Inwestycje i nieruchomości

"Bóg, honor, autostrada". Jaworzno idzie na noże ze Stalexportem w sprawie rozbudowy A4

Author profile image 2023-11-28, Autor: Magdalena Zmysłowska

Prezydent Jaworzna, Paweł Silbert nie wyraził zgody na zaproponowany przez Stalexport projekt rozbudowy węzła autostradowego przy A4 w Byczynie. Prezydent zwrócił uwagę, że miasto, kierując się interesem gospodarczym mieszkańców, od lat apeluje o uruchomienie nieczynnego dziś zjazdu w Jeleniu.

Reklama

Przypomnijmy, pod koniec października rząd ogłosił kolejną ważną inwestycję na A4. Minister Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycji na rozbudowę autostrady pomiędzy Katowicami a granicą województwa opolskiego.

W ramach inwestycji m.in. na lata 2024-2028 zaplanowano prace przygotowawcze rozbudowy odcinka A4 węzeł Murckowska - węzeł Byczyna - o długości 25,2 km.

Inwestycja ma objąć dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady, przebudowę lub rozbudowę czterech węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna, a także przebudowę 36 obiektów inżynierskich i budowę ośmiu.

Jaworzno żąda dostępu do autostrady

Teraz, w ramach realizacji inwestycji, Stalexport zaproponował władzom Jaworzna projekt rozbudowy węzła autostradowego przy A4 w Byczynie. Na propozycję zgody nie wyraził jednak prezydent miasta, Paweł Silbert. Włodarz zwrócił uwagę na fakt, że miasto, kierując się interesem gospodarczym mieszkańców, od lat apeluje o uruchomienie nieczynnego dziś zjazdu w Jeleniu.

Udostępnienie we wszystkich relacjach tego właśnie węzła oznacza nie tylko korzyści dla samego Jaworzna – a zwrócić tu muszę uwagę na rozwijające się nowo powstające firmy w tamtejszym rejonie A4 , sytuowane po obu jej stronach oraz na wybudowaną staraniem Jaworzna drogę wojewódzką nr 903, która połączyła rejon węzła w Jeleniu z drogą krajową nr 79 – ale i dla wielu samorządów zachodniej części województwa małopolskiego - napisał w liście do Zarządu Stalexportu.

Podkreślił, że wspomniany powyżej odcinek nowego śladu drogi numer 903 powstał jako pierwszy etap Drogi Współpracy Regionalnej (DWR) – mający połączyć południkowo historycznie i geograficznie zachodniomałopolskie tereny.

Także na ostatnich spotkaniach (między wrześniem a listopadem br.) , które odbyłem z przedstawicielami samorządów Oświęcimia (miasto, gmina i powiat), Chełmka i Libiąża jednoznacznie wybrzmiało oczekiwanie, aby projekt DWR był kontynuowany w województwie małopolskim – spotkania te zakończyły się skierowaniem opinii i stanowisk do małopolskiego zarządu dróg wojewódzkich. W przekazanym stanowisku zwrócono uwagę nie tylko na korzyści wymienionych samorządów z dostępem do powstającego w Jaworznie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG) – ale i właśnie dostęp do węzła autostrady A4 w Jaworznie – Jeleniu - wyjaśnia prezydent.

A4. Otwarcie węzła w Jaworznie-Jeleniu priorytetem Jaworzna

W związku z powyższym jestem zmuszony oświadczyć, że nie mogę wyrazić pozytywnej opinii na temat uzgodnień związanych z proponowaną przez Państwa rozbudową węzła autostradowego A4 w Byczynie. Priorytetem dla Jaworzna jest pełne otwarcie węzła w Jaworznie-Jeleniu - podsumował Paweł Silbert.

Jaworzno: Temat zamkniętego węzła w Jeleniu wraca jak bumerang

O tym, że pełne otwarcie węzła w Jaworznie-Jeleniu jest dla Jaworzna kluczowe, Paweł Silbert mówi już od kilkunastu lat. Z kolei Rafał Czechowski, rzecznik Stalexport Autostrada Małopolska S.A., zaznacza, że rozbudowa węzła Byczyna jest jednym z obowiązków koncesjonariusza autostrady A4 Katowice – Kraków, zapisanych w umowie na zarządzanie i rozwój tej drogi.

"Bóg, honor, autostrada"

Jak przypomina portal jaw.pl, kwestia rozbudowy węzła w Byczynie była głośna w kwietniu 2021 roku, wtedy mieszkańcy Jaworzna oczekiwali zdecydowanej reakcji władz miasta. Kiedy się jej nie doczekali, wyszli na ulice z transparentami. Z kolei w 2011 roku odbyła się inscenizacja, podczas której wojsko odbijało węzeł w Jeleniu.

Zmianę sytuacji spowodowała deklaracja ministra infrastruktury, który zapowiedział, że po przejęciu odcinka A4 Katowice-Kraków przez rząd, autostrada ma być darmowa <<Autostrada A4 Katowice – Kraków będzie bezpłatna? Jest taki plan>>.

Przypomnijmy, autostrada A4 na tym odcinku jest zarządzana od 1997 na podstawie umowy koncesyjnej przez firmę Stalexport Autostrada Małopolska. Okres obowiązywania umowy koncesyjnej kończy się w 2027 r. Po tym okresie Skarb Państwa przejmie ten odcinek autostrady. W związku z przewidywanym wzrostem natężenia ruchu (nawet do 70 tys. poj./dobę w krótkim czasie) konieczne jest zwiększenie funkcjonalności i przepustowości tego fragmentu A4. <<Idą zmiany. Rząd szykuje się do przejęcia A4 Katowice - Kraków>>.
 
Być może teraz, gdy autostrada ma przejść w ręce Skarbu Państwa, pojawi się realna szansa na otwarcie węzła w Jeleniu.
Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 660