Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła nową koncepcję rozwoju: budowę 10 terminali przeładunkowych na kolejowych szprychach – dowiedział się portal 300Gospodarka. Dwa z nich ulokowane są w woj. śląskim.
Niezależnie od planów towarowych, które póki co są w fazie zapowiedzi, i to nawet nie oficjalnej, a konferencyjnej, CPK realizuje projekt połączeń pasażerskich. Spółka ujawniła nawet schemat połączeń kolejowych w 2050 roku. Okazuje się, że CPK zamierza opracować Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ). Po co?
Z badań przeprowadzonych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że ponad połowa pasażerów w Polsce jest niezadowolona z obecnego rozkładu jazdy. Twierdzą, że zniechęca ich do podróżowania, jest niewygodny i ulega zbyt częstym zmianom. Wskazują na problem niedostatecznego skomunikowania pociągów i brak dogodnych przesiadek. Poważną barierą są też dla nich trwające prace modernizacyjne na głównych liniach i brak długoterminowego planowania (rozkład jazdy opracowywany jest co roku od nowa).
Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ) ma być odpowiedzią na te niedogodności. Spółka CPK planuje opracować całościową koncepcję rozkładową, która ułatwi przesiadki między pociągami i innymi środkami transportu. Jest to o tyle istotne, że w ciągu najbliższych lat pasażerowie zaczną korzystać z pierwszych odcinków Kolei Dużych Prędkości CPK (np. Warszawa – Łódź), a jednocześnie zakończą się liczne prace modernizacyjne na istniejącej infrastrukturze PKP PLK. Dzięki temu nastąpią istotne zmiany w czasach przejazdu pociągów, a to uczyni je konkurencyjnymi względem np. samochodów.
Eksperci CPK wychodzą z założenia, że aby wykorzystać tę szansę i zwiększyć liczbę podróżnych, potrzebny jest nowoczesny rozkład jazdy, który zostanie stworzony bezpośrednio pod potrzeby pasażerów. HRJ ma być cykliczny – dzięki temu będzie łatwy do zapamiętania (pociągi w danej relacji będą „w takcie”, czyli np. dokładnie co pół godziny albo co godzinę). Kolejne założenia: rozkład będzie opierał się o stałe relacje pociągów i zapewni skomunikowanie na stacjach węzłowych. Dzięki temu kolej ma wreszcie zacząć działać jako system, zapewniając komfortowe przesiadki, a inwestycje kolejowe przestaną być planowane jako odrębne projekty.
- Kluczowe jest już teraz takie przygotowanie inwestycji, żeby po ich zakończeniu możliwe było wdrożenie Horyzontalnego Rozkładu Jazdy. W spółce CPK podchodzimy do tego kompleksowo. Naszym celem jest realna zmiana funkcjonowania kolei w Polsce. Dzięki rozwiązaniom takim jak HRJ polska kolej stanie się bardziej atrakcyjna dla pasażerów - mówi Michał Jasiak, wicedyrektor biura planowania i projektowania Programu Kolejowego CPK.
W niektórych krajach kolejarze już przed laty z powodzeniem wprowadzili zintegrowane rozkłady jazdy (np. „Bahn 2000” w Szwajcarii). Opierają się one na cykliczności ruchu (pociągi np. co 30-60-120 min), a celem jest zapewnienie pasażerom jak najkrótszych czasów przejazdu między węzłami kolejowymi i dogodnych przesiadek na samych węzłach.
Prace nad utworzeniem ram dla HRJ spółka CPK rozpoczęła rok temu. Dzisiaj prezentuje schematy oferty przewozowej do 2050 r. w dwóch analizowanych scenariuszach: bezpośrednim i przesiadkowym. Schematy te przedstawiają stan docelowy jaki zostanie osiągnięty po zakończeniu wszystkich planowanych inwestycji realizowanych przez dwóch kolejowych inwestorów: CPK i PKP PLK. Przedstawiają one również możliwy kształt linii komunikacyjnych.
W scenariuszu bezpośrednim w horyzoncie 2050 r. celem jest zapewnienie większej liczby połączeń bezpośrednich między poszczególnymi miastami. Aby to osiągnąć konieczne jest stworzenie bardziej złożonego w porównaniu ze scenariuszem przesiadkowym układu linii komunikacyjnych: z mniejszą częstotliwością kursowania pociągów w każdej relacji.
Czytaj kolejne strony:
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
885Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
784Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
762Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
672Szyb Franciszek w Rudzie Śląskiej. Najstarsza kopalnia na Śląsku zyska drugie życie (foto)
615Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
+1 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Ponad 55,3 mln zł dla Bytomia na zieloną energię
+1 / -0W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie
0Katowice: remont historycznej kamienicy przy Gliwickiej wkracza w nowy etap
0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0