Inwestycje i nieruchomości

"Bóg, honor, autostrada". Jaworzno idzie na noże ze Stalexportem w sprawie rozbudowy A4

Author profile image 2023-11-28, Autor: Magdalena Zmysłowska

Prezydent Jaworzna, Paweł Silbert nie wyraził zgody na zaproponowany przez Stalexport projekt rozbudowy węzła autostradowego przy A4 w Byczynie. Prezydent zwrócił uwagę, że miasto, kierując się interesem gospodarczym mieszkańców, od lat apeluje o uruchomienie nieczynnego dziś zjazdu w Jeleniu.

Reklama

Przypomnijmy, pod koniec października rząd ogłosił kolejną ważną inwestycję na A4. Minister Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycji na rozbudowę autostrady pomiędzy Katowicami a granicą województwa opolskiego.

W ramach inwestycji m.in. na lata 2024-2028 zaplanowano prace przygotowawcze rozbudowy odcinka A4 węzeł Murckowska - węzeł Byczyna - o długości 25,2 km.

Inwestycja ma objąć dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady, przebudowę lub rozbudowę czterech węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna, a także przebudowę 36 obiektów inżynierskich i budowę ośmiu.

Jaworzno żąda dostępu do autostrady

Teraz, w ramach realizacji inwestycji, Stalexport zaproponował władzom Jaworzna projekt rozbudowy węzła autostradowego przy A4 w Byczynie. Na propozycję zgody nie wyraził jednak prezydent miasta, Paweł Silbert. Włodarz zwrócił uwagę na fakt, że miasto, kierując się interesem gospodarczym mieszkańców, od lat apeluje o uruchomienie nieczynnego dziś zjazdu w Jeleniu.

Udostępnienie we wszystkich relacjach tego właśnie węzła oznacza nie tylko korzyści dla samego Jaworzna – a zwrócić tu muszę uwagę na rozwijające się nowo powstające firmy w tamtejszym rejonie A4 , sytuowane po obu jej stronach oraz na wybudowaną staraniem Jaworzna drogę wojewódzką nr 903, która połączyła rejon węzła w Jeleniu z drogą krajową nr 79 – ale i dla wielu samorządów zachodniej części województwa małopolskiego - napisał w liście do Zarządu Stalexportu.

Podkreślił, że wspomniany powyżej odcinek nowego śladu drogi numer 903 powstał jako pierwszy etap Drogi Współpracy Regionalnej (DWR) – mający połączyć południkowo historycznie i geograficznie zachodniomałopolskie tereny.

Także na ostatnich spotkaniach (między wrześniem a listopadem br.) , które odbyłem z przedstawicielami samorządów Oświęcimia (miasto, gmina i powiat), Chełmka i Libiąża jednoznacznie wybrzmiało oczekiwanie, aby projekt DWR był kontynuowany w województwie małopolskim – spotkania te zakończyły się skierowaniem opinii i stanowisk do małopolskiego zarządu dróg wojewódzkich. W przekazanym stanowisku zwrócono uwagę nie tylko na korzyści wymienionych samorządów z dostępem do powstającego w Jaworznie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG) – ale i właśnie dostęp do węzła autostrady A4 w Jaworznie – Jeleniu - wyjaśnia prezydent.

A4. Otwarcie węzła w Jaworznie-Jeleniu priorytetem Jaworzna

W związku z powyższym jestem zmuszony oświadczyć, że nie mogę wyrazić pozytywnej opinii na temat uzgodnień związanych z proponowaną przez Państwa rozbudową węzła autostradowego A4 w Byczynie. Priorytetem dla Jaworzna jest pełne otwarcie węzła w Jaworznie-Jeleniu - podsumował Paweł Silbert.

Jaworzno: Temat zamkniętego węzła w Jeleniu wraca jak bumerang

O tym, że pełne otwarcie węzła w Jaworznie-Jeleniu jest dla Jaworzna kluczowe, Paweł Silbert mówi już od kilkunastu lat. Z kolei Rafał Czechowski, rzecznik Stalexport Autostrada Małopolska S.A., zaznacza, że rozbudowa węzła Byczyna jest jednym z obowiązków koncesjonariusza autostrady A4 Katowice – Kraków, zapisanych w umowie na zarządzanie i rozwój tej drogi.

"Bóg, honor, autostrada"

Jak przypomina portal jaw.pl, kwestia rozbudowy węzła w Byczynie była głośna w kwietniu 2021 roku, wtedy mieszkańcy Jaworzna oczekiwali zdecydowanej reakcji władz miasta. Kiedy się jej nie doczekali, wyszli na ulice z transparentami. Z kolei w 2011 roku odbyła się inscenizacja, podczas której wojsko odbijało węzeł w Jeleniu.

Zmianę sytuacji spowodowała deklaracja ministra infrastruktury, który zapowiedział, że po przejęciu odcinka A4 Katowice-Kraków przez rząd, autostrada ma być darmowa <<Autostrada A4 Katowice – Kraków będzie bezpłatna? Jest taki plan>>.

Przypomnijmy, autostrada A4 na tym odcinku jest zarządzana od 1997 na podstawie umowy koncesyjnej przez firmę Stalexport Autostrada Małopolska. Okres obowiązywania umowy koncesyjnej kończy się w 2027 r. Po tym okresie Skarb Państwa przejmie ten odcinek autostrady. W związku z przewidywanym wzrostem natężenia ruchu (nawet do 70 tys. poj./dobę w krótkim czasie) konieczne jest zwiększenie funkcjonalności i przepustowości tego fragmentu A4. <<Idą zmiany. Rząd szykuje się do przejęcia A4 Katowice - Kraków>>.
 
Być może teraz, gdy autostrada ma przejść w ręce Skarbu Państwa, pojawi się realna szansa na otwarcie węzła w Jeleniu.
Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 481

Prezentacje firm