Kariera

Poseł Lewicy kontra były poseł PiS: co dalej z karierą na majątku państwa

2021-12-08, Autor: Tomasz Raudner

Mag-Train sp. z. o.o. znalazła się w konsorcjum, które wygrało przetarg na remont 14 wagonów dla PKP Intercity wartości 70,6 mln zł. Spółka stała się „bohaterem” głośnego wpisu posła Lewicy Macieja Kopca, ponieważ udziały w niej posiadał były poseł PiS Grzegorz Janik. Poseł Kopiec zastanawiał się, jak to możliwe, że założona raptem w 2019 roku spółka bez doświadczenia składa wygrywające oferty w wielomilionowych przetargach ogłaszanych przez państwowe spółki, a jakimś trafem udziałowcem zostaje były polityk PiS.

Reklama

Wracamy do tematu opisanego w marcu w artykule "Od kilku tysięcy do milionów: poseł Lewicy wytyka byłemu posłowi PiS karierę na majątku państwa".

Grzegorz Janik to były poseł Prawa i Sprawiedliwości z Rybnika, obecnie dyrektor ds. obsługi technicznej powierzchni w JSW Szkolenie i Górnictwo.

W listopadzie 2020 roku kupił 20 udziałów w Mag-Trainie wartości 2 tys. zł. Spółka wraz z Pozbudem była już w tym momencie po złożeniu oferty w przetargu PKP Intercity na wspomniane 70,6 mln zł. Było wiadomo, że ta oferta jest najniższa. Z kolei już po wejściu w spółkę byłego posła PiS, ta złożyła ofertę w drugim przetargu na blisko 392 mln zł. I, jak się okazało, była to jedyna oferta mieszcząca się w limicie cenowym.

Wytknął to w marcu poseł Maciej Kopiec:

"Jak się robi interesy będąc byłym posłem Prawo i Sprawiedliwość? Zapytajcie Grzegorza Janika, ten cudotwórca potrafi inwestując 2 tysiące złotych w relatywnie młodą spółkę, brać udział i wygrywać warte wiele milionów złotych przetargi, organizowane przez – ups, przypadek, spółkach skarbu państwa, tym razem PKP. W sierpniu 2020 roku „MAG-TRAIN”, dzięki obniżeniu ceny względem konkurencji (o niebagatelne 10 milionów złotych) i wydłużeniu terminu gwarancji prawdopodobnie wygra przetarg na remont wagonów osobowych, ogłoszony przez PKP InterCity. Wartość przetargu to 70 milionów 900 tysięcy złotych.

W tym samym listopadzie „MAG-TRAIN” bierze udział w kolejnym przetargu na remont wagonów kolejowych dla PKP InterCity o wartości 425 milionów złotych. Tylko jedna firma mieści się w tym zakresie. Nie zgadniecie która! Oczywiście MAG-TRAIN. Mówią, że najbardziej wartościowa w dzisiejszych czasach jest…informacja. Lockdown swoim niestraszny – napisał 10 marca na swoim profilu na FB parlamentarzysta Lewicy.

Grzegorz Janik oburzył się. We wpisie z 12 marca zapewniał, że spółka, w której ma udziały, jak i osobiście, nie wygrały żadnego przetargu ogłoszonego przez spółki skarbu państwa. Zastrzegał, że nie jest już osobą publiczną, a jego osobiste działania biznesowe są jego prywatną sprawą i może robić wszystko, co jest dozwolone prawem.

"Posługiwanie się przez Pana Posła Macieja Kopca moim wizerunkiem i moimi danymi, a zwłaszcza upublicznione insynuacje (Grzegorz Janik, były poseł PIS, wygrywa milionowe przetargi w spółkach skarbu państwa. Oczywiście to „przypadek”) i inwektywy (cudotwórca), naruszają moje dobra osobiste, jako osoby całkowicie prywatnej.”

Grzegorz Janik zapowiedział też podjęcie zdecydowanych kroków prawnych „zmierzających do usunięcia powstałych, a nieuprawnionych naruszeń, rozpoczynając od żądania usunięcia mojego wizerunku z profilu Pana Posła.”

Stosowne oświadczenie wydały też PKP Intercity. Spółka wyjaśniała, że żadne przetargi nie zostały rozstrzygnięte. Rzeczywiście, wg stanu na marzec, Mag-Train nie wygrał żadnego przetargu na rzecz PKP Intercity. 70-milionowy przetarg został rozstrzygnięty w maju 2021 roku.

Liderem konsorcjum, które wygrało przetarg jest Pozbud. Firma wraz z Mag-Trainem zobowiązały się, że przez trzy lata będą modernizować, naprawiać okresowo i przeglądać 14 wagonów PKP Intercity. Otrzymają za to zapłatę w wysokości 70,6 mln zł.

392 mln zł od PKP Intercity przechodzi koło nosa

To nie wszystkie zadania, o których wykonanie stara się konsorcjum. Pozbud poinformował w komunikacie, że „w segmencie przemysłu kolejowego konsorcjum Pozbudu i firmy Mag-Train złożyło oferty w postępowaniach przetargowych na modernizację 130 wagonów na łączną kwotę ponad 590 mln zł”.

