Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii opłacało się "postawić na szynę". W październiku 2023 roku z finansowanego przez nią połączenia kolejowego Bytom - Gliwice skorzystało prawie 12,5 tysiąca pasażerów - to prawie sześć razy więcej niż w grudniu 2021 roku, kiedy połączenie powróciło po 8 latach przerwy.
Przypomnijmy, pociągami relacji Gliwice-Bytom pasażerowie nie mogli podróżować przez 8 lat. Po tej przerwie połaczenie powróciło w grudniu 2021 roku.
Dzięki temu, ten około 20-kilometrowy odcinek można teraz pokonać w niewiele ponad 20 minut, czyli niemal dwa razy szybciej niż jadąc samochodem lub autobusem.
Co więcej, dwa lata temu pisaliśmy, że rozkład jazdy będzie dostosowany do godzin pracy przedsiębiorstw zlokalizowanych na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Gliwicach. <<Wracają pociągi relacji Gliwice – Bytom. Rozkład pod godziny pracy firm w KSSE>>
Przywrócenie połączenia Bytom-Gliwice stało się możliwe dzięki zaangażowaniu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która również w całości sfinansansowała koszt uruchomienia tych pociągów.
Dostrzegamy potencjał tej trasy w kontekście powstającej Kolei Metropolitalnej– mówił wówczas Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Dziś - po dwóch latach od powrotu połączenia - Grzegorz Kwitek ponownie komentuje zasadność inwestycji.
- Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia stawia na szynę. To najważniejszy i najbardziej efektywny i ekologiczny środek transportu - zapewnia. - Dlatego od lat rozwijamy połączenia kolejowe, najpierw przez dofinansowanie już dostępnych połączeń, i dalej przez współfinansowanie inwestycji, które pozwolą stworzyć sieć Kolei Metropolitalnej.
Rzeczywiście, wygląda na to, że postawienie na szynę się Metropolii opłacało. W grudniu 2021 roku skorzystało z połączenia kolejowego Bytom - Gliwice ponad 2 tysiące osób. W maju 2022 roku było to już niemal 6 tysięcy, a we wrześniu - 8 tysięcy pasażerów.
Od marca 2023 roku liczba ta wynosiła około 10 tysięcy, aż do październikowego rekordu, kiedy z połączenia skorzystało prawie 12,5 tysiąca pasażerów - to prawie sześć razy więcej niż w grudniu 2021 roku, kiedy pociągi powróciły po 8 latach przerwy.
Połączenie Bytom-Gliwice jest w pełni finansowane przez GZM. To 15 par pociągów w dni robocze i 11 w dni wolne. Przejazd z Bytomia do Gliwic i odwrotnie trwa zaledwie 16 minut, co jest bezkonkurencyjne wobec pozostałych środków transportu.
- Cieszymy się, że co raz więcej pasażerów to docenia - mówi Wojciech Dinges, pełnomocnik zarządu GZM ds. transportu szynowego. - Systematyczny wzrost liczby pasażerów potwierdza, że w tworzeniu oferty kolejowej ważna jest konsekwencja, że popyt na kolej buduje się powoli. Ale kiedy już uda się go wykreować, efekty zaskakują - dodaje.
Przypomnijmy, linia Bytom-Gliwice to jedno z głównych ciągów komunikacyjnych w regionie.
Za kilka lat zostanie ona wzbogacona o dwa nowe przystanki kolejowe w Zabrzu - zapowiada Metropolia.
Połączenie otrzyma również swoją wersję alternatywną, dzięki odbudowie fragmentu linii i budowie nowych łączników kolejowych w Rudzie Śląskiej. Wówczas pociągi z Bytomia do Gliwic będą mogły zatrzymywać się również w Rudzie i centrum Zabrza.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
1164Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
760"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
604Droga pod specjalnym nadzorem. Budowa obwodnicy Oświęcimia prawie na półmetku
599Połączy Małopolskę ze Śląskiem. Ruszyła budowa wiaduktu nad linią kolejową E30
587Pociągi Bytom-Gliwice z rekordem frekwencji. GZM: Opłaca się stawiać na szynę
+3 / -0Globalny lider branży elektroniki wybuduje w Katowicach nowoczesny kampus
+3 / -0"Print finishing" rozkwitnie na Śląsku. To efekt współpracy KSSE z belgijskim inwestorem
+2 / -0Wielki powrót boomu mieszkaniowego. Deweloperzy ze Śląska: dwa razy więcej umów niż rok wcześniej
+2 / -0Nowoczesność i historyczna przestrzeń. Tak będzie wyglądał HUB Gamingowy w Katowicach
+2 / -0"Bóg, honor, autostrada". Jaworzno idzie na noże ze Stalexportem w sprawie rozbudowy A4
0Nieruchomości na Śląsku – przyszłość, trendy, wyzwania (wideo)
0Kamień węgielny wmurowany. Panattoni wybuduje pod Gliwicami nową fabrykę
0KSSENON w Żorach ma już ponad miesiąc. Jak "sprawuje się" flagowy projekt KSSE? Sprawdzamy!
0Śląscy samorządowcy: "CPK nie zwalnia. Trzeba zatrzymać te szkodliwe działania!"
0