Inwestycje i nieruchomości

Ruszyły prace na „zakręcie idiotów” w Bielsku-Białej. Kierowców czekają długotrwałe utrudnienia

2023-07-24, Autor: tora

Owiany złą sławą fragment drogi S1 w Bielsku-Białej, zwany „zakrętem idiotów” przechodzi do historii. Właśnie rozpoczęły się prace nad przebudową całego węzła Suchy Potok, który docelowo zmieni nazwę na Bielsko-Biała Hałcnów i połączy istniejący układ dróg ekspresowych S1 do Zwardonia i S52 w kierunku Cieszyna z budowaną S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą oraz projektowaną Beskidzką Drogę Integracyjną z Krakowa. Zanim jednak to się stanie, kierowców czekają długotrwałe utrudnienia.

Reklama

O zmianach w organizacji ruchu poinformowała firma Mirbud, która wraz ze spółką Kobylarnia na zlecenie GDDKiA wykonuje prace. Obydwie jezdnie na S1 zostały zawężone, a pasy wewnętrzne zamknięte dla ruchu. To jednak nie jedyne zmiany, których należy się spodziewać w wakacje.

„W kolejnym etapie przebudowy węzła całkowicie wyłączona z ruchu zostanie jezdnia lewa w kierunku Żywca, a cały ruch kołowy będzie się odbywał w obu kierunkach jezdnią prawą. W czasie trwania powyższej tymczasowej organizacji ruchu budowana będzie łącznica, którą w kolejnych etapach realizacji zostanie poprowadzony w całości ruch kołowy z obu dotychczasowych jezdni” informuje Mirbud.

Przebudowa węzła Suchy Potok potrwa do II kwartału 2025 roku

Firma podaje, że inwestycja prowadzona jest w związku z budową drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Bielsko-Biała na odcinku Dankowice - węzeł Suchy Potok (docelowo Bielsko Biała Hałcnów). Prace potrwają aż do II kwartału 2025 roku.

Przebudowę węzła zapowiedziała w maju Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy też drogowcy przypomnieli, jak w ogóle doszło do zbudowania tak niebezpiecznego zakrętu, na którym dochodzi średnio do 3 zdarzeń na tydzień. Mówiąc najkrócej, powodem były oszczędności czasu i pieniędzy.

Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach informował, że już w 2004 rok, przy okazji projektowania drogi ekspresowej planowano w tym miejscu bezkolizyjny węzeł typu koniczyna. Na potrzeby przyszłego węzła zaprojektowano tymczasową łącznicę o dość mocnym łuku, na którym prędkość miała być ograniczona do 60 km/h. Ostry zakręt łącznicy wymuszony był ukształtowaniem terenu i kształtem przyszłego węzła.

Zakręt idiotów powstał przez oszczędności

GDDKiA wyjaśnia, że to rozwiązanie pozwalało zaoszczędzić czas i pieniądze, zwłaszcza, że pierwotnie odcinek S1 Kosztowy – Bielsko-Biała uwzględniający węzeł planowany był do budowy w latach 2013 – 2015. Jednak do szybkiej realizacji nie doszło.

- Liczne perturbacje w trakcie przygotowania realizacji 40-kilometrowego odcinka pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Biała spowodowały, że umowę na odcinek Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów (Suchy Potok), obejmującej budowę węzła w tym miejscu, podpisano w 2020 r. z pierwotną datą zakończenia przypadającą w listopadzie 2023 r. Na takie przesunięcie w czasie, wpływ miały protesty mieszkańców Gminy Miedźna, Brzeszcze oraz Bestwina, Kompani Węglowej, KWK Brzeszcze, oraz Przedsiębiorstwa Górniczego SILESIA skutkujące koniecznością wykonania dodatkowego wariantowania trasy, oraz późniejsze odwołania od decyzji środowiskowych – wspomina Marek Prusak.

Nieszczęsna łącznica zamiast na krótko przejmować ruch, stała się pełnoprawną drogą. I powodem wielu wypadków i kłopotów. Sytuacja powinna się zmienić po przebudowie węzła. Szerzej o planowanej przebudowie pisaliśmy w artykule „Zakręt idiotów” zniknie. GDDKiA rusza z budową węzła Bielsko-Biała Hałcnów"

 

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm