Owiany złą sławą fragment drogi S1 w Bielsku-Białej, zwany „zakrętem idiotów” przechodzi do historii. Właśnie rozpoczęły się prace nad przebudową całego węzła Suchy Potok, który docelowo zmieni nazwę na Bielsko-Biała Hałcnów i połączy istniejący układ dróg ekspresowych S1 do Zwardonia i S52 w kierunku Cieszyna z budowaną S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą oraz projektowaną Beskidzką Drogę Integracyjną z Krakowa. Zanim jednak to się stanie, kierowców czekają długotrwałe utrudnienia.
O zmianach w organizacji ruchu poinformowała firma Mirbud, która wraz ze spółką Kobylarnia na zlecenie GDDKiA wykonuje prace. Obydwie jezdnie na S1 zostały zawężone, a pasy wewnętrzne zamknięte dla ruchu. To jednak nie jedyne zmiany, których należy się spodziewać w wakacje.
„W kolejnym etapie przebudowy węzła całkowicie wyłączona z ruchu zostanie jezdnia lewa w kierunku Żywca, a cały ruch kołowy będzie się odbywał w obu kierunkach jezdnią prawą. W czasie trwania powyższej tymczasowej organizacji ruchu budowana będzie łącznica, którą w kolejnych etapach realizacji zostanie poprowadzony w całości ruch kołowy z obu dotychczasowych jezdni” informuje Mirbud.
Firma podaje, że inwestycja prowadzona jest w związku z budową drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Bielsko-Biała na odcinku Dankowice - węzeł Suchy Potok (docelowo Bielsko Biała Hałcnów). Prace potrwają aż do II kwartału 2025 roku.
Przebudowę węzła zapowiedziała w maju Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy też drogowcy przypomnieli, jak w ogóle doszło do zbudowania tak niebezpiecznego zakrętu, na którym dochodzi średnio do 3 zdarzeń na tydzień. Mówiąc najkrócej, powodem były oszczędności czasu i pieniędzy.
Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach informował, że już w 2004 rok, przy okazji projektowania drogi ekspresowej planowano w tym miejscu bezkolizyjny węzeł typu koniczyna. Na potrzeby przyszłego węzła zaprojektowano tymczasową łącznicę o dość mocnym łuku, na którym prędkość miała być ograniczona do 60 km/h. Ostry zakręt łącznicy wymuszony był ukształtowaniem terenu i kształtem przyszłego węzła.
GDDKiA wyjaśnia, że to rozwiązanie pozwalało zaoszczędzić czas i pieniądze, zwłaszcza, że pierwotnie odcinek S1 Kosztowy – Bielsko-Biała uwzględniający węzeł planowany był do budowy w latach 2013 – 2015. Jednak do szybkiej realizacji nie doszło.
- Liczne perturbacje w trakcie przygotowania realizacji 40-kilometrowego odcinka pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Biała spowodowały, że umowę na odcinek Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów (Suchy Potok), obejmującej budowę węzła w tym miejscu, podpisano w 2020 r. z pierwotną datą zakończenia przypadającą w listopadzie 2023 r. Na takie przesunięcie w czasie, wpływ miały protesty mieszkańców Gminy Miedźna, Brzeszcze oraz Bestwina, Kompani Węglowej, KWK Brzeszcze, oraz Przedsiębiorstwa Górniczego SILESIA skutkujące koniecznością wykonania dodatkowego wariantowania trasy, oraz późniejsze odwołania od decyzji środowiskowych – wspomina Marek Prusak.
Nieszczęsna łącznica zamiast na krótko przejmować ruch, stała się pełnoprawną drogą. I powodem wielu wypadków i kłopotów. Sytuacja powinna się zmienić po przebudowie węzła. Szerzej o planowanej przebudowie pisaliśmy w artykule „Zakręt idiotów” zniknie. GDDKiA rusza z budową węzła Bielsko-Biała Hałcnów"
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
7093,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
672Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
583Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
541Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
523Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Ponad 55,3 mln zł dla Bytomia na zieloną energię
+1 / -0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0