Nowy terminal, podziemny tunel, parkingi - o ambitnym planie inwestycyjnym Katowice Airport na najbliższe 4 lata już pisaliśmy. Teraz Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA ujawnia szczegóły przedsięwzięcia, w tym wizualizacje. Zobaczcie, jak będzie wyglądał port lotniczy w Pyrzowicach po planowanej rozbudowie.
O tym, że - po niekwestionowanie najlepszym roku kalendarzowym w historii Katowice Airport - lotnisko w Pyrzowicach nie zamierza zwalniać, pisaliśmy w połowie stycznia. Nowy główny terminal, podziemny tunel, łączący go ze stacją kolejową Pyrzowice Lotnisko - to tylko niektóre z projektów, które mają zostać zrealizowane w ciągu najbliższych 4 lat.
O ambitnych planach rozwojowych Katowice Airport rozmawialiśmy wówczas z Piotrem Adamczykiem, rzecznikiem prasowym lotniska <<Nowy terminal, podziemny tunel, parkingi. Katowice Airport ujawnia swój ambitny plan>>.
Szczegóły planowanych inwestycji - w tym ich wizualizacje - były jednak dotąd pilnie strzeżone. Dziś ujrzały światło dzienne. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA właśnie zaprezentowało oficjalnie program inwestycyjny Katowice Airport na lata 2024-2028. Wizualizacje możecie zobaczyć w galerii powyżej.
Plan obejmuje rozbudowę wszystkich stref lotniska tj. pasażerskiej, obsługi technicznej samolotów oraz cargo. GTL SA planuje ponadto rozwinąć czwarty obszar działalności w postaci węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Największym i najkosztowniejszym projektem zaplanowanym w programie inwestycyjnym na lata 2024-2028 jest budowa głównego terminalu pasażerskiego.
Koncepcja rozbudowy strefy pasażerskiej została przygotowana we współpracy z firmą Arup – globalnym podmiotem, zatrudniającym 18 tys. inżynierów, projektantów, planistów i konsultantów w 90 biurach na całym świecie - dowiadujemy się.
Arup powstał w 1946 roku i specjalizuje się w przygotowywaniu skomplikowanych projektów infrastrukturalnych. Od 1998 roku firma jest obecna w Polsce i odpowiada m.in. za planowanie rozwoju lotnisk dla ok. 85% ruchu lotniczego w kraju.
Przypomnijmy, że punktem wyjścia do przygotowania koncepcji rozbudowy infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego były nowe prognozy przewozów dla Katowice Airport do 2040 roku, które zostały opracowane przez zespół GTL SA i walidowane przez firmę Arup.
Wynika z nich, że już w 2028 roku z siatki połączeń Katowice Airport powinno skorzystać ok. 7,5 mln podróżnych, a granica 10 mln pasażerów może zostać przekroczona w 2033 roku. Również Urząd Lotnictwa Cywilnego w swojej najnowsze prognozie ruchu lotniczego dla Polski na lata 2022-2040, która została przedstawiona we wrześniu 2023 roku, zakłada, że katowickie lotnisko znajdzie się w wąskim gronie trzech polskich portów regionalnych, które do 2040 roku przekroczą granicę 10 mln podróżnych obsłużonych w skali roku.
Dodajmy, że w piątek 3 listopada 2023 roku w Katowice Airport po raz pierwszy w historii portu przekroczono granicę 5 mln obsłużonych pasażerów w ciągu roku kalendarzowego <<Pani Aleksandra 5-milionową pasażerką Katowice Airport>>.
Zarówno prognozy przygotowane przez GTL SA, jak i te opracowane niezależnie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, wskazują na konieczność znaczącej rozbudowy infrastruktury katowickiego lotniska, dzięki której możliwa będzie komfortowa obsługa rosnącego ruchu pasażerskiego - wyjaśnia spółka.
Najważniejszym punktem planu inwestycyjnego jest budowa głównego terminalu pasażerskiego o powierzchni 49 tys. m kw., który wyposażony będzie w rękawy i połączony tunelem ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Nowy terminal powstanie na wschód od obecnie istniejących terminali pasażerskich, w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się najstarsza cywilna część lotniska, która powstawała od lat sześćdziesiątych XX wieku.
Główny terminal pasażerski będzie budynkiem dwukondygnacyjnym, na poziomie zero znajdzie się strefa odprawy biletowo-bagażowej oraz hala przylotów, na poziomie +1 zlokalizowana będzie centralna kontrola bezpieczeństwa, strefa kontroli paszportowej i hala odlotów.
Nowy terminal połączony będzie tunelem o długości ok. 270 metrów ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Pomiędzy terminalem głównym a stacją kolejową zaplanowano centrum przesiadkowe dla autobusowej komunikacji publicznej, autokarów i busów.
Przed głównym terminalem pasażerskim powstanie nowy układ drogowy, z nowymi bramkami wjazdowymi i wyjazdowymi oraz strefą Kiss & Fly.
W 2028 roku, po oddaniu do użytku pierwszej części głównego terminalu pasażerskiego, całkowita powierzchnia infrastruktury terminalowej Katowice Airport wynosić będzie 83 tys. m kw., co umożliwi obsługiwanie w komfortowych warunkach około 8 mln podróżnych w skali roku. W dalszej perspektywie GTL SA planuje kontynuować rozbudowę terminalu, by w 2032 roku powierzchnia infrastruktury terminalowej wzrosła do 96 tys. m kw., co pozwoli osiągnąć przepustowość na poziomie 10 mln podróżnych rocznie. Po 2032 roku, jeśli pojawi się taka potrzeba, terminal główny będzie można rozbudować modułowo na wschód, w pierwszej fazie osiągając przepustowość całej infrastruktury terminalowej na poziomie 12 mln pasażerów rocznie, a w drugiej fazie nawet 15 mln podróżnych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
6893,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
625Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
568Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
490Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
480Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -05 powodów, dla których warto przejść na wirtualną kasę fiskalną ACLAS
0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0