Kariera

Fabryka Fiata w Bielsku-Białej do likwidacji. Pracę straci prawie 500 osób

2024-01-04, Autor: mz

To koniec fabryki Fiata w Bielsku-Białej. Spółka FCA Powertrain Poland została postawiona w stan likwidacji. Zwolnienia grupowe mają objąć całą, 468-osobową załogę, i trwać od lutego do grudnia 2024 r.

Reklama

Unijne normy dotyczące emisji spalin silników spalinowych, a co za tym idzie - spadek zamówień na jednostki tego typu - oto powód likwidacji zakładu FCA Powertrain w Bielsku-Białej.

Informację o postawieniu spółki FCA Powertrain w stan likwidacji przekazano w środę związkom zawodowym – podał na swojej stronie internetowej działający w tej firmie związek zawodowy Metalowcy.

03 stycznia odbyło się spotkanie organizacji związkowych z dotychczasowym Dyrektorem FCA Powertrain a obecnie Likwidatorem Andrzej Tokarz, na którym poinformował on, że przyczyną decyzji o likwidacji jest wprowadzenia przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych, spadek zamówień na silniki spalinowe, czego konsekwencją jest podjeta przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników w dn. 02.01.2024 roku Uchwała nr 1 o rozwiązniu spółki - czytamy w komunikacie na stronie internetowej związku zawodowego (pisownia oryginalna).

Jak wynika z informacji, zwolnienia grupowe mają objąć całą, 468-osobową załogę i trwać od lutego do grudnia 2024. Do końca marca będą jeszcze produkowane silniki benzynowe, a do końca maja – jednostki wysokoprężne.

Przypomnijmy, że początku 2022 roku w bielskiej fabryce pracowało ponad 800 osób. W 2023 r. zwolniono 300 zatrudnionych, o czym pisaliśmy <<Zwolnienia grupowe w fabryce silników w Bielsku-Białej. Pracę w Stellantis straci 300 osób>>.

Pracownicy mogą przenieść się do innych zakładów Stellantisa

ZZ Pracowników Metalowcy zaznacza, że, niezbędne jest ustalenie odpowiedniej wysokości odpraw, w wysokości uzależnionej od stażu pracy. Pozwoliłoby to ograniczyć negatywne skutki społeczno-ekonomiczne wynikające z likwidacji zakładu.

Jacek Duraj, lider związku, podał w komunikacie, że likwidator ma 20 dni na negocjacje dotyczące warunków, na jakich pracownicy zakończą świadczenie pracy.

Terminy zwolnień uzależnione będą od potrzeb spółki. Na dziś przewiduje się zakończenie produkcji silników: GSE – do końca marca, SDE - do końca kwietnia, SDE obróbka – do końca maja - podano w komunikacie.

Podobnie jak przy okazji ubiegłorocznych zwolnień, część pracowników likwidowanej fabryki ma wkrótce otrzymać od dyrekcji propozycję przeniesienia się do innych, okolicznych zakładów grupy Stellantis (m.in. w Tychach i w Skoczowie).

Pierwsze ze spotkań w tej sprawie zaplanowano na wtorek, 9 stycznia.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 609

Prezentacje firm