W ciągu kilku lat, za sprawą realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic, z kilku miast wyprowadzimy ruch tranzytowy - zapowiada GDDKiA. Pięć obwodnic będzie miało łączną długość prawie 50 km. Pozwolą ominąć Blachownię i Herby w ciągu DK46 oraz położone wzdłuż DK78 Nakło Śląskie i Świerklaniec, a także Kroczyce, Pradła, Szczekociny i Goleniowy.
Dzięki zapowiedzianym inwestycjom, rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w woj. świętokrzyskim, DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca.
Realizacja obwodnic w nowym śladzie pozwoli kierowcom na wybór drogi o parametrach technicznych zapewniających wysoki stopień bezpieczeństwa oraz wyeliminuje występowanie zdarzeń, których przyczyną było wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach z ruchem lokalnym - zauważa Marek Prusak, rzecznik prasowy GDDKiA Katowice.
Te inwestycje, wraz z realizowaną w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych obwodnicą Poręby i Zawiercia, przyczynią się do odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego.
Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości S11. - dodaje Marek Prusak.
Natomiast budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy.
12 maja 2021 r. GDDKiA podpisała umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wraz z uzyskaniem tej decyzji.
Zakończyły się już spotkania informacyjne, dotyczące przebiegu obwodnicy. Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2026-2029. Długość obwodnicy wyniesie niemal 11 km. Planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji DŚU: IV kwartał 2023 r.
Planowana data ogłoszenia przetargu: III kwartał 2025 r.
12 maja 2021 r. podpisana została umowa na opracowanie STEŚ-R oraz materiałów do wniosku o wydanie DŚU wraz z uzyskaniem tej decyzji. Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2026-2029. Długość obwodnicy wyniesie niemal 12 km.
Jak informuje GDDKiA, początek projektowanej obwodnicy uległ zmianie w stosunku do poprzednich rozwiązań.
Droga zostanie włączona do projektowanego w ramach S11 węzła Tarnowskie Góry Zachód jako kolejny wariant do przeanalizowania w ramach opracowania STEŚ.
Z kolei decyzja odnośnie doboru przekroju drogi zostanie podjęta po weryfikacji opracowania prognozy ruchu.
25 listopada 2020 r. GDDKiA podpisała umowę na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej (projekt budowlany, projekt wykonawczy, materiały do wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID) dla budowy obwodnicy o długości ponad 9 km. 30 września 2022 r. złożono wniosek do Wojewody Śląskiego o wydanie decyzji ZRID. Planowana data ogłoszenia przetargu: IV kw. 2023 r. Realizację inwestycji zaplanowano w latach 2024-2026.
25 listopada 2020 r. zawarta została umowa na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej (projekt budowlany, projekt wykonawczy, materiały do wniosku o decyzję ZRID) dla budowy obwodnicy o długości ponad 2 km. 30 września 2022 r. złożono wniosek do Wojewody Śląskiego o wydanie decyzji ZRID. Planowana data ogłoszenia przetargu: IV kw. 2023 r. Realizację inwestycji zaplanowano w latach 2024-2026.
27 listopada 2020 r. podpisano umowę na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej (projekt budowlany, projekt wykonawczy, materiały do wniosku o decyzję ZRID) dla budowy obwodnicy o długości ok. 13 km. 30 września 2022 r. złożono wniosek o wydanie decyzji ZRID do Wojewody Śląskiego. Planowana data ogłoszenia przetargu to III kwartał 2024 r. Realizację inwestycji zaplanowano w latach 2025-2027.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
To już pewne: Stalexport schodzi ze sceny. A4 Katowice–Kraków po nowemu – od 2027 bez opłat. Co z trzecim pasem?
1049Zbrojeniówka - nowa przyszłość dla Rafako. Zamiast kotłów gigant ma wytwarzać lufy
943Hotelowe zawirowanie w Rybniku. Olimpia nadal działa, z mapy miasta zniknął inny obiekt!
532W Katowicach o drodze od węgla do atomu. Ministerstwo Przemysłu przedstawiło założenia Białej Księgi
495Zabytkowa kamienica w nowej odsłonie. Gliwicka 4 w Katowicach po remoncie za 9,5 mln złotych
485Elon Musk inwestuje na Śląsku! Gigafabryka Tesli zamiast Izery w Jaworznie?
+166 / -81Pyrzowice kluczowym hubem cargo. Katowice Airport z regularnym frachtem Lufthansy do Frankfurtu
+3 / -0Firma z branży lotniczej zainwestuje w Gliwicach miliony złotych
+3 / -0Będzie pociąg z Rybnika do Chorwacji? Odpowiedź ministerstwa intryguje!
+2 / -0Solarne biletomaty coraz popularniejsze. Metropolia GZM rozszerza sieć o nowe urządzenia w Katowicach
+1 / -0Robotyczny jubileusz. Śląski szpital pionierem w stosowaniu systemu HUGO RAS w chirurgii
0Sześć śląskich kopalń do zamknięcia w ciągu dekady. W tle astronomiczne kwoty na odejście od węgla
0JSW: w Zofiówce zakończono głębienie szybu na głębokość ponad 1100 metrów
0ICEYE i województwo śląskie razem na rzecz rozwoju sektora kosmicznego
0W Katowicach o drodze od węgla do atomu. Ministerstwo Przemysłu przedstawiło założenia Białej Księgi
0