Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii opłacało się "postawić na szynę". W październiku 2023 roku z finansowanego przez nią połączenia kolejowego Bytom - Gliwice skorzystało prawie 12,5 tysiąca pasażerów - to prawie sześć razy więcej niż w grudniu 2021 roku, kiedy połączenie powróciło po 8 latach przerwy.
Przypomnijmy, pociągami relacji Gliwice-Bytom pasażerowie nie mogli podróżować przez 8 lat. Po tej przerwie połaczenie powróciło w grudniu 2021 roku.
Dzięki temu, ten około 20-kilometrowy odcinek można teraz pokonać w niewiele ponad 20 minut, czyli niemal dwa razy szybciej niż jadąc samochodem lub autobusem.
Co więcej, dwa lata temu pisaliśmy, że rozkład jazdy będzie dostosowany do godzin pracy przedsiębiorstw zlokalizowanych na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Gliwicach. <<Wracają pociągi relacji Gliwice – Bytom. Rozkład pod godziny pracy firm w KSSE>>
Przywrócenie połączenia Bytom-Gliwice stało się możliwe dzięki zaangażowaniu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która również w całości sfinansansowała koszt uruchomienia tych pociągów.
Dostrzegamy potencjał tej trasy w kontekście powstającej Kolei Metropolitalnej– mówił wówczas Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Dziś - po dwóch latach od powrotu połączenia - Grzegorz Kwitek ponownie komentuje zasadność inwestycji.
- Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia stawia na szynę. To najważniejszy i najbardziej efektywny i ekologiczny środek transportu - zapewnia. - Dlatego od lat rozwijamy połączenia kolejowe, najpierw przez dofinansowanie już dostępnych połączeń, i dalej przez współfinansowanie inwestycji, które pozwolą stworzyć sieć Kolei Metropolitalnej.
Rzeczywiście, wygląda na to, że postawienie na szynę się Metropolii opłacało. W grudniu 2021 roku skorzystało z połączenia kolejowego Bytom - Gliwice ponad 2 tysiące osób. W maju 2022 roku było to już niemal 6 tysięcy, a we wrześniu - 8 tysięcy pasażerów.
Od marca 2023 roku liczba ta wynosiła około 10 tysięcy, aż do październikowego rekordu, kiedy z połączenia skorzystało prawie 12,5 tysiąca pasażerów - to prawie sześć razy więcej niż w grudniu 2021 roku, kiedy pociągi powróciły po 8 latach przerwy.
Połączenie Bytom-Gliwice jest w pełni finansowane przez GZM. To 15 par pociągów w dni robocze i 11 w dni wolne. Przejazd z Bytomia do Gliwic i odwrotnie trwa zaledwie 16 minut, co jest bezkonkurencyjne wobec pozostałych środków transportu.
- Cieszymy się, że co raz więcej pasażerów to docenia - mówi Wojciech Dinges, pełnomocnik zarządu GZM ds. transportu szynowego. - Systematyczny wzrost liczby pasażerów potwierdza, że w tworzeniu oferty kolejowej ważna jest konsekwencja, że popyt na kolej buduje się powoli. Ale kiedy już uda się go wykreować, efekty zaskakują - dodaje.
Przypomnijmy, linia Bytom-Gliwice to jedno z głównych ciągów komunikacyjnych w regionie.
Za kilka lat zostanie ona wzbogacona o dwa nowe przystanki kolejowe w Zabrzu - zapowiada Metropolia.
Połączenie otrzyma również swoją wersję alternatywną, dzięki odbudowie fragmentu linii i budowie nowych łączników kolejowych w Rudzie Śląskiej. Wówczas pociągi z Bytomia do Gliwic będą mogły zatrzymywać się również w Rudzie i centrum Zabrza.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
1285Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
1234Woda z kopalni popłynie do śląskich kranów. PGG podpisała list intencyjny
747Ogromne elementy pojadą do Elektrowni Rybnik. Utrudnienia dla śląskich kierowców
516Czysty paradoks: kredytu 0 proc. nie będzie, więc Polacy kupią więcej mieszkań
472Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+3 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+2 / -0Katowice: Muzeum Śląskie zasili energia geotermalna z wód kopalnianych
+2 / -0Miliardy na bezpieczeństwo w JSW. W 2024 ponad 50 milionów więcej niż rok wcześniej
+1 / -0Nowe drogi, chodniki, ścieżki rowerowe. Katowice zbudowały sześć układów drogowych za 158 mln złotych
+1 / -0Prawdopodobnie najpiękniejsza przychodnia w Polsce - powstała na terenie dawnej kopalni w Katowicach
0Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
0Kolejna darowizna SRK dla pogórniczej gminy. 66 działek wartych ponad 6 mln zł
0Miliardy na bezpieczeństwo w JSW. W 2024 ponad 50 milionów więcej niż rok wcześniej
0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
0