Okres pandemii był niezmiernie trudny dla wielu branż, dotkniętych przez kolejne lockdowny. Mocno odczuł go zwłaszcza tradycyjny handel, który został zmuszony do znalezienia nowych kanałów sprzedażowych.
Spore grono przedsiębiorców przeniosło się do przestrzeni wirtualnej, co zaowocowało gigantycznym wzrostem e-handlu w naszym kraju. Sporo w tym temacie wydarzyło się również na Śląsku, który urósł do miana jedno z liderów w tworzeniu zaplecza logistycznego dla e-commerce.
Sprzedaż w Internecie rozwijała się dynamicznie jeszcze przed rozpoczęciem pandemii. Okres izolacji społecznej tylko nasilił to zjawisko, dając przestrzeń do robienia zakupów sprawniej, bezpieczniej i bez niepotrzebnego kontaktu z ludźmi.
W efekcie już ponad 70% internautów deklaruje, że robi zakupy online. Zazwyczaj do koszyków trafia odzież, elektronika i kosmetyki. Ostatni rok sprawił jednak, że Polacy coraz częściej zaczęli kupować w sieci nawet żywność, korzystając z nowoczesnych aplikacji zakupowych.
Polski e-commerce rozwija się dynamicznie. Jak podaje agencja badawcza Dun & Bradstreet Company na początku bieżącego roku w naszym kraju było zarejestrowanych około 44,5 tysiąca sklepów internetowych. Oznacza to wzrost o 21,5% w stosunku do stycznia 2020.
Wyniki badań pokazują również, że sprzedaż online potrafi być naprawdę dochodowym biznesem. Okazuje się, że wartość rynku e-commerce w Polsce w 2020 osiągnęła poziom 100 miliardów złotych, znacząco przekraczając wstępne szacunki sprzed kilku lat.
Co ciekawe, e-commerce cały czas ulega przeobrażeniom. Wiele na temat sprzedawania w Internecie z sukcesami można przeczytać choćby na stronie: AdrianKolodziej.pl.
Jak wygląda sprzedaż? Sporo firm prowadzi działalność wielokanałowo, stosując e-commerce jako uzupełnienie placówek stacjonarnych. Pojawiają się również biznesy, które całą swoją działalność oparły tylko na rzeczywistości wirtualnej, całkowicie rezygnując ze standardowych miejsc sprzedażowych. Pozwala to znacząco ograniczyć koszty oraz usprawnić proces sprzedaży.
Oprócz tradycyjnych modeli sprzedażowych, wielu przedsiębiorców skłania się również w stronę mniej oczywistych rozwiązań. Triumfy święci choćby dropshipping, w którym właściciel sklepu nie musi mrozić środków w zakupionym towarze. Zamiast tego podpisuje umowę z hurtownią, z której otrzymuje listę towarów do sklepu. Hurtownia ma produkty i magazyny, a zadaniem sprzedawcy jest tylko rozwój platformy sprzedażowej, marketing oraz przekazywanie zamówień do hurtowni, przesyłającej paczki do zadowolonych klientów.
Bez względu na to, czy rzeczywistą obsługą towarów zajmuje się sam sprzedawca, czy też pozostaje to w gestii hurtowni dropshippingowych, handel online wymaga realnego zaplecza, w tym coraz większej powierzchni magazynowej.
W tym zakresie Górny Śląsk urasta do miana jednego z liderów na rynku. W regionie powstają bowiem kolejne obszary magazynowe, chętnie wynajmowane przez kolejne firmy, zajmujące się w dużej mierze właśnie handlem w Internecie.
Okazuje się bowiem, że wspólnie z Warszawą Górny Śląsk w zeszłym roku odpowiadał za 42% popytu netto na powierzchnie magazynowe. 2021 rok to równie dynamiczne wzrosty na Śląsku. W pierwszym kwartale rezultaty w regionie były aż o 25% lepsze od średniego kwartalnego wolumenu z roku 2020.
Sprzedaż internetowa zyskuje coraz szersze grono zwolenników. Jest to rozwiązanie niezmiernie wygodne i praktyczne, a często daje też spore oszczędności. Firmy, pragnąc sprostać rosnącym oczekiwaniom rynku przenoszą zatem swoje biznesy do sieci.
Ten trend najpewniej utrzyma się w kolejnych latach. W efekcie wzrosną wartości sprzedaży oraz liczba sklepów internetowych. A wraz z nimi zwiększy się po raz kolejny powierzchnia magazynowa na Śląsku oraz w całej Polsce.
Tagi: e-commerce
3,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
485Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
430Na stacje paliw na dobre wróciła drożyzna. "Ryzyko wyższych cen wciąż realne"
423OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
420JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
375"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+6 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
+1 / -0Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
0Duże płatności już nie gotówką. Europarlament przyjął przełomowe przepisy
0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
0Trendy e-commerce w branży narzędziowej - analiza kondycji firmy Domitech w świetle rozwoju sektora budowlanego
0Do Katowic powrócił jedyny taki pojazd w Polsce. To minibus bez kierowcy
0