Inwestycje i nieruchomości

Trzy pasy A4, trasa S11 ze Śląska nad morze – rząd ogłasza nowy program budowy dróg

2021-08-10, Autor: tora

Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekt nowego programu drogowego, w którym została zaprezentowana lista inwestycji na drogach krajowych zaplanowanych przez rząd do realizacji w rozpoczętej III dekadzie XXI w. Są wśród nich takie drogi jak m.in. droga ekspresowa S11 z Pomorza Środkowego na Górny Śląsk. Autostrada A4 Wrocław – Tarnów, w tym śląski odcinek zyska trzeci pas ruchu.

Reklama

S11 w rządowym programie budowy dróg krajowych

O liczącej 600 km drodze ekspresowej S11, która ma połączyć woj. śląskie ze środkową częścią Pomorza, takimi miastami jak Kołobrzeg czy Darłowo, pisaliśmy już kilkukrotnie. Ostatnio w związku z faktem, że na północy kraju rozpoczęła się już budowa sporego odcinka. Zaznaczaliśmy przy tym, że około 400 km dróg jest na etapie przygotowań i drogi te nie miały dotąd zapewnionego finansowania. Znajdowały się poza tzw. limitem.

Włączenie S11 do ogłoszonego 9 sierpnia nowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych wskazuje, że inwestycja będzie mieć finansowanie.

Nowy RPBDK obejmuje nowe zadania o wartości około 187 mld zł oraz zadania kontynuowane o wartości około 105 mld zł.

- Do budowy dróg podchodzimy kompleksowo, realizujemy pełną sieć dróg szybkiego ruchu. Ogłoszenie nowego Programu na całą rozpoczętą właśnie dekadę to dobra wiadomość dla branży budowlandej, która może planować swoje działania w długiej perspektywie. Inwestycje publiczne są tym czynnikiem, który napędza gospodarkę. Dlatego nasz nowy ambitny program zakłada ukończenie wszystkich planowanych obecnie dróg szybkiego ruchu i połączenie wszystkich polskich regionów i miast wojewódzkich siecią bezpiecznych i komfortowych dróg. Łącznie na realizację inwestycji ujętych w nowym programie przeznaczona zostanie kwota ok. 292 mld zł. Jest to największy program drogowy w historii Polski – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Autostrada A4 rozbudowana o trzeci pas

Jednym z najważniejszych zadań ujętych w nowym programie drogowym jest rozszerzenie A2 od Łodzi do Warszawy o dodatkowe pasy ruchu oraz budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawy. Inwestycje te wpisują się w koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obwodnica Aglomeracji Warszawy w ciągu A50 i S50 będzie miała ponad 260 km długości, a jej koszt to ok 35 mld zł.

RPBDK zakłada ponadto budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Wartość tej inwestycji o długości ponad 50 km jest szacowana na ok. 5,2 mld zł. W ramach poprawy przepustowości sieci dróg szybkiego ruchu zaplanowano ponadto poszerzenie 370 km autostrady A4 na odcinkach Krzyżowa - Wrocław oraz Wrocław – Tarnów. Na realizację tego zadania przewidziano ponad 35,5 mld zł.

Rozbudowa autostrady A4 jest nowością. Jeszcze w ubiegłym roku, kiedy pisaliśmy o planach GDDKiA, wskazywaliśmy na zasadność rozbudowy tej jednej z głównych arterii komunikacyjnych w woj. śląskim. Marek Prusak, rzecznik katowickiego Oddziału GDDKiA mówił, że już dawno katowicki odcinek A4 osiągnął maksimum przepustowości. Dziennie potrafi nim jechać 100 tys. aut. Wówczas jednak nie było mowy o rozbudowie, ponieważ droga nie znalazła się w rządowych planach.

Szczegóły dotyczące inwestycji drogowych w województwie śląskim

Głównymi priorytetami w ramach zadań kontynuowanych pozostają korytarz Via Carpatia, dokończenie S5 i S8 na Dolnym Śląsku oraz dokończenie drogi ekspresowej S6 na Pomorzu. Rozpoczną się też prace koncepcyjne nad kolejnymi ważnymi dla sieci drogowej odcinkami dróg krajowych. 

RPBDK - finansowanie z Krajowego Funduszu Dróg

Podstawowym źródłem finansowania inwestycji ujętych w RPBDK jest Krajowy Fundusz Drogowy, zasilany m.in. środkami UE. Limit finansowy nowego programu powinien pozwolić na zakończenie praktycznie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.

- Każdy polski region zyska na realizacji nowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Pełna sieć dróg szybkiego ruchu połączy stolice województw i wiele średnich i mniejszych miast, dzięki czemu poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróży – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Celem RPBDK jest stworzenie spójnej sieci dróg krajowych zapewniającej efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego i towarowego. Poprawa przepustowości głównych arterii jest jednym z kluczowych elementów, które mogą zwiększyć dynamikę rozwoju zarówno regionów, jak i całego kraju poprzez łatwiejszy, szybszy i tańszy przepływ towarów oraz usług. Realizacja planowanych w Programie inwestycji pozwoli również zaspokoić oczekiwania mieszkańców związane z bezpieczną i szybką komunikacją. Ponadto zmniejszona zostanie luka infrastrukturalna pomiędzy krajami tzw. starej unii a Polską oraz zostaną dotrzymane unijne zobowiązania dotyczące budowy sieć TEN-T, w tym sieci bazowej, składającej się z połączeń priorytetowych, istotnych z punktu widzenia realizacji celów europejskiej polityki transportowej, której realizacja ma zostać zakończona do 2030 r.

 

Dlaczego Śląsk się wyludnia?











Oddanych głosów: 2384

Oceń publikację: + 1 + 10 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 644

Prezentacje firm