Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła nową koncepcję rozwoju: budowę 10 terminali przeładunkowych na kolejowych szprychach – dowiedział się portal 300Gospodarka. Dwa z nich ulokowane są w woj. śląskim.
W przypadku scenariusza przesiadkowego w horyzoncie 2050 r. celem jest zapewnienie intuicyjnego układu liczby linii komunikacyjnych o dużych częstotliwościach kursowania w każdej relacji w oparciu o systemowo zaplanowane skomunikowania w podróżach między mniejszymi miastami.
Prezentowane schematy to nie koniec prac nad HRJ. W kolejnych etapach spółka CPK przeprowadzi m.in. analizę zapełnienia pociągów (przy użyciu Pasażerskiego Modelu Transportowego – PMT), konsultacje branżowe, a także synchronizację z rozkładami przewoźników z sąsiednich krajów. Pozwoli to na porównanie scenariuszy, wprowadzenie korekt i wybór jednego z nich.
Kolejnym krokiem będzie opracowanie kształtu linii komunikacyjnych na 2030 r., kiedy nie wszystkie inwestycje będą jeszcze ukończone, ale na kluczowych odcinkach przewoźnicy zaoferują już nowe, atrakcyjne czasy przejazdu. Dodatkowa zmienna jest taka, że w 2030 r. przewidywane jest również otwarcie rynku przewozów dalekobieżnych w Polsce, które wynika z tzw. czwartego pakietu kolejowego UE.
Z prognoz w PMT wynika, że wprowadzenie HRJ przyczyni się do zwiększenia liczby pasażerów kolei w ruchu dalekobieżnym w Polsce do 134 mln rocznie, a to oznacza dwukrotny wzrost w porównaniu ze stanem dzisiejszym.
Program inwestycji kolejowych CPK zakłada budowę ok. 2.000 km nowych linii, w tym w standardzie Kolei Dużych Prędkości. Dla ponad 1.500 km z nich są już opracowywane albo już gotowe studia wykonalności. Spółka CPK ma już warianty inwestorskie dla 140-kilometrowego odcinka KDP między Warszawą i Łodzią, 200 km między Łodzią i Wrocławiem (dla obu tych odcinków trwa już projektowanie), 40 km w rejonie Rzeszowa, a od końca marca także dla 70-kilometrowego odcinka Katowice – Ostrawa.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
876Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
776Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
746Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
663Szyb Franciszek w Rudzie Śląskiej. Najstarsza kopalnia na Śląsku zyska drugie życie (foto)
612Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
+1 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Ponad 55,3 mln zł dla Bytomia na zieloną energię
+1 / -0W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie
0Katowice: remont historycznej kamienicy przy Gliwickiej wkracza w nowy etap
0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0