Inwestycje i nieruchomości

Rybnik zbudował dwupasmówkę. To największa taka inwestycja w woj. śląskim

2020-04-10, Autor: bf

Rybnicki odcinek drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna został dzisiaj (10 kwietnia) o godzinie 12.00 otwarty dla ruchu. Od teraz każdy może przejechać się po największej inwestycji w dziejach Rybnika, a zarazem największej inwestycji drogowej prowadzonej przez samorząd miejski w woj. śląskim.

Reklama

Droga Racibórz-Pszczyna otwarta!

Budowa rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna ruszyła w kwietniu 2017 roku, choć jej ślad można znaleźć już na mapach w latach 70. ubiegłego wieku. Projektowanie, liczne konsultacje, zabieganie o dofinansowanie, wreszcie sama budowa – ten wieloletni proces inwestycyjny zaowocował wreszcie finałem, w postaci przeszło 10-kilometrowej, obwodnicy Rybnika. Obwodnicy, którą przy prędkości 100 km na godzinę, sprawnie przemieścimy się na przeciwległy kraniec miasta – od drogi krajowej 78, aż po autostradę A1.

- Trochę szkoda, że otwarcie tej najważniejszej w historii rozwoju Rybnika drogi, wypadło w czasie, w którym ze względu na obowiązujące ograniczenia epidemiczne, nie za bardzo mamy okazję by z niej korzystać. Nie zmienia to jednak faktu, że to niezwykle ważny, długo oczekiwany dzień dla naszego miasta. Ta droga nie tylko na stałe zmienia krajobraz południowej części Rybnika, ale co ważniejsze – staje się osią jego dalszego rozwoju, naszym oknem na świat – mówi prezydent Rybnika Piotr Kuczera

– Dziękuję wszystkim, którzy zaangażowani byli w proces powstawania tej inwestycji, wszystkim, których wiara i determinacja doprowadziły do tego, że to co przez lata wydawało się mrzonką, mogło dziś stać się faktem. Pozostaje mi dodać: szerokiej drogi!

Rybnicka obwodnica w liczbach

Przypomnijmy – największa w historii Rybnika inwestycja drogowa obejmuje:
· 10,2 km trasy dwujezdniowej
· 860 m Drogi Śródmiejskiej
· 13 obiektów inżynieryjnych (11 wiaduktów i 2 mosty)
· 5 bezkolizyjnych węzłów drogowych
· liczne ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, sieć kanalizacji deszczowej, przepusty i przejścia dla zwierząt.

Łączna wartość projektu to 433.700.000 zł, ale aż 289.989.933 zł z tej kwoty to najwyższe w historii miasta dofinansowanie z funduszy europejskich.
Przez ostatnie miesiące, w których prace budowlane były już zakończone, a procedury odbiorowe wciąż się toczyły, nowa droga kusiła wielu rybniczan, którzy pozwali sobie na spacery czy rowerowe wycieczki. Od teraz nie ma już takiej możliwości:

- Formalne otwarcie Drogi Regionalnej oznacza, że odtąd pojadą nią wyłącznie samochody. Na drodze nie może się odbywać ani ruch pieszych ani rowerzystów – przypomina Jacek Hawel, naczelnik Wydziału Dróg UM.

Mieli pojechać nią rowerzyści, ale...

- Był plan otwarcia tej trasy na jeden dzień dla uprawiających sporty, typu bieganie, rolkarstwo czy kolarstwo. Mieliśmy się przed oddaniem jej do użytkowania do ruchu kołowego spotkać i przez jeden dzień korzystać z niej w inny sposób niż tylko jadąc samochodem. Niestety epidemia stanęła na przeszkodzie do realizacji tego pomysłu – żałuje prezydent Kuczera. 

– Tymczasem wszystkim pieszym, rowerzystom i rolkarzom powiem na pocieszenie, że po pierwsze trasa dla was jest wzdłuż wybudowanej trasy Śródmiejskiej, a po drugie jesteśmy w trakcie projektowania dalszej trasy bulwarów na Nacyną w kierunku południowych dzielnic miasta – zapowiada prezydent.

Inwestycję realizowało wyłonione w przetargu Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 610

Prezentacje firm