Rynek usług płatniczych w Polsce rozwija się w szybkim tempie, a przedsiębiorcy z rynku fintech zaskakują nas coraz bardziej innowacyjnymi formami płatności elektronicznych. Sporą część tego sukcesu firmy zawdzięczają wzrostowi udziału branży e-commerce na rynku sprzedaży detalicznej, na co wpływ ma panująca na świecie pandemia. Dla niektórych małych instytucji płatniczych (MIP) wejście na rynek w ostatnim czasie mogło okazać się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę, ale co w sytuacji gdy nasza działalność cieszy się takim zainteresowaniem, że przekracza ustawowy limit wartości przeprowadzanych transakcji?
Podstawowym wymogiem stawianym małej instytucji płatniczej jest ograniczenie limitu wolumenowego przeprowadzanych transakcji płatniczych do kwoty stanowiącej równowartość 1 500 000 euro miesięcznie, liczonej jako średnia całkowitej kwoty transakcji płatniczych z poprzednich 12 miesięcy wykonanych przez małą instytucję płatniczą, w tym przez agentów, za pośrednictwem których świadczy ona usługi płatnicze. Obowiązkiem osób zarządzających małą instytucją płatniczą jest stałe monitorowanie tych wartości. W przypadku przekroczenia ustawowego limitu osoby zarządzające mają dwie możliwości:
ograniczyć wolumen wykonywanych transakcji płatniczych, tak aby przy obliczaniu kwoty średniej miesięcznej całkowitej kwoty transakcji płatniczych z ostatnich 12 miesięcy, przy uwzględnieniu kolejnego miesiąca, kwota ta nie przekroczyła równowartości 1 500 000 euro, czyli tak aby po upływie 30 dni średnia z okresu 12 miesięcy wstecz, wliczając w to już kolejny miesiąc, nie przekraczała wskazanej kwoty albo,
złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze krajowej instytucji płatniczej - w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie, czyli w terminie 30 dni od zakończenia 12-miesięcznego okresu, w którym średnio liczony wolumen całkowitej kwoty transakcji płatniczych przekracza 1.500.000 euro.
W przypadku złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze krajowej instytucji płatniczej, MIP może kontynuować działalność niezależnie od przekroczenia dopuszczalnego wolumenu obrotów (przynajmniej do momentu rozpatrzenia wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie krajowej instytucji płatniczej).
Przepisy przewidują 30 – dniowy termin na złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na działalność KIP (liczony od dnia przekroczenia wskazanych powyżej limitów). Tego rodzaju działanie jednak trzeba rozpocząć dużo wcześniej, bowiem dostosowanie działalności i przygotowanie stosownych dokumentów w tak krótkim terminie, może okazać się niemożliwe.
Przede wszystkim trzeba pamiętać o formie prawnej. MIP zasadniczo może być prowadzony w dowolnej formie, nawet w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Z kolei dla prowadzenia działalności jako KIP zastrzeżona jest już wyłącznie możliwość działania w formie spółki kapitałowej. Niejednokrotnie może się okazać, że plan ubiegania się o zezwolenie KIP będzie trzeba rozpocząć od przekształcenia formy prawnej prowadzonej działalności, a to procedura, która wymaga czasu i przede wszystkim wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Czas oczekiwania na wpis różni się w zależności od właściwego sądu rejonowego i w dużych miastach może to potrwać nawet kilka miesięcy.
Dodatkowo konieczne jest dysponowanie sporą ilością środków finansowych, o czym również należy pomyśleć z wyprzedzeniem. Krajowa Instytucja płatnicza jest bowiem zobowiązana do wypełnienia dość rygorystycznych wymogów w zakresie kapitału założycielskiego i funduszy własnych. Podwyższenie kapitału założycielskiego również skuteczne jest pod warunkiem wpisu tej zmiany do KRS.
Na koniec warto pamiętać o głośnym w ostatnim czasie piśmie sektorowym, które Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) skierowała do małych instytucji płatniczych. W jego treści znaleźć możemy również stanowisko KNF odnoszące się do wymaganych od MIP planów finansowych na pierwsze 12 miesięcy działalności. Zgodnie ze stanowiskiem KNF zamysłem przepisów regulujących działalność MIP było prowadzenie działalności w małych rozmiarach. Jeżeli już w samym planie finansowym sporządzonym przez firmę przed złożeniem wniosku o wpis do rejestru jako MIP wynika, że działalność ta, w okresie 12 miesięcy lub krótszym, ma przekroczyć wskazane limity ustawowe, powinno się rozważyć wystąpienie od razu o zezwolenie na prowadzenie działalności w charakterze krajowej instytucji płatniczej. KNF podkreśla przy tym, że nieuzasadnione zwlekanie ze złożeniem stosownego wniosku może wpłynąć na ocenę wniosku w postępowaniu licencyjnym. W naszej ocenie bowiem KIP jest traktowana przez KNF jak „Mini Bank” przez co Urząd oczekuje od jej twórców spełnienia licznych wymogów (w tym kapitałowych czy osobowych).
Maciej Raczyński – radca prawny, partner | Aleksandra Billewicz – aplikant adwokacki
Raczyński Skalski & Partners Radcowie Prawni Adwokaci Sp.p. www.rsplegal.pl
Tagi: fintech
Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
447Śląskie po dogrywkach. Oni zwyciężyli w wyborach samorządowych 2024
394JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
385Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
372Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
371"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
+1 / -0"Grillowych" promocji jak na lekarstwo. Zakupy przed majówką nie będą tanie
0Majówka z rowerem i Kolejami Śląskimi - w długi weekend jeszcze po staremu
0Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
0Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
0