Wiadomości

UOKiK ukarał operatora parkingów Biedronki i Aldi. TD System: "pokazowa i medialna kara"

2021-08-16, Autor: tora

UOKiK ukarał firmę TD System z Bielska-Białej, zarządcę parkingów przy sklepach Aldi i Biedronka. Urząd wszczął postępowanie po skargach klientów o odmowie uznania reklamacji. Prezes UOKiK uznał skargi za zasadne. Firma wydała oświadczenie, w którym daje do zrozumienia, że decyzja urzędu jest pokazówką.

Reklama

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymywał skargi dotyczące nieprawidłowości w działaniu parkingów zarządzanych przez TD System przy sklepach Aldi i Biedronka. Parkowanie przez pierwsze 60 lub 90 minut było bezpłatne, pod warunkiem że konsument pobrał bilet parkingowy i umieścił go za przednią szybą. Jeśli tego nie zrobił, zarządca parkingu naliczał opłatę w wysokości 90 zł albo 150 zł.

Ze skarg wynikało, że opłata dodatkowa nakładana była, gdy nie minął czas przeznaczony na bezpłatne parkowanie. Wezwanie otrzymywały osoby, które pobrały bilet parkingowy, lecz nie umieściły go za przednią szybą pojazdu. Działo się to z różnych przyczyn, np. konsument odruchowo włożył bilet do portfela i poszedł zrobić zakupy, nie zdążył wrócić z parkometru przed wystawieniem wezwania, bilet zsunął się na siedzenie, itp. Takie postępowanie przedsiębiorcy wzbudziło wątpliwości Prezesa UOKiK.

Bilet na siedzeniu - wezwanie do zapłaty za brak biletu

Tak sytuację opisali Urzędowi konsumenci, którym spółka TD System odmówiła anulowania wezwania do zapłaty:

„W dniu wczorajszym (28.02.2020 r.) po raz pierwszy w życiu przyjechałam do sklepu ALDI w Pszczynie (…). Pobrałam z parkometru bilet i zostawiłam go w samochodzie na siedzeniu kierowcy – było ciemno a na to miejsce najmocniej świeciła latarnia. Po zrobieniu zakupów za wycieraczką miałam wezwanie do zapłaty z powodu braku biletu.”

„W dniu 27.04.2019 zaparkowałem na parkingu: Kraków Łokietka Biedronka w celu zrobienia zakupów. Po pobraniu biletu parkingowego (godz. 13:44:14) wróciłem do samochodu gdzie za wycieraczką znalazłem wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, wystawione o godz. 13:45. Czas 46 sekund jest stanowczo za krótki na zapoznanie się z regulaminem parkingu i powrót z biletem parkingowym do auta na drugi koniec parkingu.”

Prezes UOKiK: klienci mogli udowodnić posiadanie biletu

Prezes UOKiK ustalił, że spółka TD System odmawiała anulowania wezwań do uiszczenia opłaty za brak biletu parkingowego, mimo że konsument pobrał bilet, ale nie umieścił go za przednią szybą samochodu.

– Nie kwestionujemy wprowadzenia wymogu pobrania biletu na parkingach przed sklepami, ale brak uczciwego i rzetelnego traktowania konsumentów, którzy zgłosili reklamację i byli w stanie udowodnić, że pobrali bilet. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien umożliwić konsumentom złożenie wyjaśnień i uwzględniać reklamacje. Tymczasem udowodnienie przez klienta, że pobrał bilet i robił zakupy w danym sklepie nie stanowiło podstawy do anulowania opłaty – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Spółka TD System odpowiadała na reklamacje w formie wystandaryzowanego pisma, nie analizując faktów i dowodów wskazanych przez konsumenta, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że konsument złamał regulamin parkingu.

Prezes UOKiK: kara dla TD System za odmowę uznania zasadnych reklamacji

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził, że spółka TD System odmawiając uznania zasadnych reklamacji naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na nią karę finansową w wysokości 150 tys. zł (150 774 zł). Przedsiębiorca poinformuje o decyzji osoby, którym nie anulował wezwań do zapłaty i zamieści informację na stronie internetowej. Konsumenci na podstawie ustawy o nieuczciwych praktykach rynkowych mogą dochodzić od TD System zwrotu opłaty, powołując się na decyzję Prezesa UOKiK.

