1 grudnia 2023 r. zaczną obowiązywać zmiany dotyczące parkowania w centrum Katowic. Utworzenie dwóch stref parkowania, tj. Strefa A (niebieska) w ścisłym centrum miasta oraz Strefa B (zielona) na obrzeżach centrum oraz wprowadzenie korzystnych dla mieszkańców abonamentów - to najważniejsze z nich. Celem wprowadzania nowych zasad parkowania jest ograniczenie napływu pojazdów spoza Katowic do Śródmieścia.
Od 2 listopada będzie można składać elektronicznie wnioski o wyrobienie Parkingowej Karty Mieszkańca, Parkingowej Karty Przedsiębiorcy - informuje katowicki magistrat.
Ponadto katowiczanki i katowiczanie niezamieszkujący stref płatnego parkowania będą mogli wykupić preferencyjne abonamenty. Za zmianami w polityce parkingowej Katowic głosowało 23 z 25 radnych Rady Miasta Katowice. Celem wprowadzania nowych zasad parkowania jest ograniczenie napływu pojazdów spoza Katowic do Śródmieścia. Pozwoli to ograniczyć całodzienne parkowanie w centrum Katowic przez gości spoza miasta. Tym samym katowiczanki i katowiczanie, a w szczególności osoby zamieszkujące strefy płatnego parkowania, szybciej znajdą miejsce, w którym będą mogły pozostawić pojazd.
- W Katowicach podążamy tą samą drogą, którą wytyczyły inne, duże polskie miasta – jak Warszawa, Kraków, Poznań czy Wrocław. Co ważne, wprowadzane zmiany zostały opracowane przez ekspertów i skonsultowane z mieszkańcami, którzy w zdecydowanej większości odpowiedzieli „tak” na przedstawione propozycje. Obecnie dobiegają końca prace w terenie związane z przygotowaniem stref płatnego parkowania. Zostały już zamontowane nowe parkomaty, a MZUIM kończy wykonywanie oznakowania poziomego i pionowego – mówi Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic. - Zależy nam na tym, by wszystkie informacje o nadchodzących zmianach w prosty i przystępny sposób przedstawić mieszkańcom Katowic. Dlatego uruchomiliśmy stronę internetową parkowanie.katowice.eu, na której dowiemy się m.in. o tym, jak zakupić preferencyjne abonamenty lub jak wyrobić Parkingową Kartę Mieszkańca. Zachęcam, by formalności załatwić online. Oczywiście zapewnimy także możliwość załatwiania tych spraw „w okienku” – jednak w tym przypadku – w celu uniknięcia kolejek - zachęcam, by nie czekać do 30 listopada.
Pod adresem parkowanie.katowice.eu można znaleźć informacje dotyczące wprowadzanych zmian z perspektywy osób parkujących w Katowicach – mieszkańców stref parkowania, mieszkańców spoza stref i osób, które do Katowic dojeżdżają z innych miejscowości. Ponadto na portalu można znaleźć informacje dotyczące kontroli i wysokości opłat w momencie, gdy nie zapłacimy za parkowanie.
Informacje pojawią się także na plakatach w klatkach schodowych budynków objętych obszarem nowej strefy parkowania oraz w informatorze miejskim „Nasze Katowice”. Kampania informacyjna to krok poprzedzający rozpoczęcie sprzedaży abonamentów, która rozpocznie się 2 listopada, na stronie internetowej spp.katowice.eu. W większości standardowych przypadków wszelkie formalności będzie można załatwić online. Z kolei chęć wykupienia tzw. kopert będzie wiązała się z koniecznością osobistej wizyty w Dziale Nadzoru Strefy Parkowania MZUiM przy ul. Warszawskiej 19. Każdy kupujący abonament musi pamiętać o tym, że uprawnienia wejdą w życie od 1 grudnia. Więc wcześniejszy zakup abonamentu nie uprawnia do parkowania w listopadzie.
