Inwestycje i nieruchomości

Wielkie zmiany na A4. Odcinek z Katowic do Opola będzie szerszy

2023-10-25, Autor: mz

Rząd ogłosił kolejną ważną inwestycję na A4. Minister Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycji na rozbudowę autostrady pomiędzy Katowicami a granicą województwa opolskiego. Wcześniej podpisano program na rozbudowę i przebudowę odcinka A4 od Katowic do Krakowa.

Reklama

Na początku października minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził programy inwestycji, umożliwiające rozpoczęcie prac przygotowawczych do rozbudowy odcinka autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Katowicami.
 
Przypomnijmy, autostrada A4 na tym odcinku jest zarządzana od 1997 na podstawie umowy koncesyjnej przez firmę Stalexport Autostrada Małopolska. Okres obowiązywania umowy koncesyjnej kończy się w 2027 r. Po tym okresie Skarb Państwa przejmie ten odcinek autostrady. W związku z przewidywanym wzrostem natężenia ruchu (nawet do 70 tys. poj./dobę w krótkim czasie) konieczne jest zwiększenie funkcjonalności i przepustowości tego fragmentu A4. <<Idą zmiany. Rząd szykuje się do przejęcia A4 Katowice - Kraków>>
 
Teraz Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło kolejną ważną inwestycję na A4. Chodzi o rozbudowę autostrady pomiędzy Katowicami a granicą województwa opolskiego.

Kolejna rozbudowa A4 w Katowicach

Obecnie jezdnia główna autostrady na odcinku pomiędzy węzłem Katowice Murckowska a węzłem Gliwice Sośnica posiada przekrój 2x3, zmienny miejscowo 2x2 lub 2x4, a od węzła Gliwice Sośnica w stronę Opola 2x2.

Ze względu na bardzo duże obciążenie ruchem, gdzie średniodobowy ruch oscyluje od ponad 60 tys. do ponad 100 tys. pojazdów na dobę, istniejący przekrój autostrady jest niewystarczający, a poruszanie się po nim nie gwarantuje oczekiwanej swobody ruchu. Za rozbudową autostrady przemawia również długi czas eksploatacji oraz osiągnięcie warunków brzegowych trwałości zmęczeniowej autostrady A4, czyli jej zużycie - wyjaśnia Marek Prusak, rzecznik prasowy GDDKiA Katowice.

W związku z tym w najbliższej przyszłości konieczne będzie wykonanie remontu nawierzchni. Dlatego zachodzi uzasadniona potrzeba rozbudowy autostrady o dodatkowe pasy. 

Wraz z rozbudową jezdni autostrady o dodatkowe pasy ruchu przebudowie ulegnie:

  • 11 węzłów drogowych (Łany, Kleszczów, Ostropa, Bojków, Gliwice Sośnica, Zabrze Południe, Ruda Śląska, Chorzów, Katowice Mikołowska, Katowice Francuska, Katowice Murckowska),
  • 6 Miejsc Obsługi Podróżnych (Proboszczowice, Chechło, Kozłów, Rachowice, Wirek, Halemba)
  • ponad 150 obiektów inżynieryjnych, z czego większość, bo 119, stanowią wiadukty.

W ramach prac rozebrana zostanie również dawna infrastruktura manualnego systemu poboru opłat. 

Ogłoszenie postępowania przetargowego na przygotowanie dokumentacji studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego powinno nastąpić na początku przyszłego roku. Zakończenie etapu przygotowawczego przewidziano do 2028 roku. Realizację inwestycji zaplanowano w systemie Projektu i Buduj na lata 2031-2033. 

A4 węzeł Byczyna - węzeł Balice I

Inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady na odcinku o długości 34,5 km. W ramach prac przygotowawczych, które zaplanowano na lata 2024-2029, opracowana zostanie dokumentacja projektowa dla przebudowy lub rozbudowy trzech węzłów drogowych: Balin, Chrzanów, Rudno, przebudowy 42 obiektów inżynierskich, a także rozbudowy MOP Aleksandrowice/Morawica oraz Rudno/Grojec.  

Przypomnijmy, obecnie prowadzone są już prace nad projektem rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa, od węzła Balice I do ul. Kąpielowej w pobliżu węzła Kraków Południe. 

A4 węzeł Murckowska - węzeł Byczyna

Prace przygotowawcze rozbudowy odcinka o długości 25,2 km zaplanowano na lata 2024-2028. Inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady, przebudowę lub rozbudowę czterech węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna, a także przebudowę 36 obiektów inżynierskich i budowę ośmiu.

W ramach inwestycji planowana jest budowa MOP Giszowiec/Janów.  

Największy program drogowy w historii Polski

Rozbudowa drogi będzie wykonywana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Program określa cele polityki transportowej w zakresie budowy drogowej sieci TEN-T na terenie Polski oraz drogowych połączeń komplementarnych. Łącznie na realizację inwestycji, po aktualizacji programu z początku września br., zostanie przeznaczone 299,5 mld zł. Limit finansowy obejmuje nowe zadania o wartości około 192 mld zł, zadania kontynuowane o wartości 104,5 mld zł oraz rezerwę w wysokości 3 mld zł.

Jest to największy program drogowy w historii Polski.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 606

Prezentacje firm