Inwestycje i nieruchomości

Wielkie zmiany na A4. Odcinek z Katowic do Opola będzie szerszy

2023-10-25, Autor: mz

Rząd ogłosił kolejną ważną inwestycję na A4. Minister Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycji na rozbudowę autostrady pomiędzy Katowicami a granicą województwa opolskiego. Wcześniej podpisano program na rozbudowę i przebudowę odcinka A4 od Katowic do Krakowa.

Reklama

Na początku października minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził programy inwestycji, umożliwiające rozpoczęcie prac przygotowawczych do rozbudowy odcinka autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Katowicami.
 
Przypomnijmy, autostrada A4 na tym odcinku jest zarządzana od 1997 na podstawie umowy koncesyjnej przez firmę Stalexport Autostrada Małopolska. Okres obowiązywania umowy koncesyjnej kończy się w 2027 r. Po tym okresie Skarb Państwa przejmie ten odcinek autostrady. W związku z przewidywanym wzrostem natężenia ruchu (nawet do 70 tys. poj./dobę w krótkim czasie) konieczne jest zwiększenie funkcjonalności i przepustowości tego fragmentu A4. <<Idą zmiany. Rząd szykuje się do przejęcia A4 Katowice - Kraków>>
 
Teraz Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło kolejną ważną inwestycję na A4. Chodzi o rozbudowę autostrady pomiędzy Katowicami a granicą województwa opolskiego.

Kolejna rozbudowa A4 w Katowicach

Obecnie jezdnia główna autostrady na odcinku pomiędzy węzłem Katowice Murckowska a węzłem Gliwice Sośnica posiada przekrój 2x3, zmienny miejscowo 2x2 lub 2x4, a od węzła Gliwice Sośnica w stronę Opola 2x2.

Ze względu na bardzo duże obciążenie ruchem, gdzie średniodobowy ruch oscyluje od ponad 60 tys. do ponad 100 tys. pojazdów na dobę, istniejący przekrój autostrady jest niewystarczający, a poruszanie się po nim nie gwarantuje oczekiwanej swobody ruchu. Za rozbudową autostrady przemawia również długi czas eksploatacji oraz osiągnięcie warunków brzegowych trwałości zmęczeniowej autostrady A4, czyli jej zużycie - wyjaśnia Marek Prusak, rzecznik prasowy GDDKiA Katowice.

W związku z tym w najbliższej przyszłości konieczne będzie wykonanie remontu nawierzchni. Dlatego zachodzi uzasadniona potrzeba rozbudowy autostrady o dodatkowe pasy. 

Wraz z rozbudową jezdni autostrady o dodatkowe pasy ruchu przebudowie ulegnie:

  • 11 węzłów drogowych (Łany, Kleszczów, Ostropa, Bojków, Gliwice Sośnica, Zabrze Południe, Ruda Śląska, Chorzów, Katowice Mikołowska, Katowice Francuska, Katowice Murckowska),
  • 6 Miejsc Obsługi Podróżnych (Proboszczowice, Chechło, Kozłów, Rachowice, Wirek, Halemba)
  • ponad 150 obiektów inżynieryjnych, z czego większość, bo 119, stanowią wiadukty.

W ramach prac rozebrana zostanie również dawna infrastruktura manualnego systemu poboru opłat. 

Ogłoszenie postępowania przetargowego na przygotowanie dokumentacji studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego powinno nastąpić na początku przyszłego roku. Zakończenie etapu przygotowawczego przewidziano do 2028 roku. Realizację inwestycji zaplanowano w systemie Projektu i Buduj na lata 2031-2033. 

A4 węzeł Byczyna - węzeł Balice I

Inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady na odcinku o długości 34,5 km. W ramach prac przygotowawczych, które zaplanowano na lata 2024-2029, opracowana zostanie dokumentacja projektowa dla przebudowy lub rozbudowy trzech węzłów drogowych: Balin, Chrzanów, Rudno, przebudowy 42 obiektów inżynierskich, a także rozbudowy MOP Aleksandrowice/Morawica oraz Rudno/Grojec.  

Przypomnijmy, obecnie prowadzone są już prace nad projektem rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa, od węzła Balice I do ul. Kąpielowej w pobliżu węzła Kraków Południe. 

A4 węzeł Murckowska - węzeł Byczyna

Prace przygotowawcze rozbudowy odcinka o długości 25,2 km zaplanowano na lata 2024-2028. Inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady, przebudowę lub rozbudowę czterech węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna, a także przebudowę 36 obiektów inżynierskich i budowę ośmiu.

W ramach inwestycji planowana jest budowa MOP Giszowiec/Janów.  

Największy program drogowy w historii Polski

Rozbudowa drogi będzie wykonywana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Program określa cele polityki transportowej w zakresie budowy drogowej sieci TEN-T na terenie Polski oraz drogowych połączeń komplementarnych. Łącznie na realizację inwestycji, po aktualizacji programu z początku września br., zostanie przeznaczone 299,5 mld zł. Limit finansowy obejmuje nowe zadania o wartości około 192 mld zł, zadania kontynuowane o wartości 104,5 mld zł oraz rezerwę w wysokości 3 mld zł.

Jest to największy program drogowy w historii Polski.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 541

Prezentacje firm