Kariera

Fabryka Fiata w Bielsku-Białej do likwidacji. Pracę straci prawie 500 osób

2024-01-04, Autor: mz

To koniec fabryki Fiata w Bielsku-Białej. Spółka FCA Powertrain Poland została postawiona w stan likwidacji. Zwolnienia grupowe mają objąć całą, 468-osobową załogę, i trwać od lutego do grudnia 2024 r.

Reklama

Unijne normy dotyczące emisji spalin silników spalinowych, a co za tym idzie - spadek zamówień na jednostki tego typu - oto powód likwidacji zakładu FCA Powertrain w Bielsku-Białej.

Informację o postawieniu spółki FCA Powertrain w stan likwidacji przekazano w środę związkom zawodowym – podał na swojej stronie internetowej działający w tej firmie związek zawodowy Metalowcy.

03 stycznia odbyło się spotkanie organizacji związkowych z dotychczasowym Dyrektorem FCA Powertrain a obecnie Likwidatorem Andrzej Tokarz, na którym poinformował on, że przyczyną decyzji o likwidacji jest wprowadzenia przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych, spadek zamówień na silniki spalinowe, czego konsekwencją jest podjeta przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników w dn. 02.01.2024 roku Uchwała nr 1 o rozwiązniu spółki - czytamy w komunikacie na stronie internetowej związku zawodowego (pisownia oryginalna).

Jak wynika z informacji, zwolnienia grupowe mają objąć całą, 468-osobową załogę i trwać od lutego do grudnia 2024. Do końca marca będą jeszcze produkowane silniki benzynowe, a do końca maja – jednostki wysokoprężne.

Przypomnijmy, że początku 2022 roku w bielskiej fabryce pracowało ponad 800 osób. W 2023 r. zwolniono 300 zatrudnionych, o czym pisaliśmy <<Zwolnienia grupowe w fabryce silników w Bielsku-Białej. Pracę w Stellantis straci 300 osób>>.

Pracownicy mogą przenieść się do innych zakładów Stellantisa

ZZ Pracowników Metalowcy zaznacza, że, niezbędne jest ustalenie odpowiedniej wysokości odpraw, w wysokości uzależnionej od stażu pracy. Pozwoliłoby to ograniczyć negatywne skutki społeczno-ekonomiczne wynikające z likwidacji zakładu.

Jacek Duraj, lider związku, podał w komunikacie, że likwidator ma 20 dni na negocjacje dotyczące warunków, na jakich pracownicy zakończą świadczenie pracy.

Terminy zwolnień uzależnione będą od potrzeb spółki. Na dziś przewiduje się zakończenie produkcji silników: GSE – do końca marca, SDE - do końca kwietnia, SDE obróbka – do końca maja - podano w komunikacie.

Podobnie jak przy okazji ubiegłorocznych zwolnień, część pracowników likwidowanej fabryki ma wkrótce otrzymać od dyrekcji propozycję przeniesienia się do innych, okolicznych zakładów grupy Stellantis (m.in. w Tychach i w Skoczowie).

Pierwsze ze spotkań w tej sprawie zaplanowano na wtorek, 9 stycznia.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 542

Prezentacje firm