Wydrążona została druga nawa tunelu w masywie Białożyńskiego Gronia w ciągu drogi ekspresowej S1 - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Tym samym zakończyło się drążenie wszystkich tuneli.
Odcinek węzeł Przybędza – węzeł Milówka (8,53 km), czyli obwodnica Węgierskiej Górki, to inwestycja o wartości prawie 1,4 mld zł za realizację (całkowita to 1,65 mld zł). Na plac budowy wykonawca wszedł 29 października 2019 r.
Przypomnijmy, że pod koniec czerwca w dłuższym z dwóch tuneli wykonywanych w masywie Białożyńskiego Gronia przebito nawę w kierunku Zwardonia. Z kolei zakończenie drążenia krótszego tunelu nastąpiło pod koniec 2022 r.
Tunel, którego druga nawa jest dziś przebijana, wykonywano od listopada 2020 r. od portalu północnego. Po pokonaniu 110 m doszło do zawału skał stropowych. Z tego powodu roboty wstrzymano, a prace górnicze ponowiono w grudniu 2021 r.
W styczniu 2022 r. rozpoczęto drążenie od strony portalu południowego.
W ramach zadania powstają dwa tunele: pierwszy pod masywem Barania Góra o długości 834 metrów, drugi pod masywem Białożyńskiego Gronia o długości 1 km.
Tunele są drążone Nową Austriacką Metodą Górniczą (NATM) całym przekrojem, aby nie osłabić górotworu. W obu będą dwie nawy połączone ze sobą trzema przejściami poprzecznymi. Budowane są też estakada o długości 940 m nad ulicami Zielona Górna i Zielona w Węgierskiej Górce oraz trzy mosty drogowe (w sumie 2,3 km), a także pozostałe estakady w ciągu drogi S1 (łącznie będzie ich pięć o sumarycznej długości 3,7 km - informuje Marem Prusak, rzecznik prasowy GDDKiA.
Na trasie wykonywanych jest 10 murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych oraz siedem ścian oporowych. Ich łączna powierzchnia wyniesie 96 tys. m2. Węzły Przybędza i Milówka są rozbudowywane o dodatkowe łącznice. Przekrój trasy będzie jednojezdniowy przed i za tunelami (3,7 km) po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. W tunelach i między nimi będzie miał dwie dwupasowe jezdnie (4,8 km).
W krótszym tunelu pod koniec czerwca betonowano spąg, najniżej położoną część obudowy zasadniczej. W nawie do Zwardonia jest już 59 z 69 segmentów spągu oraz 19 segmentów pozostałej części obudowy (kaloty). Tu zaawansowanie prac to około 57 proc. W sąsiedniej (w stronę Żywca), od maja zabetonowano 19 segmentów spągu, czyli 14 proc. całości.
Ogólne zaawansowanie robót całego tego odcinka S1 przekracza 66 proc. W przypadku prac mostowych to 85 proc., drogowych 61 proc., wykopy wykonano w 97 proc., a nasypy w 87 proc. 17 lipca zakończono betonowanie ustroju nośnego na najdłuższej estakadzie (940 m) - dodaje Marem Prusak.
Przypominamy, że umowę z konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż o wartości prawie 1,4 mld złotych podpisano 10 października 2019 r. z pierwotnym terminem zakończenia umowy przypadającym 10 sierpnia 2023 r. W związku jednak z licznymi okolicznościami, jakie napotkały wykonawcę, przełożono go na przełom 2024 i 2025 r.
Z uwagi jednak na konieczne procedury odbiorowe, ten odcinek drogi S1 udostępnimy kierowcom w I połowie 2025 r. - wyjaśnia rzecznik.
S1 Pyrzowice - Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina – Skalité.
Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za 136 km. Pozostałe fragmenty są w zarządzie Prezydentów Miast Dąbrowa Górnicza (4,62 km), Tychy (4,98 km) i Bielsko-Biała (2,37 km). Odcinek Pyrzowice – Zwardoń częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Po ich wykonaniu cały odcinek S1 będzie posiadał klasę drogi ekspresowej.
W realizacji jest aktualnie 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. To odcinki Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (niemal 7 km), Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała (cztery zadania, w sumie prawie 40 km) oraz Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km). Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld zł - wylicza Marek Prusak.
Blisko 441 mln zł wyniesie dofinansowanie ze środków UE na budowę odcinka drogi S1 Oświęcim -Suchy Potok (docelowo Bielsko-Biała Hałcnów) w ramach projektu S1 Kosztowy – Bielsko-Biała.
To ostatnia umowa w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) zawarta przez GDDKiA.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
50 Krabów rocznie będzie wyjeżdżać z Gliwic. 850 mln zł na produkcję dla Bumaru-Łabędy
20836S1 Przybędza-Milówka. Ostatnia nawa drugiego tunelu w Beskidach przebita (foto)
9631Przetarg odwołany, GZM nie kupi autobusów wodorowych. Metropolia się tłumaczy
2903Nowa restauracja wyrosła na terenie zabrzańskiej SSE. Zakład zatrudnia 1000 osób
1420MDC2 Park Gliwice ma nowego najemcę. To jedna z wiodących na świecie firm z branży IT
88050 Krabów rocznie będzie wyjeżdżać z Gliwic. 850 mln zł na produkcję dla Bumaru-Łabędy
+47 / -5S1 Przybędza-Milówka. Ostatnia nawa drugiego tunelu w Beskidach przebita (foto)
+33 / -3Nowość na biznesowej mapie Katowic. 55-metrowy biurowiec Craft oddany do użytku
+13 / -3W stolicy Górnego Śląska najłatwiej kupić mieszkanie. Katowice na ogólnopolskim podium
+9 / -4Odlotowa inwestycja za 55 milionów. To hangary Politechniki na lotnisku w Gliwicach
+3 / -0Odlotowa inwestycja za 55 milionów. To hangary Politechniki na lotnisku w Gliwicach
0Przetarg odwołany, GZM nie kupi autobusów wodorowych. Metropolia się tłumaczy
0DK78. Powstanie kolejny odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia
0Tu mieszkał Wojciech Korfanty. Katowice remontują kamienicę przy Gliwickiej 4
0S1 Przybędza-Milówka. Ostatnia nawa drugiego tunelu w Beskidach przebita (foto)
0