W ostatnich latach, między innymi za sprawą pandemii Covid-19, branża e-commerce bardzo rozkwitła. Wydaje się jednak, że koronawirus tylko przyspieszył to, czego wszyscy i tak spodziewali się od dłuższego czasu: zakupy przez internet stały się atrakcyjną alternatywą dla zakupów stacjonarnych. Potwierdza to opublikowany kilka tygodni temu raport „E-commerce w Polsce 2022”: towary online kupuje już 77% wszystkich internautów w Polsce. Okazuje się, że duże znaczenie w e-commerce ma wygodny zwrot zakupów. Jak umożliwić klientom łatwe zwrócenie towaru, gdy kupiony produkt nie spełnia ich oczekiwań?
Wygodne zwroty zamówionych towarów – dlaczego nie można ich zignorować?
Pozornie może się wydawać, że zwroty i reklamacje to aspekt, mający niewielkie znaczenie dla sklepu internetowego. Czy faktycznie tak jest? I tak, i nie…
We wspomnianym na wstępie, przygotowanym przez Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska raporcie „E-commerce w Polsce 2022” przedstawiono najczęstsze problemy, z którymi w ciągu ostatniego roku spotkały się osoby robiące zakupy przez internet. Okazuje się, że na czołowych miejscach nie znajdziemy niczego związanego ze zwrotami i reklamacjami. „Problemy z gwarancją, reklamacjami i zwrotem towarów” plasuję się dopiero na 11. pozycji z wynikiem 7%, ustępując miejsca między innymi „niewłaściwej obsłudze klienta” (10 miejsce – 8%), „otrzymaniu produktu niepełnowartościowego” (9 miejsce – 9%), „uszkodzonej przesyłce” (4 miejsce – 14%), czy „natrętnym reklamom produktów oglądanych wcześniej” (2 miejsce 26%).
Tak niskie miejsce niedogodności związanych z reklamacją i zwrotem mogłoby sugerować, że są one problemem marginalnym. Dlaczego jednak nie należy ich ignorować? Odpowiedź na to pytanie również znajdziemy we wspomnianym raporcie. Wspomniane badania potwierdzają, że reklamacje i zwroty są istotne nie tyle przy robieniu zakupów online, co przy wyborze sklepu. Okazuje się bowiem, że jasna i czytelna informacja o możliwości dokonania zwrotu i reklamacji jest trzecim najważniejszym elementem wpływającym na postrzeganą wiarygodność sklepu podczas pierwszego zakupu (29%). Tutaj ważniejsza dla internautów jest tylko możliwość płatności przy odbiorze (30%) oraz opinie o konkretnym sklepie (43%).
Czego oczekuje klient sklepu, gdy chce zwrócić towar?
Jeśli kupujący jest zadowolony z zamówionego towaru, nie napotkał problemów z potwierdzeniem zamówienia i opłaceniem go, a dostawa przebiegła szybko, zwroty i reklamacje faktycznie mają już niewielkie znaczenie. Wystarczy jednak, że zamówiona koszulka jest zbyt mała lub produkt nie wygląda tak, jak na zdjęciu w internecie, by okazało się, że tematyka zwrotów zaczęła interesować zamawiającego i wpłynęła na jego opinię o firmie.
Prowadząc sklep internetowy, trzeba mieć świadomość tego, że kupujący, gdy chce dokonać zwrotu towaru, oczekuje następujących udogodnień:
Wybierasz przesyłki kurierskie dla firm e-commerce? Sprawdź zasady i regulamin zwrotów
Mówimy o tym wszystkim dlatego, by zaznaczyć, że otwierając sklep internetowy lub prowadząc przedsiębiorstwo e-commerce i szukając nowego dostawcy rozwożącego przesyłki kurierskie dla firm, trzeba brać pod uwagę również zasady dotyczące reklamacji i zwrotów.
Zdajemy sobie sprawę z tego, że większości przedsiębiorców zależy przede wszystkim na szybkiej dostawie wysłanych produktów, różnych opcjach płatności i bezpiecznym transporcie paczek. Pamiętajmy jednak, że procedura zwrotów obowiązująca w danej firmie kurierskiej wpływa zarówno na doświadczenia kupującego i jego relację ze sklepem, jak i na przedsiębiorcę (który wybierając niewłaściwego kuriera, naraża się na dodatkowe koszty przy zwrotach).
GLS – dostawca z różnymi opcjami zwrotów
Szukając przedsiębiorstwa, które oferuje profesjonalne przesyłki kurierskie dla firm, w tym branży e-commerce, można wskazać na przykład na firmę GLS Group – przedsiębiorcę, który realizuje dostawy i zwroty nie tylko na terenie Polski, ale również na terenie Europy i innych krajów na świecie.
Firma oferuje różne opcje zwrotów:
Więcej informacji o firmie GLS możesz znaleźć pod adresem: https://gls-group.com/PL/pl/wysylanie-paczek/przesylki-krajowe.
Tagi: ecommerce
"Grillowych" promocji jak na lekarstwo. Zakupy przed majówką nie będą tanie
713Śląskie po dogrywkach. Oni zwyciężyli w wyborach samorządowych 2024
430Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
424PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
405Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
402"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0Ostatni dzień na złożenie deklaracji PIT! Od jutra e-PIT niedostępny
0Rzecznik MŚP apeluje do rządu w sprawie KSeF. "Brak pojęcia o realnej gospodarce"
0Ceny gazu w lipcu poszybują. Rachunki wyższe nawet o połowę
0Najgorszy wynik PLK od 2005 roku. Spółka odnotowała rekordową stratę finansową
0Tankowanie na majówkę: w długi weekend na stacjach paliw taniej nawet o 30 groszy na litrze
0