Nowy terminal, podziemny tunel, parkingi - o ambitnym planie inwestycyjnym Katowice Airport na najbliższe 4 lata już pisaliśmy. Teraz Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA ujawnia szczegóły przedsięwzięcia, w tym wizualizacje. Zobaczcie, jak będzie wyglądał port lotniczy w Pyrzowicach po planowanej rozbudowie.
O tym, że - po niekwestionowanie najlepszym roku kalendarzowym w historii Katowice Airport - lotnisko w Pyrzowicach nie zamierza zwalniać, pisaliśmy w połowie stycznia. Nowy główny terminal, podziemny tunel, łączący go ze stacją kolejową Pyrzowice Lotnisko - to tylko niektóre z projektów, które mają zostać zrealizowane w ciągu najbliższych 4 lat.
O ambitnych planach rozwojowych Katowice Airport rozmawialiśmy wówczas z Piotrem Adamczykiem, rzecznikiem prasowym lotniska <<Nowy terminal, podziemny tunel, parkingi. Katowice Airport ujawnia swój ambitny plan>>.
Szczegóły planowanych inwestycji - w tym ich wizualizacje - były jednak dotąd pilnie strzeżone. Dziś ujrzały światło dzienne. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA właśnie zaprezentowało oficjalnie program inwestycyjny Katowice Airport na lata 2024-2028. Wizualizacje możecie zobaczyć w galerii powyżej.
Plan obejmuje rozbudowę wszystkich stref lotniska tj. pasażerskiej, obsługi technicznej samolotów oraz cargo. GTL SA planuje ponadto rozwinąć czwarty obszar działalności w postaci węzła do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Największym i najkosztowniejszym projektem zaplanowanym w programie inwestycyjnym na lata 2024-2028 jest budowa głównego terminalu pasażerskiego.
Koncepcja rozbudowy strefy pasażerskiej została przygotowana we współpracy z firmą Arup – globalnym podmiotem, zatrudniającym 18 tys. inżynierów, projektantów, planistów i konsultantów w 90 biurach na całym świecie - dowiadujemy się.
Arup powstał w 1946 roku i specjalizuje się w przygotowywaniu skomplikowanych projektów infrastrukturalnych. Od 1998 roku firma jest obecna w Polsce i odpowiada m.in. za planowanie rozwoju lotnisk dla ok. 85% ruchu lotniczego w kraju.
Przypomnijmy, że punktem wyjścia do przygotowania koncepcji rozbudowy infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego były nowe prognozy przewozów dla Katowice Airport do 2040 roku, które zostały opracowane przez zespół GTL SA i walidowane przez firmę Arup.
Wynika z nich, że już w 2028 roku z siatki połączeń Katowice Airport powinno skorzystać ok. 7,5 mln podróżnych, a granica 10 mln pasażerów może zostać przekroczona w 2033 roku. Również Urząd Lotnictwa Cywilnego w swojej najnowsze prognozie ruchu lotniczego dla Polski na lata 2022-2040, która została przedstawiona we wrześniu 2023 roku, zakłada, że katowickie lotnisko znajdzie się w wąskim gronie trzech polskich portów regionalnych, które do 2040 roku przekroczą granicę 10 mln podróżnych obsłużonych w skali roku.
Dodajmy, że w piątek 3 listopada 2023 roku w Katowice Airport po raz pierwszy w historii portu przekroczono granicę 5 mln obsłużonych pasażerów w ciągu roku kalendarzowego <<Pani Aleksandra 5-milionową pasażerką Katowice Airport>>.
Zarówno prognozy przygotowane przez GTL SA, jak i te opracowane niezależnie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, wskazują na konieczność znaczącej rozbudowy infrastruktury katowickiego lotniska, dzięki której możliwa będzie komfortowa obsługa rosnącego ruchu pasażerskiego - wyjaśnia spółka.
Najważniejszym punktem planu inwestycyjnego jest budowa głównego terminalu pasażerskiego o powierzchni 49 tys. m kw., który wyposażony będzie w rękawy i połączony tunelem ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Nowy terminal powstanie na wschód od obecnie istniejących terminali pasażerskich, w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się najstarsza cywilna część lotniska, która powstawała od lat sześćdziesiątych XX wieku.
Główny terminal pasażerski będzie budynkiem dwukondygnacyjnym, na poziomie zero znajdzie się strefa odprawy biletowo-bagażowej oraz hala przylotów, na poziomie +1 zlokalizowana będzie centralna kontrola bezpieczeństwa, strefa kontroli paszportowej i hala odlotów.
Nowy terminal połączony będzie tunelem o długości ok. 270 metrów ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Pomiędzy terminalem głównym a stacją kolejową zaplanowano centrum przesiadkowe dla autobusowej komunikacji publicznej, autokarów i busów.
Przed głównym terminalem pasażerskim powstanie nowy układ drogowy, z nowymi bramkami wjazdowymi i wyjazdowymi oraz strefą Kiss & Fly.
W 2028 roku, po oddaniu do użytku pierwszej części głównego terminalu pasażerskiego, całkowita powierzchnia infrastruktury terminalowej Katowice Airport wynosić będzie 83 tys. m kw., co umożliwi obsługiwanie w komfortowych warunkach około 8 mln podróżnych w skali roku. W dalszej perspektywie GTL SA planuje kontynuować rozbudowę terminalu, by w 2032 roku powierzchnia infrastruktury terminalowej wzrosła do 96 tys. m kw., co pozwoli osiągnąć przepustowość na poziomie 10 mln podróżnych rocznie. Po 2032 roku, jeśli pojawi się taka potrzeba, terminal główny będzie można rozbudować modułowo na wschód, w pierwszej fazie osiągając przepustowość całej infrastruktury terminalowej na poziomie 12 mln pasażerów rocznie, a w drugiej fazie nawet 15 mln podróżnych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
3717Rząd rozwiewa wątpliwości ws. podatku od ogrodzeń. "Nie kuriozum, a fake news"
1348Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
1235O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
1213Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
1189Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
+2 / -0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
+2 / -0Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
0W kopalni JSW powstanie jedna z najnowocześniejszych instalacji w światowym górnictwie
0Katowice i PLK idą na noże ws. przebudowy węzła. Kolejarze reagują na miejskie fake newsy
0Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
0