Nowy system przede wszystkim opiera się o preferencyjne rozwiązania przeznaczone dla mieszkańców Katowic. Wszystkie chętne osoby zamieszkujące strefy płatnego parkowania (tj. Strefę A „niebieską” oraz Strefę B „zieloną”) będą mogły nabyć za symboliczną opłatą „Parkingową Kartę Mieszkańca”. Warto podkreślić, że kwartalna opłata za „Parkingową Kartę Mieszkańca” jest niższa niż jeden dzień parkowania w Strefie A dla osób spoza Katowic.
Opłaty abonamentowe będzie można wnosić miesięcznie, kwartalnie lub półrocznie. Stawka dla Strefy B (zielonej) wyniesie 10 zł miesięcznie lub 25 zł kwartalnie. Stawka dla Strefy A (niebieskiej) wyniesie 20 zł miesięcznie lub 50 zł kwartalnie. Kolejna ważna zmiana dotyczy miejsc, w których posiadacz Parkingowej Karty Mieszkańca może zostawiać swój pojazd. Dziś są to tylko dwie wskazane ulice. Natomiast od 1 grudnia posiadacz Parkingowej Karty Mieszkańca (wydanej dla Strefy A) będzie mógł parkować pojazd w całej Strefie A oraz Strefie B. Z kolei posiadacz Parkingowej Karty Mieszkańca (wydanej dla Strefy B) będzie mógł parkować pojazd w całej Strefie B.
Dla katowiczanek i katowiczan niebędących mieszkańcami Strefy A i Strefy B przygotowano także preferencyjne abonamenty. Warto podkreślić, że tego typu rozwiązania są rzadko spotykane w naszym kraju – natomiast ich celem jest preferencyjne traktowanie osób, które w Katowicach mieszkają i odprowadzają tu swoje podatki. Koszt takiego miesięcznego abonamentu wynosi 300 zł w Strefie A oraz 200 zł w Strefie B. Natomiast osoby spoza Katowic chcące parkować w strefie codziennie przez 8 godzin musiałyby zapłacić ponad 1200 zł w Strefie A i blisko 700 zł w Strefie B. Wszystkie opisywane zmiany nie będą obowiązywać na terenach prywatnych, obszarach należących do wspólnot mieszkaniowych lub spółdzielni, które mogą prowadzić własną politykę parkingową
Na ulicach Katowic częściej zobaczyć będzie można znak zakazu B35 „zakaz postoju”, z umieszczoną pod nim tabliczką ze stosowną informacją: nie dotyczy określonej części drogi wyłącznie pojazdów posiadaczy Parkingowej Karty Mieszkańca.
- Oznacza to, że uprawnieni do postoju w tym miejscu będą wyłącznie mieszkańcy posiadający Parkingową Kartę Mieszkańca. W związku z dostosowaniem oznakowania do obowiązujących przepisów część miejsc parkingowych zlokalizowanych w centrum Katowic trzeba było zlikwidować. Ustawienie tych znaków ma pomóc w znalezieniu wolnych miejsc postojowych dla pojazdów mieszkańcom strefy – wyjaśnia Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu.
Preferencyjne rozwiązanie zostało także opracowane dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie strefy płatnego parkowania. Będą oni mogli wykupić Parkingową Kartę Przedsiębiorcy, której koszt to 700 zł miesięcznie. Droższe będzie natomiast wykupienie zastrzeżonego miejsca parkingowego, czyli tak zwanej koperty.
