Konsorcjum firm Mirbud S.A. i Kobylarnia S.A. zrealizuje inwestycje drogowe w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym. Na zadania, w ramach których przewidziano m.in. udrożenienie "wąskiego gardła" na Jęzorze, miasto pozyskało łącznie rekordową kwotę 250 milionów złotych.
Nowe drogi w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym, koniec korków na Jęzorze, na granicy z Sosnowcem - takie efekty Jaworzno chce osiągnąć w ramach dużego przedsięwzięcia, na które miasto pozyskało 250 mln zł dofinansowania w ramach siódmej edycji Programu Inwestycji Strategicznych – Rozwoju Stref Przemysłowych.
Rozbudowa sieci drogowej polegać będzie nie tylko na zapewnieniu obsługi transportowej dla działek inwestycyjnych, ale także na udrożnieniu "wąskiego gardła" komunikacyjnego na granicy Jaworzna i Sosnowca na Jęzorze.
Przypomnijmy, że profil działania JOG ma być ściśle związany z technologią przyszłości, elektromobilnością i szeroko pojętą branżą automotive - to tu ma powstać fabryka Izery.
Inwestycja drogowa polegać będzie na kompleksowej przebudowie ul. Wojska Polskiego, która uzyska po dwa pasy w każdym kierunku ruchu. Skrzyżowania w jej ciągu zostaną zmienione w ronda, gdyż droga obsługuje już teraz ruch do jaworznickich elektrowni, a natężenie ruchu wzrośnie w miarę zagospodarowywania działek na JOG - informuje jaworznicki magistrat.
Kompleksowej przebudowie podlegać będzie także węzeł ul. Wojska Polskiego z Obrońców Września 1939 roku (DK79). Obecne skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną zastąpione zostanie dwupoziomowym skrzyżowaniem bezkolizyjnym (węzłem WA), co znacząco poprawi płynność ruch w tym rejonie.
Dostęp do terenów inwestycyjnych na JOG-u zapewni nowy pierścień drogi przemysłowej, okalającej obszar. Będzie on przebiegał po śladzie aktualnej ul. Mysłowickiej z drugim wylotem naprzeciw wyjazdu spod bramy towarowej Elektrowni Jaworzno III. "Ring" wokół JOG połączony zostanie również dodatkowo dojazdami do DK79 na wysokości skrzyżowania z ul. Katowicką oraz Wyspiańskiego.
Koncepcja, na podstawie której powstanie projekt budowlany oraz zrealizowana zostanie sieć drogowa wraz z infrastrukturą pieszo-rowerową, poprzedzona została symulacjami obciążenia ruchem. Wszystko po to, by zminimalizować ryzyko zatorów i zapewnić płynny i bezpieczny ruch samochodowy. Uwzględniono zarówno znacznie zwiększone potoki transportu ciężarowego, jak i osobowego – generowanego przez ludzi dojeżdżających do nowych miejsc pracy.
Wykonawcą zadania w formule "zaprojektuj i zbuduj" będzie konsorcjum firm Mirbud S.A. i Kobylarnia S.A. Na sporządzenie projektu budowlanego wykonawcy będą mieli 12 miesięcy, natomiast sama budowa – podzielona na etapy i priorytety – w całości potrwa do III kwartału 2027 roku.
Jak podkreśla prezydent Jaworzna Paweł Silbert, przedsięwzięcie jest istotne nie tylko z punktu widzenia samych terenów w obszarze JOG.
– Na realizacji projektu skorzystają wszyscy mieszkańcy Jaworzna, ponieważ w ramach inwestycji rozwiążemy problem "wąskiego gardła" na DK79 w Jęzorze - zaznacza. - Stosowne uzgodnienia w tym zakresie poczyniłem z Prezydentem Sosnowca Arkadiuszem Chęcińskim. Dobre skomunikowanie leży w interesie obu miast. Stąd, jak może Państwo pamiętacie, razem walczyliśmy o budowę DTŚ Wschód. Wciąż liczymy, że nasz odcinek DTŚ w końcu powstanie, a tymczasem sami rozwiązujemy palącą kwestię komunikacyjną na granicy naszych miast – dodaje prezydent Silbert.
"Wąskie gardło" na Jęzorze, to faktyczne przewężenie drogi poprowadzonej po wiadukcie nad przemysłową linią kolejową. Aby je zlikwidować, wymagana jest całkowita przebudowa wiaduktu. W ramach projektu powstanie nowy obiekt inżynieryjny nad linią kolejową, który mieścić będzie po dwa pasy w obu kierunkach.
Zmodernizowany zostanie także fragment ul. Orląt Lwowskich aż do ronda przy sklepie Designer Outlet Sosnowiec.
Uzbrojenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, to nie tylko drogi, ale również sieci infrastruktury technicznej.
Przypomnijmy: 8 grudnia 2023 r. prezydent Paweł Silbert podpisał umowy z wykonawcami na budowę sieci wodno-kanalizacyjnej, na którą gmina pozyskała 100 mln zł rządowego wsparcia.
Dzięki temu na terenie po byłej kopalni „Jan Kanty”, przejętym od Spółki Restrukturyzacji Kopalń, zostanie wybudowana nowa stacja uzdatniania wody – zasilana wodami kopalnianymi. <<Wody z dawnej kopalni dla przyszłej fabryki Izery. Jaworzno zbuduje sieć wod-kan za 100 mln zł>>.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Strategiczna inwestycja JSW. Podziemny przekop połączył Budryk z Knurowem
1030Zbrojeniówka - nowa przyszłość dla Rafako. Zamiast kotłów gigant ma wytwarzać lufy
588Nowa strategia EMP. Zamiast Izery – hub przemysłowy, który ma zmienić pozycję Polski w Europie
550To już pewne: Stalexport schodzi ze sceny. A4 Katowice–Kraków po nowemu – od 2027 bez opłat. Co z trzecim pasem?
547Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
531Elon Musk inwestuje na Śląsku! Gigafabryka Tesli zamiast Izery w Jaworznie?
+165 / -81Pyrzowice kluczowym hubem cargo. Katowice Airport z regularnym frachtem Lufthansy do Frankfurtu
+3 / -0Firma z branży lotniczej zainwestuje w Gliwicach miliony złotych
+3 / -0Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+2 / -0Rusza nabór na wynajem nowych mieszkań katowickiego TBS przy ul. Mariackiej
+1 / -0Hotelowe zawirowanie w Rybniku. Olimpia nadal działa, z mapy miasta zniknął inny obiekt!
0Katowice udostępniają miejskie lokale pod działalność – już po raz dwudziesty. Czynsze od sześciu złotych za metr
0Bytom: ponad 760 tysięcy złotych na modernizację Orlika w Rozbarku
0To już pewne: Stalexport schodzi ze sceny. A4 Katowice–Kraków po nowemu – od 2027 bez opłat. Co z trzecim pasem?
0Solarne biletomaty coraz popularniejsze. Metropolia GZM rozszerza sieć o nowe urządzenia w Katowicach
0