TD System: kara pokazowa, medialna, nielogiczna, godząca w renomę spółki

Zarząd TD System w odpowiedzi na karę wydał oświadczenie, w którym czytamy m.in.:

„decyzja ma charakter wyłącznie „pokazowy”, „medialny”, jest nielogiczna, wewnętrznie sprzeczna i godząca w renomę Spółki jako przedsiębiorcy o ugruntowanej pozycji na rynku operatorów parkingów prywatnych, a po drugie jakiekolwiek wyciąganie z treści tejże nieprawomocnej decyzji UOKiK wniosków oraz konsekwencji jes zwyczajnie przedwczesne i należy powstrzymać się z ich oceną do czasu prawomocnego zakońćzenia postępowania przed sądem. Na dzień dzisiejszy Spółka zatem nie jest do żadnego z obowiązków wymienionych w decyzji prawomocnie zobowiązana.” czytamy w oświadczeniu zarządu bielskiej spółki.

Zarząd odbiera karę UOKiK jako przejaw „jawnej ingerencji w swobodę działalności gospodarczej przedsiębiorcy, którego działalność polega na właściwej i odpowiedzialnej organizacji miejscami parkingowymi przy obiektach handlowych”.

Operator parkingów: infantylne tłumaczenia klientów

„Setki osób korzystających codziennie przy obiektach handlowych, pobierają bilet parkingowy, umieszczają go w widocznym miejscu za przednią szybą i korzystają swobodnie z parkingu. Do kategorii skrajnie infantylnych należy zaliczyć tłumaczenia niektórych o tym, że bilet został co prawda pobrany, ale „zawieruszył się w kieszeni” czy „zdmuchnął go wiatr”. To na pobierającym bilet parkingowy ciąży obowiązek przestrzegania regulaminu parkingu w taki sposób, aby bilet zamieścić w miejscu widocznym dla kontrolera.”

Firma wyjaśnia, że w przeciwnym razie każdy chcący uniknąć odpowiedzialności za naruszenie regulaminu parkingu, mógłby po przyjściu do samochodu i otrzymaniu wezwania do zapłaty, próbować załatwić sobie bilet i dopasować jedynie czasowo z momentem wezwaniem do zapłaty.

„Korzystający z parkingu ma zatem obowiązek wykazać nie sam fakt posiadania biletu, ale fakt jego zamieszczenia w widocznym dla kontrolera miejscu opisanym w regulaminie parkingu, czego zdaje się UOKiK nie rozróżnia lansując nieuprawnioną tezę, że wystarczającym jest wykazanie faktu posiadania biletu parkingowego, co stoi w jawnej sprzeczności z postanowieniami regulaminu.” czytamy w oświadczeniu.

Według spółki UOKiK ingeruje w treść „prawnie wiążących postanowień regulaminu”.

UOKiK zaznacza, że TD System nie zarządza już parkingami przy sklepach Aldi, zaś za rozpatrzenie zgłoszeń dotyczących parkingów przy placówkach sieci handlowej Biedronka odpowiada obecnie jej właściciel - Jeronimo Martins Polska.

UOKiK: firma wprowadza w błąd

To nie jedyne działania Prezesa UOKiK w sprawie parkingów. W związku z napływającymi skargami Prezes Urzędu wszczął postępowanie przeciwko przedsiębiorcy Łukasz Zbróg we Wrocławiu, który prowadzi prywatny parking przy pl. Hirszfelda 14 we Wrocławiu. Parking znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie szpitala onkologicznego i jest usytuowany w pasie drogi. Banery reklamowe informują, że klienci apteki znajdującej się naprzeciwko parkingu mogą parkować do 20 minut za darmo. Tymczasem w regulaminie znajduje się dodatkowy warunek - bezpłatne korzystanie jest możliwe po wcześniejszym pobraniu biletu od pracownika pobliskiej myjni. Postępowanie Prezesa UOKiK dotyczy m.in. możliwości wprowadzenia konsumentów w błąd. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK może nałożyć karę do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy.

Dlaczego Śląsk się wyludnia?











Oddanych głosów: 1439

Oceń publikację: + 1 + 13 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czym chciałbyś ogrzewać dom, gdybyś miał wybór?







Oddanych głosów: 758