Spółka Rosomak z Siemianowic Śląskich ma podpisać do końca 2023 roku umowę na dostawy do Wojska Polskiego od 250 do nawet 400 transporterów w nowej, wydłużonej wersji Long – dowiedział się nieoficjalnie Defence24.pl. Większość rosomaków ma otrzymać nowoczesną zdalnie sterowaną wieżę. Byłby to drugi duży kontrakt śląskiej firmy w tym roku.
Zakup, o którym dowiedziała się nieoficjalnie redakcja Defence24.pl ma pozwolić na uzupełnienie zapotrzebowania Wojska Polskiego związanego z kołowymi bojowymi wozami piechoty oraz ich wariantami specjalistycznymi. Będzie najprawdopodobniej obejmował od 250 do około 400 wozów, niemniej możliwa jest etapowa realizacja zamówienia.
Transportery mają być w większości wyposażone w wieże zdalnie sterowane ZSSW-30, opracowane we współpracy Huty Stalowa Wola i WB Electronics. Pojazdy będą też zakupione w nowej wersji - Rosomak Long (Rosomak-L).
Rosomak Long to wydłużona i unowocześniona wersja popularnego transportera. Obecnie Kołowy Transporter Opancerzony Rosomak L jest pracą rozwojową zakładów Rosomak S.A. Pojazdy dopiero wejdą do produkcji. Nowe transportery otrzymają nową mocniejszą jednostkę napędową Scania DC13 o mocy 450 kW / 610 KM. To w połączeniu z powiększeniem zbiorników paliwa o prawie 30 lub 40% pozwoli na zwiększenie jego zasięg mimo przyrostu masy. Obecnie wspomniany silnik jest już stosowany w Rosomaku WPT (wóz pomocy technicznej).
Przypomnijmy, że KTO Rosomak to licencyjna i mocno zmodyfikowana odmiana fińskiego transportera Patria AMV,. W 2022 roku Rosomak S.A. przedłużył licencję na produkcję i sprzedaż Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak do 31.12.2028 r.
Wydłużenie okresu obowiązywania licencji umożliwi spółce Rosomak S.A. realizację zgodnie z przyjętymi harmonogramami umów na dostawy wersji specjalistycznych KTO, w tym m.in. Artyleryjskich Wozów Rozpoznawczych, Wozów Pomocy Technicznej oraz Wozów Rozpoznania Skażeń. Możliwe będzie również podpisanie kolejnych, aktualnie negocjowanych, kontraktów m.in. na Wozy Dowodzenia oraz Wozy Ewakuacji Medycznej, których termin realizacji będzie zawierał się w czasie obowiązywania licencji.
Do końca 2022 roku Rosomak S.A. dostarczył jak ponad 900 transporterów w różnych wersjach. 200 maszyn firma ma wyprodukować dla Ukrainy – zamówienie ogłosił w kwietniu prezydent Zelenski. Zatem jeśli potwierdzą się informacje defence24.pl, byłby to drugi duży nowy kontrakt dla siemianowickiej firmy.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Grillowych" promocji jak na lekarstwo. Zakupy przed majówką nie będą tanie
1126Ceny gazu w lipcu poszybują. Rachunki wyższe nawet o połowę
618Tankowanie na majówkę: w długi weekend na stacjach paliw taniej nawet o 30 groszy na litrze
565Najgorszy wynik PLK od 2005 roku. Spółka odnotowała rekordową stratę finansową
523Rzecznik MŚP apeluje do rządu w sprawie KSeF. "Brak pojęcia o realnej gospodarce"
521"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0Jak zorganizować przestrzeń w biurze?
0Jak nie kij, to marchewka. Dopłaty do elektryków zamiast daniny od aut spalinowych
0Zamiast na wysypisko, trafiają do szwalni. Drugie życie banerów z JSW
0Ostatni dzień na złożenie deklaracji PIT! Od jutra e-PIT niedostępny
0Rzecznik MŚP apeluje do rządu w sprawie KSeF. "Brak pojęcia o realnej gospodarce"
0