Co to jest SEM i czym różni się od SEO? Dlaczego warto znać oba pojęcia? Jakie korzyści mogą przynieść w marketingu internetowym i jak właściwie skutecznie je wykorzystać? Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe pytania, zapraszamy do lektury!
Już od długiego czasu większość działań reklamowych zostało przeniesionych do sieci. Praktycznie każda firma ma własną stronę internetową lub profil w mediach społecznościowych. Jeśli zależy Ci na tym, aby docierać do potencjalnych klientów i zwiększyć zyski swojego przedsiębiorstwa, musisz podjąć odpowiednie działania. Dzięki nim Twoja marka stanie się nie tylko bardziej rozpoznawalna, ale i widoczna między innymi w wyszukiwarce Google. W marketingu internetowym wykorzystuje się przeróżne narzędzia. Do najpopularniejszych zalicza się SEM oraz SEO. Co to jest SEM i czym różni się od SEO? Podpowiadamy w dzisiejszym artykule.
Co to jest SEM i czym różni się od SEO? SEM to skrót od Search Engine Marketing, co dosłownie oznacza “marketing w wyszukiwarkach internetowych”. A zatem pojęcie to obejmuje działania, których zadaniem jest uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania – głównie w wyszukiwarce Google. W przypadku SEM mamy do czynienia przede wszystkim z działaniami płatnymi oraz organicznymi. Opierają się one między innymi na pozycjonowaniu, optymalizacji stron WWW, kampaniach płatnych Google Ads oraz kampaniach sponsorowanych linków.
Czym SEM różni się od SEO? Search Engine Marketing to pojęcie szersze, stanowiące całościowy marketingowy proces. Składa się – jak już wspominaliśmy – z działań płatnych (PPC), ale nie tylko. W skład SEM wchodzą również działania optymalizacyjne z zakresu SEO. Search Engine Optimization to inaczej właśnie pozycjonowanie. Tu również wprowadza się takie działania, dzięki którym dana witryna wyświetla się coraz wyżej w wyszukiwarce Google. Dotyczy to jednak wyników organicznych. Wpływ na organiczne pozycje ma przede wszystkim struktura strony, odpowiednio dobrane słowa kluczowe, treści na stronie, linki zwrotne oraz optymalizacja kodu witryny. A zatem SEO, chociaż samo w sobie również jest stosunkowo rozległym rozwiązaniem, zalicza się do działań, które prowadzi się w ramach SEM.
Dzięki SEM możesz szybciej dotrzeć do potencjalnych klientów, a przynajmniej dopóki płacisz za kampanię reklamową. Natomiast, jeśli interesuje Cię samo SEO, musisz wiedzieć, że na efekty będziesz czekał nieco dłużej – nawet kilka miesięcy. Jednakże warto inwestować w SEO przede wszystkim dlatego, że nierzadko jest tańszym rozwiązaniem. Poza tym, kiedy już osiągniesz odpowiednie efekty, te utrzymują się znacznie dłużej niż przy SEM. W tym drugim przypadku będziesz wysoko w wynikach wyszukiwania dopóty, dopóki nie zakończy się kampania reklamowa lub nie przestaniesz jej opłacać.
Jaka jest różnica między SEO a PPC? Działania PPC są płatne, a efekt praktycznie natychmiastowy. PPC ma jednak swoje wady – po pierwsze w wynikach wyszukiwania link będzie oznaczony, że jest reklamą. Rozwiązanie to jest dostępne tylko i wyłącznie dla konkretnego targetu. SEO natomiast – chociaż efekty widać dopiero po dłuższym czasie – jest bezpłatne i nie ma żadnych oznaczeń. Poza tym jest dostępne dla każdego użytkownika.
Jakie korzyści dają działania SEM? Jeśli chodzi o PPC, otrzymasz dostęp do danych analitycznych, dzięki którym bez problemu przeanalizujesz zachowania użytkowników i zoptymalizujesz cały proces konwersji. Dzięki PPC możesz także dotrzeć do danej grupy docelowej, dobierając oczywiście odpowiednie frazy, czyli słowa kluczowe. Ponadto szybko docierasz do potencjalnego klienta.
W przypadku SEO natomiast w dłuższej perspektywie działania te staną się dla Ciebie tanim źródłem ruchu na stronie. Do zalet zalicza się również stabilność. Przy prawidłowym pozycjonowaniu strony, jakiekolwiek wahania w pozycjach w wynikach wyszukiwaniach są z reguły niewielkie. Ponadto wszelkie działania z zakresu SEO można prościej skalować – co jest ważne, szczególnie w sytuacji, gdy Twój biznes zacznie się szybko rozwijać. SEO to także możliwość budowania wizerunku lidera czy eksperta. Wizerunek ten buduje się między innymi poprzez prowadzenie bloga firmowego.
Pozycjonowanie stron internetowych bazujące na dążeniu do wysokich pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania w połączeniu z działaniami z zakresu marketingu internetowego przynosi doskonałe efekty praktycznie za każdym razem. Zamiast więc ryzykować, że tylko straci się pieniądze, jak to czasami ma miejsce w przypadku tradycyjnych działań marketingowych, lepiej dowiedzieć się, jak dobierać działania SEM i działania SEO w taki sposób, aby uzyskać oczekiwane efekty. Firma, która ma doświadczenie w optymalizowaniu stron internetowych i każdego dnia wykonuje szereg różnych działań podejmowanych w tej dziedzinie, z pewnością pomoże w opracowaniu kampanii linków sponsorowanych, a także zadba o to, aby poprawić pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Czasami potrzebna będzie optymalizacja stron internetowych, ale dzięki temu efekty pozycjonowania strony będą jeszcze lepsze. Warto więc już teraz wybrać profesjonalną agencję świadczącą usługi z zakresu SEO / SEM i zlecić jej pracę nad poprawą widoczności w płatnych i bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Sprawdzą przy okazji specjaliści, czy potrzebna jest optymalizacja strony i w razie potrzeby ją przeprowadzą. Oferowane przez specjalistów działania SEO koncentrują się na tym, co rzeczywiście jest istotne w przypadku danego klienta.
Tagi: seo
"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
1136Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
439JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
379Śląskie po dogrywkach. Oni zwyciężyli w wyborach samorządowych 2024
372Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
367"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
+1 / -0Majówka z rowerem i Kolejami Śląskimi - w długi weekend jeszcze po staremu
0Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
0Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
0Duże płatności już nie gotówką. Europarlament przyjął przełomowe przepisy
0