Pod względem wartości eksportu artykułów bożonarodzeniowych Polska znajduje się na 3. miejscu na świecie, za Niemcami i światowym liderem Chinami - poinformował Polski Instytut Ekonomiczny. Dodał, że na tegoroczne wyniki eksportu wpływ ma pandemia.
PIE wskazuje, że Polska jest uznanym na świecie producentem artykułów bożonarodzeniowych, z których większość to bombki choinkowe. W 2019 r. wartość polskiego eksportu artykułów bożonarodzeniowych wyniosła 80,4 mln euro, dwuipółkrotnie więcej niż w 2015 r.
„Pozwoliło to Polsce uplasować się na 3. miejscu światowej czołówki. Więcej eksportowały tylko Chiny (światowy lider sprzedaży z udziałem w rynku powyżej 80 proc.) oraz Niemcy” - wskazał Instytut w najnowszym wydaniu Tygodnika Gospodarczego.
Dodał, że w zeszłym roku polskie bombki trafiły do 71 krajów położonych na wszystkich kontynentach, w tym także do Tanzanii, Ekwadoru czy Tadżykistanu. Prawie połowa całego eksportu tych wyrobów trafiła do Niemiec, a 18 proc. do Stanów Zjednoczonych. Ważnymi odbiorcami artykułów bożonarodzeniowych były także: Francja, Rumunia, Słowacja, Czechy, Węgry i Rosja.
Instytut zauważa, że z powodu pandemii ten rok będzie gorszy dla polskich eksporterów ozdób bożonarodzeniowych.
„W okresie styczeń-październik 2020 r. wartość sprzedaży tych wyrobów za granicę zmniejszyła się o ponad 18 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Najbardziej ucierpiał eksport do Wielkiej Brytanii, Czech, Rosji, na Węgry i do USA” - podał PIE.
Jak podkreślono, wpływ na spadek sprzedaży bombek choinkowych mógł mieć też fakt, że Polska specjalizuje się w eksporcie produktów premium, np. ręcznie malowanych bombek z dmuchanego szkła.
Warto zwrócić uwagę, że silną reprezentację wśród producentów bombek ma województwo śląskie, szczególnie Częstochowa. Ale firmy produkujące ozdoby choinkowe znajdziemy też w Bielsku-Białej, Dąbrowie Górniczej czy Ząbkowicach Śląskich. Są wśród nich firmy rodzinne, zajmujące się ręcznym wytwarzaniem bombek od pokoleń, jak np. firma rodziny Mostowskich z Częstochowy, założona w 1945 roku. Z reportażu w Dzień Dobry TVN można było się dowiedzieć, że szklane, ręcznie malowane bombki Mostowskich znane są na całym świecie. Zamawiano je między innymi do klubów sportowych zza oceanu, Białego Domu, muzeum Kremla, kancelarii burmistrza Nowego Jorku, czy domu króla Hiszpanii.
- Amerykanie są bardziej kolorowi, mogą mieć Mikołaja na desce surfingowej, Rosjanie chyba trochę nam bliżsi, tam są misie, zajączki, zwierzątka, śnieg, mróz. Sam pomagałem Ałłie Pugaczowej zanosić w Moskiwie nasze bombki do samochodu - wspomina Maciej Mostowski, wnuk założyciela fabryki bombek w materiale Dzień Dobry TVN.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Grillowych" promocji jak na lekarstwo. Zakupy przed majówką nie będą tanie
966Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
451Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
449Śląskie po dogrywkach. Oni zwyciężyli w wyborach samorządowych 2024
441Tankowanie na majówkę: w długi weekend na stacjach paliw taniej nawet o 30 groszy na litrze
424"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0Zamiast na wysypisko, trafiają do szwalni. Drugie życie banerów z JSW
0Ostatni dzień na złożenie deklaracji PIT! Od jutra e-PIT niedostępny
0Rzecznik MŚP apeluje do rządu w sprawie KSeF. "Brak pojęcia o realnej gospodarce"
0Ceny gazu w lipcu poszybują. Rachunki wyższe nawet o połowę
0Najgorszy wynik PLK od 2005 roku. Spółka odnotowała rekordową stratę finansową
0