Projektowanie trasy ekspresowej S11 od A1 w Piekarach do Olesna i budowa pięciu obwodnic – to plany GDDKiA na przyszłość dotyczące województwa śląskiego. Patrząc na listę inwestycji drogowych w całym kraju wydaje się, że to niewiele. Czy rzeczywiście?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła plan inwestycji drogowych w całym kraju bazujących na Programie Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku) i Programie Budowy 100 Obwodnic 2020 – 2030.
Patrząc na mapy i wczytując się w opracowania GDDKiA można wywnioskować, że w woj. śląskim trwają prace przygotowawcze dróg ekspresowych S11 i S52. O tej pierwszej drodze już pisaliśmy. S11 długości nieco ponad 600 km ma stanowić kolejną arterię nad morze, dokładnie nad jego środkową część, do Koszalina, Kołobrzegu i Darłowa. Na Śląsku trasa rozpoczynałaby się od połączenia z A1 na wysokości Piekar Śląskich i kierowałaby się na północny zachód województwa, w stronę Olesna. Większość odcinków, w tym śląski jest na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Co ważne, droga jest poza limitem finansowym, czyli nie ma zabezpieczonego finansowania.
Kliknij i zobacz mapę w pełnym wymiarze
Prócz tego do 2030 roku w województwie śląskim powstanie pięć obwodnic: obwodnica Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46, obwodnica Szczekocin i Goleniowych, obwodnica Kroczyc, obwodnica Pradeł i obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca, wszystkie w ciągu drogi krajowej 78.
Czy to dużo?
- Odcinek S11 w woj. śląskim to ponad 60 km nowej trasy - odc. 1 granica woj. śląskiego/opolskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór o szacowanej długości 25 km oraz odc. 2 - obwodnica Tarnowskich Gór o szacowanej długości 36,1 km, do tego pięć obwodnic – nie pogniewałbym się, gdyby to się udało zrealizować, a prawda jest taka, że jeśli chodzi o główne ciągi dróg krajowych, to A1 domykamy, mamy w budowie S1, z czego w budowie jest 5 odcinków: Pyrzowice-Podwarpie, Podwarpie - Dąbrowa Górnicza, Oświęcim - Dankowice, Dankowice - Suchy Potok, Przybędza - Milówka (tzw. obejście Węgierskiej Górki) o łącznej długości ok. 53 km. W przetargu jest jedno zadanie: Mysłowice-Kosztowy – Oświęcim o długości ok. 15 km. Planowana data oddania do ruchu ostatnich odcinków S1 to 2024 r. Budujemy drugą jezdnię S1 od Pyrzowic do Podwarpia, więc układ głównych korytarzy drogowych domyka się – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.
Dodajmy, że w ramach budowy S1 Mysłowice – Bielsko-Biała budowane są również 2 ważne obwodnice: Bierunia oraz Oświęcimia.
Marek Prusak zwraca uwagę, że jest to bardzo ambitny program drogowy.
- Nawet przed Euro 2012 tyle nie budowaliśmy. Trzeba na to spojrzeć obiektywnie. Oczywiście, jeśli popatrzymy na mieszkańców spoza województwa, w szczególności północy kraju, to dla nich najważniejsza jest A1. Na budowie A1 skorzystają również mieszkańcy Częstochowy oraz osoby udające się do niej, bowiem poprzez budowę autostrady zyskali zachodnią obwodnicę miasta z dogodnym i bezpiecznymi połączeniami z najważniejszymi w województwie arteriami drogowymi. Ale z punktu widzenia naszych mieszkańców dużo ważniejsza będzie budowa S1, bo pozwoli komunikować się w stronę zurbanizowanych terenów na południu województwa jak Pszczyna, Bielsko-Biała oraz dalej do granic państwa, zarówno w Zwardoniu jaki Cieszynie – dodaje Marek Prusak.
