Wiadomości

E-toll na A4 i A2 w pytaniach i odpowiedziach. Nowy system płacenia za autostrady budzi wątpliwości

Author profile image 2021-11-29, Autor: Tomasz Raudner

1 grudnia odcinkami autostrad A4 Sośnica – Wrocław i A2 Konin Stryków będzie można przejechać bez szlabanów, a za podróż zapłacić elektronicznie, lub kupując bilet na stacji paliw. Ta rewolucja na państwowych autostradach rodzi wiele pytań. Odpowiedzi udzielali dziś przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej podczas wideokonferencji prasowej.

Reklama

Ideą nowego systemu jest płacenie za przejazd elektronicznie za pomocą aplikacji e-Toll, w której można doładować swoje konto, a system pobierze odpowiednią ilość pieniędzy (pisaliśmy o tym szerzej).

Nowa wersja aplikacji: e-TOLL/bilet

Od 30 listopada ma być dostępna wersja aplikacji e-TOLL/bilet, w której po prostu będzie można kupić bilet na podróż konkretnym odcinkiem. Aplikacja będzie dostępna w 9 wersjach językowych: oczywiście w polskiej, ale również w angielskiej i w językach krajów, z którymi sąsiaduje Polska.

Daniel Rusak, zastępca dyrektora Departamentu Poboru Opłat Drogowych wyjaśniał, że aby kupić bilet wystarczy w aplikacji wybrać interesujący nas odcinek drogi, wskazać, czy chcemy na samochód, czy motocykl, podać nr rejestracyjny, wskazać punkt rozpoczęcia i zakończenia podróży, także deklarowaną godzinę rozpoczęcia podróży. Potem przechodzimy do płatności. Płacić można za pośrednictwem karty płatniczej lub BLIK. Bilet można zakupić na 60 dni przez planowaną podróżą.

- Bilet ważny jest przez 48 godzin od deklarowanej godziny rozpoczęcia podróży, co oznacza, że jeżeli chcieliśmy rozpocząć podróż o godz. 10.00, a zmienią nam się plany i rozpoczniemy o godz. 15.00, to nie ma żadnego problemu – mówi Daniel Rusak.

Dziś trudno wskazać, czy aplikacja będzie działać prawidłowo. Nie ma możliwości przetestowania jej w praktyce.

Padły pytania o płatność w przypadku, kiedy zjedziemy innym wjazdem, niż planowaliśmy. Na przykład z powodu przegapienia właściwego zjazdu, objazdu wymuszonego wypadkiem, czy po prostu zmiany planów. Otóż wystarczy dokupić bilet elektronicznie, lub na stacji paliw już po zakończeniu podróży. Będziemy mieć na to trzy dni. Tak samo po fakcie można zapłacić, jeśli podróż wypadnie nam w nocy z 30 listopada na 1 grudnia. Do trzech dni po przejeździe będzie można też zapłacić, jeśli w ogóle nie wykupimy wcześniej biletu. Więcej o tym piszemy w akapicie o weryfikacji opłacania przejazdów.

Jeśli nasza trasa będzie krótsza, wtedy niestety nie dostaniemy zwrotu części wartości biletu. Przedstawiciele Ministerstwa Finansów zaznaczali, że zwrócić możemy tylko niewykorzystany bilet, i to przed deklarowaną godziną rozpoczęcia podróży. Słowem, jeśli planowaliśmy wyruszyć do Wrocławia 1 grudnia o godz. 14.00, a nie pojedziemy i bilet będziemy chcieli zwrócić później, to należność nam przepadnie. Dlaczego? Tak przyjęto w przepisach.

Weryfikacja opłacania przejazdów

Do sprawdzania prawidłowości wnoszenia opłat służą urządzenia kontrolne zainstalowane w miejscach wjazdu i wyjazdu z autostrad oraz w pojazdach wykorzystywanych do kontroli poboru opłat drogowych. Za jazdę po państwowych odcinkach A2 i A4 bez wniesienia opłaty za przejazd, na właściciela lub posiadacza bądź użytkownika pojazdu nakładana jest opłata dodatkowa w wysokości 500 zł z terminem płatności 14 dni. Jeżeli opłata dodatkowa zostanie wniesiona w ciągu 7 dni od daty doręczenia wezwania, jej wysokość jest obniżona do 400 zł. Opłata dodatkowa nie będzie pobierana, jeśli w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu opłata za ten przejazd zostanie wniesiona poprzez zakup e-biletu autostradowego.

W przypadku kontroli realizowanej na drodze, na poczet opłaty dodatkowej może zostać pobrana kaucja, jeśli kierowca mieszka na terenie kraju, który nie jest związany z Polską umową lub porozumieniem o współpracy we wzajemnym dochodzeniu tej opłaty.

Kontrola wnoszenia opłat na autostradach może być realizowana przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, Policji oraz inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli braku ważnego e-biletu autostradowego lub urządzenia GPS przekazującego dane geolokalizacyjne do systemu e-TOLL (aplikacji e-TOLL PL, OBU/ZSL) na kierującego pojazdem zostanie nałożona kara grzywny w drodze mandatu karnego wysokości 500 zł. Mandatem karnym zagrożone jest również działanie kierowcy mające na celu uniemożliwienie właściwego odczytu tablic rejestracyjnych pojazdu (zakrywanie, ozdabianie, dodawanie dodatkowych znaków itp.).

Padły pytania o okres przejściowy, w którym w razie stwierdzenia braku zapłaty zamiast kar będą upomnienia. Dziennikarze argumentowali, że okres przejściowy obowiązywał jesienią, kiedy obowiązkiem e-TOLL objęte zostały auta ciężarowe. Okazało się, że nie będzie żadnego okresu ulgowego i kary będą naliczane od razu.

