Inwestycje i nieruchomości

Trzy pasy A4, trasa S11 ze Śląska nad morze – rząd ogłasza nowy program budowy dróg

2021-08-10, Autor: tora

Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekt nowego programu drogowego, w którym została zaprezentowana lista inwestycji na drogach krajowych zaplanowanych przez rząd do realizacji w rozpoczętej III dekadzie XXI w. Są wśród nich takie drogi jak m.in. droga ekspresowa S11 z Pomorza Środkowego na Górny Śląsk. Autostrada A4 Wrocław – Tarnów, w tym śląski odcinek zyska trzeci pas ruchu.

Reklama

S11 w rządowym programie budowy dróg krajowych

O liczącej 600 km drodze ekspresowej S11, która ma połączyć woj. śląskie ze środkową częścią Pomorza, takimi miastami jak Kołobrzeg czy Darłowo, pisaliśmy już kilkukrotnie. Ostatnio w związku z faktem, że na północy kraju rozpoczęła się już budowa sporego odcinka. Zaznaczaliśmy przy tym, że około 400 km dróg jest na etapie przygotowań i drogi te nie miały dotąd zapewnionego finansowania. Znajdowały się poza tzw. limitem.

Włączenie S11 do ogłoszonego 9 sierpnia nowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych wskazuje, że inwestycja będzie mieć finansowanie.

Nowy RPBDK obejmuje nowe zadania o wartości około 187 mld zł oraz zadania kontynuowane o wartości około 105 mld zł.

- Do budowy dróg podchodzimy kompleksowo, realizujemy pełną sieć dróg szybkiego ruchu. Ogłoszenie nowego Programu na całą rozpoczętą właśnie dekadę to dobra wiadomość dla branży budowlandej, która może planować swoje działania w długiej perspektywie. Inwestycje publiczne są tym czynnikiem, który napędza gospodarkę. Dlatego nasz nowy ambitny program zakłada ukończenie wszystkich planowanych obecnie dróg szybkiego ruchu i połączenie wszystkich polskich regionów i miast wojewódzkich siecią bezpiecznych i komfortowych dróg. Łącznie na realizację inwestycji ujętych w nowym programie przeznaczona zostanie kwota ok. 292 mld zł. Jest to największy program drogowy w historii Polski – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Autostrada A4 rozbudowana o trzeci pas

Jednym z najważniejszych zadań ujętych w nowym programie drogowym jest rozszerzenie A2 od Łodzi do Warszawy o dodatkowe pasy ruchu oraz budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawy. Inwestycje te wpisują się w koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obwodnica Aglomeracji Warszawy w ciągu A50 i S50 będzie miała ponad 260 km długości, a jej koszt to ok 35 mld zł.

RPBDK zakłada ponadto budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Wartość tej inwestycji o długości ponad 50 km jest szacowana na ok. 5,2 mld zł. W ramach poprawy przepustowości sieci dróg szybkiego ruchu zaplanowano ponadto poszerzenie 370 km autostrady A4 na odcinkach Krzyżowa - Wrocław oraz Wrocław – Tarnów. Na realizację tego zadania przewidziano ponad 35,5 mld zł.

Rozbudowa autostrady A4 jest nowością. Jeszcze w ubiegłym roku, kiedy pisaliśmy o planach GDDKiA, wskazywaliśmy na zasadność rozbudowy tej jednej z głównych arterii komunikacyjnych w woj. śląskim. Marek Prusak, rzecznik katowickiego Oddziału GDDKiA mówił, że już dawno katowicki odcinek A4 osiągnął maksimum przepustowości. Dziennie potrafi nim jechać 100 tys. aut. Wówczas jednak nie było mowy o rozbudowie, ponieważ droga nie znalazła się w rządowych planach.

Szczegóły dotyczące inwestycji drogowych w województwie śląskim

Głównymi priorytetami w ramach zadań kontynuowanych pozostają korytarz Via Carpatia, dokończenie S5 i S8 na Dolnym Śląsku oraz dokończenie drogi ekspresowej S6 na Pomorzu. Rozpoczną się też prace koncepcyjne nad kolejnymi ważnymi dla sieci drogowej odcinkami dróg krajowych. 

RPBDK - finansowanie z Krajowego Funduszu Dróg

Podstawowym źródłem finansowania inwestycji ujętych w RPBDK jest Krajowy Fundusz Drogowy, zasilany m.in. środkami UE. Limit finansowy nowego programu powinien pozwolić na zakończenie praktycznie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.

- Każdy polski region zyska na realizacji nowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Pełna sieć dróg szybkiego ruchu połączy stolice województw i wiele średnich i mniejszych miast, dzięki czemu poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróży – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Celem RPBDK jest stworzenie spójnej sieci dróg krajowych zapewniającej efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego i towarowego. Poprawa przepustowości głównych arterii jest jednym z kluczowych elementów, które mogą zwiększyć dynamikę rozwoju zarówno regionów, jak i całego kraju poprzez łatwiejszy, szybszy i tańszy przepływ towarów oraz usług. Realizacja planowanych w Programie inwestycji pozwoli również zaspokoić oczekiwania mieszkańców związane z bezpieczną i szybką komunikacją. Ponadto zmniejszona zostanie luka infrastrukturalna pomiędzy krajami tzw. starej unii a Polską oraz zostaną dotrzymane unijne zobowiązania dotyczące budowy sieć TEN-T, w tym sieci bazowej, składającej się z połączeń priorytetowych, istotnych z punktu widzenia realizacji celów europejskiej polityki transportowej, której realizacja ma zostać zakończona do 2030 r.

 

Dlaczego Śląsk się wyludnia?











Oddanych głosów: 2232

Oceń publikację: + 1 + 10 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy rząd powinien wprowadzić dopłaty do zakupu węgla?






Oddanych głosów: 226

Prezentacje firm