Zmiany dotyczyć będą także wysokości opłaty za parkowanie – dla osób nieposiadających abonamentu bądź parkingowej karty mieszkańca. Zgodnie z nowymi zasadami będzie to wyglądało następująco:
Opłaty od poniedziałku do soboty (z wyjątkiem sobót stanowiących dni wolne od pracy)
Godziny obowiązywania opłat – od 7.00 do 17.00
Stawki:
3 zł – za postój do 30 minut
6 zł – za postój powyżej 30 minut do 1 godziny
7,20 zł – za drugą rozpoczętą godzinę postoju
8,40 zł – za trzecią rozpoczętą godzinę postoju
6,00 zł – za każdą następną rozpoczętą godzinę postoju
Opłaty od poniedziałku do piątku
Godziny obowiązywania opłat – od 7.00 do 17.00
Stawki:
2 zł – za postój do 30 minut
4 zł – za postój powyżej 30 minut do 1 godziny
4,80 zł – za drugą rozpoczętą godzinę postoju
5,60 zł – za trzecią rozpoczętą godzinę postoju
4,00 zł – za każdą następną rozpoczętą godzinę postoju
W momencie, kiedy kierowca zacznie postój, musi niezwłocznie dokonać płatności za parking. Można to zrobić za pomocą płatności mobilnych (Anypark, skyCash-mobiParking, mPay, moBiLET, ePARK, Flowbird) lub w parkomacie (płatność gotówką, kartą płatniczą lub blikiem). Informacja o dokonanej płatności pojawi się w systemie. Oznacza to, że kierowca nie musi pozostawiać za szybą żadnego potwierdzenia dokonania płatności.
Co ważne – jeśli kierowca nie opłaci postoju, nie znajdzie za szybą pojazdu kwitu zawiadamiającego o opłacie. Każdy kierowca musi samodzielnie sprawdzić w systemie czy na pojazd została nałożona opłata dodatkowa. W tym celu będzie należało skorzystać ze strony internetowej spp.katowice.eu i wpisać numer rejestracyjny. Po Katowicach będą jeździły dwa pojazdy do automatycznej kontroli parkowania.
- Na dachu takiego pojazdu jest zamontowany specjalny boks, który automatycznie będzie sczytywał numer rejestracyjny samochodu i sprawdzał w systemie, czy dany kierowca zapłacił za postój w parkomacie poprzez płatność mobilną lub posiada abonament - opisuje Roman Buła naczelnik wydziału budynków i dróg Urzędu Miasta Katowice. - Działanie systemu polega na co najmniej dwóch przejazdach samochodem e-kontroli na danej ulicy w krótkim odstępie czasu i odczycie numeru rejestracyjnego zaparkowanego pojazdu. Ostateczna weryfikacja wprowadzenia opłaty za postój następuje po drugim przejeździe samochodu, dzięki czemu każdy kierowca ma czas na opłacenie parkowania – dodaje.
Natomiast w obszarach, w których e-kontrola może być utrudniona – będą pojawiać się kontrolerzy.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Rząd szykuje plan awaryjny ws. ETS2. "Nie może uderzać w zwykłego Kowalskiego"
399Wielki powrót protestu rolników. Blokady również w województwie śląskim (mapa)
377Sejm za dodatkowym urlopem dla rodziców wcześniaków. O to walczyli też mieszkańcy Śląska
344Agencja Rozwoju Przemysłu i Fundusz Górnośląski będą razem wspierać przedsiębiorców
329Były prezes Parku Śląskiego po 5 latach skazany za korupcję. Sąd: przyjął 100 tys. zł łapówki
312"Węgiel trzyma nas przy życiu". Na rządowym planie transformacji eksperci nie zostawiają suchej nitki
+2 / -0Kim są kupujący raporty historii pojazdu? Statystyki Autobaza.pl
+1 / -0"Zdeprawowane" CBA do likwidacji. Przedsiębiorcy oceniają projekt ustawy
+1 / -0Finansowy gigant opuszcza klimatyczną koalicję banków. "Co było do zarobienia na zielonej modzie, już zarobili"
+1 / -0Biznes oferty InPost – jak Twoja firma może skorzystać? Te opcje dostawy zachwycą klientów!
+1 / -0Polacy w maślanej kropce. Do wysokich cen doszedł drugi problem
0Inflacja 2024: w listopadzie skok cen wyższy niż prognozowano
0"Zdeprawowane" CBA do likwidacji. Przedsiębiorcy oceniają projekt ustawy
0Lawina wniosków o wakacje składkowe. Oto dane dla poszczególnych oddziałów ZUS w woj. śląskim
0Były prezes Parku Śląskiego po 5 latach skazany za korupcję. Sąd: przyjął 100 tys. zł łapówki
0