Wspomniane wyżej zamówienie na 14 wagonów jest raptem jednym z dwóch zadań pierwszego przetargu. Ofertę na wykonanie drugiego zadania na wyremontowanie i serwisowanie 90 wagonów osobowych typu 141A/111A PKP Intercity odrzuciło 18 listopada. Mimo, iż oferta Pozbudu i Mag-Trainu była najkorzystniejsza. Konsorcjum poinformowało w raporcie z 29 listopada, że złożyło odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.

Konsorcjum zaproponowało kwotę 391 767 300 zł brutto, a także 42 miesiące gwarancji oraz 95 dniowy termin realizacji zamówienia. Po jej odrzuceniu przez PKP Intercity pozostała druga oferta, przesłana przez H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Firma wyceniła usługi na 494 829 000 zł brutto, zaproponowała 37 miesięcy gwarancji oraz 95-dniowy termin realizacji zamówienia. Tymczasem PKP Intercity oszacowało wartość zadania na 424 534 500 zł brutto.

Mag-Train i Pozbud bez wymaganego doświadczenia?

Pozbud nie podał powodów odrzucenia oferty konsorcjum. Branżowy serwis nakolei.pl wskazuje, że prawdopodobnie chodzi o niespełnienie kryterium doświadczenia i posiadania zasobów do realizacji zadania.

„PKP Intercity wymagało, aby wykonawca wykazał, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzonej działalności jest krótszy – w tym okresie, należycie wykonał dostawę (dostawy) lub naprawę (naprawy) nie mniej niż 18 wagonów osobowych. Konsorcjum najprawdopodobniej opierało się na doświadczeniu i zasobach technicznych rumuńskiego podmiotu Electroputere VFU Pascani, tak jak to miało miejsce w przypadku przetargu na modernizację wagonów 111A/112A Lux. Wówczas to wystarczyło i umowa została podpisana.”

Pozbud jest przede wszystkim producentem stolarki okiennej. Wykonywał też zlecenia dla kolei, ale nie związane z modernizacją wagonów, a remontem torów. Z kolei Mag-Train nawet nie istnieje trzech lat, bo spółka powstała w 2019 roku. Więc hipoteza o braku doświadczenia jako powodzie odrzucenia oferty konsorcjum może być trafiona.

Grzegorz Janik sprzedaje udziały w Mag-Trainie

24 listopada, więc 6 dni po tym, jak okazało się, że blisko 392-milionowy przetarg może przejść Pozbudowi i Mag-Trainowi koło nosa, Mag-Train zamieścił w KRS wpis, z którego wynika, że Grzegorz Janik sprzedał swoje udziały w spółce.

Dlaczego?

- To decyzja rynkowa. Nie ma ona nic wspólnego z tym, co pisał poseł Kopiec. To nie jest tak, że sprzedaję, bo biznes nie wypalił. Spółka dalej istnieje. Po prostu pojawił się nowy inwestor, który chce mieć całościowe udziały. Nie ma w tym nic nadzwyczajnego – mówi Śląskiemu Biznesowi Grzegorz Janik, dodając, że formalnie transakcja jest domykana.

Dopytujemy, za ile sprzedał udziały.

- Nie informuję o tym, tak samo, jak nie podawałem, za ile kupiłem - dodaje. Na pytanie, czy nie stracił na transakcji odparł: - Nie straciłem, ale też nie zarobiłem.

Kwestia kroków prawnych pozostaje otwarta. - Firmy prawne wymieniły się korespondencją. Jeszcze nie wiem, co zrobię. To się nie przedawnia – mówi Grzegorz Janik.

Zadzwoniliśmy do posła Kopca, by odniósł się do tematu. Odpisał, że oddzwoni. Zaznaczyliśmy w sms, że chcemy porozmawiać o sprawie p. Janika. Jeśli poseł oddzwoni, zamieścimy jego wypowiedź.

--------

AKTUALIZACJA:

Poseł Kopiec oddzwonił mówiąc, że szykuje komentarz na FB. Oto on:

"Były poseł PiS Grzegorz Janik rezygnuje z udziałów w spółce, która jeszcze chwilę temu, na co wskazywałem w przekazywanych Wam informacjach - miała wygrać potężny przetarg w spółce skarbu państwa, PKP InterCity, na łączną kwotę prawie 400 milionów złotych! 

Kilka miesięcy temu, wspólnie z wolnymi mediami nagłośniliśmy historię ciekawego życia biznesowego byłego posła PiS. Przypadkiem, biznesy te związane były ze spółkami skarbu państwa.

Pierwszy przetarg - na 70 milionów złotych, wygrała wchodząca w skład konsorcjum firma w której Grzegorz Janik ma udziały - Mag-Train.

Pan Janik groził mi po tym, jak zainteresowałem się tematem - sądem, jednakże nie wycofałem się, a udziałowiec Mag-Train nie podjął żadnych działań.

Kolejny przetarg, na prawie 400 milionów złotych, firma Mag-Train - przegrała ze względu na zbyt krótkie doświadczenie na rynku, na co wskazywałem w swoich wypowiedziach.

Co stało się po przegraniu przez Mag-Train tego przetargu? Pan Grzegorz Janik…sprzedał swoje udziały. Przypadek? Najpewniej! 

Niby nic się nie stało, a wszyscy wiemy o co chodzi." 

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy uważasz Koleje Śląskie za dobrego przewoźnika?






Oddanych głosów: 60

Prezentacje firm