Bilet autostradowy będzie można kupić na wybranych stacjach paliw

Jak już informowaliśmy, osoby, które nie chcą używać aplikacji do opłacenia przejazdu autostradą, będą mogły kupić bilet na stacjach paliw. Póki co będzie to możliwe od 1 grudnia na 100 stacjach sieci Orlen i od 9 grudnia na 20 stacjach Lotosu. A na innych? Na przykład w woj. śląskim ostatnią stacją paliw przed wjazdem na płatny odcinek A4 od strony Gliwic jest Shell w Rudzie Śląskiej. Jedyny Orlen bezpośrednio przy A4 znajduje się między Katowicami a Krakowem. Bliżej odcinka Gliwice - Wrocław stację tej sieci znajdziemy przy węźle Sośnica, już za zjazdem do centrum Gliwic. W centrum Katowic jest kilka stacji Lotos, ale też trzeba zjechać z A4.

To oznacza, że bezpośrednio przy autostradzie A4 od bramek w Mysłowicach do Gliwic nie znajdziemy dziś żadnej stacji, na której kupimy bilet autostradowy. Pierwszy Lotos znajduje się już za Gliwicami w kierunku na Wrocław, już na płatnym odcinku.

- Lista partnerów jest otwarta. Każdy może przystąpić, jeśli jest zainteresowany i spełni nasze warunki – mówi szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska. Zaznaczyła, że sama administracja też prowadzi rozmowy z potencjalnymi partnerami.

Lista partnerów ma być na bieżąco aktualizowana. Tomasz Pawelski, dyrektor Departamentu Poboru Opłat w KAS twierdzi, że lista partnerów będzie dostępna od 30 listopada na etoll.gov.pl.

- Stacje paliw, na których będzie można zakupić bilet autostradowy, będą odpowiednio oznaczone – dodaje dyr. Pawelski.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się w firmie Shell, że na stacjach tej sieci będzie można kupić bilet autostradowy, ale formalnego komunikatu nie ma jeszcze.

Bilet autostradowy z automatu w powijakach

Pojawił się też wątek automatów biletowych na stacjach umożliwiających samodzielny zakup biletu. Okazuje się, że Ministerstwo Finansów ogłosiło przetarg, jednak został unieważniony z uwagi na zbyt drogie oferty. Daniel Rusak mówi, że z początkiem 2022 roku będzie ogłoszony nowy przetarg na dostawę automatów biletowych, jednak nie był w stanie powiedzieć, kiedy zostałby rozstrzygnięty i kiedy urządzenia staną na stacjach paliw.

Obwodnica Gliwic pozostanie bezpłatna

Obecnie przejazd autostradową obwodnicą Gliwic, czyli odcinkiem Sośnica – Kleszczów jest bezpłatny. Przedstawiciele KAS zapytani, czy e-TOLL coś zmienia, czy kierowcy muszą się rejestrować, instalować aplikację, pobierać bilety 0 zł, mówią wprost – obwodnica pozostaje darmowa. - Kierowcy nie muszą nic robić chcąc jeździć tylko tym fragmentem autostrady – mówił Daniel Rusak.

Organizacja ruchu na A4 i A2

Nowy system opłat wymusza zmianę organizacji ruchu na punktach poboru opłat. W przypadku A4 na punktach poboru opłat Żernica w Gliwicach i Karwiany we Wrocławiu kierowcy będą korzystać z czterech skrajnych, prawych pasów wjazdowych i wyjazdowych. Z ruchu wyłączone zostaną środkowe pasy ruchu.

 

W przypadku A2 do dyspozycji kierowców przeznaczono po trzy skrajne prawe pasy ruchu na PPO Styków i PPO Żdżary. Z ruchu wyłączone zostaną środkowe pasy ruchu na tych PPO. Pasy zostaną oznakowane i wydzielone separatorami, a prędkość na nich zostanie ograniczona do 50 km/h. Szlabany zostaną podniesione, a z czasem zostaną zdemontowane. Podobnie, jak pozostała infrastruktura, tak, aby docelowo przejazd odbywał się głównymi pasami autostrady, a nie bocznymi.

Tomasz Pawelski mówił, że korzyści będą obopólne. Kierowcy zyskają możliwość płynnego przejazdu, co powinno zlikwidować dotychczasowy problem korków na bramkach. Administracji odejdzie natomiast koszt utrzymywania punktów poboru opłat.

Padły pytania, czy oddanie teraz trzech, czterech pasów ruchu będzie wystarczające? Daniel Rusak wyjaśnił, że liczba została wyliczona na podstawie badań natężeń ruchu i uzgodniona z GDDKiA. Podobnie rzecz się przedstawia z ograniczeniem prędkości. - Ta liczba gwarantuje, że przejazd będzie swobodny i gwarantuje bezpieczeństwo przy wjeździe na ciąg główny autostrady – mówił Daniel Rusak.

Szefowa KAS: to nie koniec pracy nad e-TOLL

Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej zapowiada, że to nie koniec prac nad systemem e-TOLL:

- Zapewniam, że 1 grudnia nie jest końcem prac nad systemem e-TOLL, chcemy go dostosowywać do potrzeb użytkowników, klientów - mówi.

Więcej szczegółów o nowościach na A4 i A2 znajdziecie w prezentacji Ministerstwa Finansów.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 23

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy Polski Ład doprowadzi do upadku rządu Mateusza Morawieckiego?



Oddanych głosów: 264