Dawno oddana do użytku autostrada A4 nie jest obecnie ujęta w planach rozbudowy, choć w Katowicach osiągnęła już maksymalną przepustowość. - Okresowo, w szczytach komunikacyjnych, przez ten odcinek potrafi przejechać ponad 100 tys. aut na dobę – mówi Marek Prusak.
Na mapie inwestycji widać jeszcze trasę ekspresową częściowo przebiegającą przez woj. śląskie – S52, stanowiącą połączenie Bielska-Białej z zakopianką kilkanaście kilometrów od Krakowa. Inwestycję szykuje Małopolski oddział GDDKiA. Trasa zwana Beskidzką Drogą Integracyjną jest na etapie koncepcji programowej i również znajduje się poza limitem finansowym. Jeśli pieniądze się znajdą, BDI powstanie do 2027 roku. Trasa BDI o długości ok. 61 km biegnie przez 12 gmin i stanowi obwodnicę sześciu miejscowości: Kóz, Kęt, Bulowic, Andrychowa, Wadowic oraz Kalwarii Zebrzydowskiej. Początek trasy znajduje się w Bielsku Białej (węzeł Suchy Potok – połączenie S1 i S52), a koniec w Głogoczowie (węzeł Głogoczów – włączenie BDI do DK7).
Ma to być dwujezdniowa droga ekspresowa z 14 węzłami. Jej koszt szacowany jest na 4,34 mld zł.
GDDKiA wyjaśnia, że od pomysłu na poprowadzenie nowej drogi szybkiego ruchu do jej udostępnienia kierowcom mija co najmniej 9-10 lat. I to przy sprawnym przechodzeniu przez poszczególne etapy przygotowania inwestycji.
- Dlatego też budując nowe odcinki dróg, jednocześnie przygotowujemy kolejne, by płynnie przechodzić do ich realizacji w terenie. Tych przygotowywanych jest ponad dwa razy więcej niż realizowanych – informuje Dyrekcja.
Łączna długość dróg szybkiego ruchu w Polsce przekroczyła już 4200 km, z czego autostrady mają długość blisko 1709 km, a drogi ekspresowe ponad 2494 km. W realizacji jest kolejne blisko 140 km autostrad i ok. 973 km dróg ekspresowych. To inwestycje zapisane w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Z tego Programu w przygotowaniu jest kolejne ponad 2400 km dróg, w zdecydowanej większości dróg ekspresowych. Na ostateczny wynik prac przygotowawczych złożą się zadania zapisane w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, których łączna długość wyniesie ok. 820 km. Dla pięciu z nich toczą się już przetargi na wyłonienie wykonawców, a pozostałe są na różnym etapie opracowywania dokumentacji lub na początku procesu przygotowania.
Oddanych głosów: 1802
Tagi: GDDKiA Katowice, A1, S1, drogi śląsk
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
1241Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
857"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
670Śląscy samorządowcy: "CPK nie zwalnia. Trzeba zatrzymać te szkodliwe działania!"
628Połączy Małopolskę ze Śląskiem. Ruszyła budowa wiaduktu nad linią kolejową E30
599Pociągi Bytom-Gliwice z rekordem frekwencji. GZM: Opłaca się stawiać na szynę
+3 / -0Globalny lider branży elektroniki wybuduje w Katowicach nowoczesny kampus
+3 / -0"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
+2 / -0Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
+2 / -0Nowoczesność i historyczna przestrzeń. Tak będzie wyglądał HUB Gamingowy w Katowicach
+2 / -0W Rudzie Śląskiej powstał klaster energii i wodoru
0Wspaniałe wieści dla Katowic! Ponad 309 mln zł dofinansowania na Hub gamingowo-technologiczny
0"Bóg, honor, autostrada". Jaworzno idzie na noże ze Stalexportem w sprawie rozbudowy A4
0Nieruchomości na Śląsku – przyszłość, trendy, wyzwania (wideo)
0Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
0