy Stellantis sprzedały w Polsce 70 tys. samochodów osobowych i dostawczych, osiągając udział w rynku wynoszący ponad 14%.

Oceń publikację: + 1 + 13 - 1 - 6

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 795