Inwestycje i nieruchomości

Terminal intermodalny w Rybniku szansą dla całego regionu?

2018-05-11, Autor: ww, bf

- Planowany wzdłuż drogi regionalnej Racibórz – Pszczyna terminal intermodalny może być bodźcem rozwoju gospodarczego dla całego regionu – uważa prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

Reklama

Zdaniem prezydenta Rybnika, terminal wykorzystywał będzie rozbudowaną w tym miejscu infrastrukturę kolejową i pozwoli połączyć firmom z branży spedycyjnej transport drogowy z kolejowym.

Realizacji tej inwestycji sprzyja usytuowanie Rybnika na mapie kolejowej Europy. - Nasze miasto znajduje się dokładnie w środku szlaku kolejowego z południa na północ kontynentu – zauważa Piotr Kuczera.

O tym, jak ogromna może być w przyszłości skala transferu towarów poprzez terminal świadczą dane o wartości towarów rejestrowanych w Delegaturze Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Rybniku, która w 2017 roku opiewała na kwotę 3,73 mld złotych. Główne kierunki przywozu towarów to: Chiny, USA, Korea Płd., Japonia, Turcja, Serbia, Tajwan, Szwajcaria, Ukraina, Białoruś, Rosja, Czarnogóra, Norwegia i Hongkong.

- Nie ma wątpliwości, że uruchomienie terminala intermodalnego byłoby ogromnym bodźcem rozwojowym dla całego regionu, w tym małych i średnich firm, przed którymi otworzyłyby się zupełnie nowe możliwości – twierdzi prezydent Rybnika.

Miasto Rybnik w sprawie budowy terminala podpisało list intencyjny z PKP SA. Opracowana koncepcja zakłada, że w pobliżu stacji kolejowej Rybnik Towarowy ma powstać terminal wraz z obiektami infrastruktury magazynowo-logistycznej. Grunt przeznaczony pod tę inwestycję obejmuje około 20 ha na terenie międzytorza.

Zgodnie z podpisanym listem intencyjnym, Miasto Rybnik deklaruje wsparcie przy tworzeniu optymalnego połączenia terminala z jego otoczeniem komunikacyjnym - między innymi przez realizację drogi dojazdowej do terenów przyszłej inwestycji - oraz współpracę na etapie uzyskania niezbędnych pozwoleń i decyzji. PKP S.A. będzie natomiast udzielać przyszłemu inwestorowi pełnego wsparcia posiadanym know-how.

- Rozpoczęcie budowy terminalu rozpocznie się wraz z zakończeniem inwestycji PKP PLK, czyli modernizacji linii Żory-Rybnik-Chybie. Dzięki temu poprawi ona dostępność i prędkość handlową pociągów towarowych. Będziemy pracować już teraz, zanim powstanie terminal trzeba wziąć pod uwagę wiele aspektów jak np. ekspertyzy geologiczne czy dendrologiczne. Myślę, że w 2019 roku można zacząć inwestycję. Potrwa około 2 lata. Przewidywany koszt: do 80 mln złotych – wyjaśnia Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm