Wiadomości

UTK hamuje zapał Czechów. RegioJet wyjedzie na polskie tory, ale rozkład okrojony

Author profile image 2022-08-08, Autor: Magdalena Zmysłowska

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał osiem nowych decyzji w sprawie otwartego dostępu, w tym aż pięć dla czeskiego przewoźnika RegioJet. Decyzje umożliwiają uruchomienie pociągów na trasach: Kraków – Częstochowa, Przemyśl – Medyka, Praga - Gdańsk, Praga - Kraków oraz Kraków - Warszawa. Ale ekspansja na polskie tory nie idzie zgodnie z planem spółki. Sytuację w rozmowie ze Śląskim Biznesem ocenia Michał Plaza, reprezentant RegioJet w Polsce.

Reklama

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał osiem nowych decyzji w sprawie otwartego dostępu: jedną dla Kolei Małopolskich, pięć dla przewoźnika RegioJet oraz dwie dla przewoźników Leo Express s.r.o. i Leo Express Global a.s.

Decyzje umożliwiają uruchomienie pociągów na trasach: Kraków – Częstochowa, Przemyśl – Medyka, Praga - Gdańsk, Praga - Kraków oraz Kraków - Warszawa. Przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej wymagają do uruchomienia kolejowych połączeń komercyjnych decyzji o przyznaniu otwartego dostępu.

Czeski RegioJet - jakie trasy w Polsce?

RegioJet, po przeprowadzeniu stosownych procedur, otrzymał od Prezesa UTK:

  • decyzję przyznającą otwarty dostęp na trasie międzynarodowej Przemyśl Główny – Medyka (granica państwa) – Mościska II – Medyka (granica państwa) – Przemyśl Główny;

  • decyzję przyznającą ograniczony dostęp na trasie międzynarodowej Praha hl.n. – Gdynia Główna – Praha hl.n.;

  • dwie decyzje odmawiające przyznania otwartego dostępu na trasach krajowych Kraków Główny – Gdynia Główna – Kraków Główny oraz Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia i w relacji powrotnej;

  • decyzję przyznającą otwarty dostęp na trasie Kraków Główny – Warszawa Wschodnia – Kraków Główny.

Na trasie Przemyśl Główny – Medyka (granica państwa) – Mościska II RegioJet może uruchomić codziennie 1 parę pociągów. Pociągi zatrzymywać się będą na stacjach: Przemyśl Główny, Medyka (granica państwa – postój wyłącznie w celu odbycia kontroli celnej i granicznej uprawniających do przekroczenia granicy Rzeczypospolitej Polskiej/Unii Europejskiej i Ukrainy) oraz Mościska II.

Na trasie Praha hl.n. – Gdynia Główna – Praha hl.n. RegioJet może uruchomić codziennie 1 parę pociągów. Po polskiej stronie granicy pociąg będzie zatrzymywał się na stacjach: Międzylesie, Bystrzyca Kłodzka, Kłodzko Miasto, Bardo Śląskie, Wrocław Główny, Rawicz, Leszno, Kościan, Poznań Główny, Gniezno, Inowrocław, Bydgoszcz Główna, Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Sopot, Gdynia Główna. Połączenie uzupełni ofertę krajowych przewoźników kolejowych oraz zrealizuje dodatkowe potrzeby pasażerów zainteresowanych podróżami wakacyjnymi z Pragi do Gdyni.

UTK: Czeskie koleje negatywnie wpłyną na polskie usługi publiczne

Do wniosków dotyczących tras Kraków Główny – Gdynia Główna – Kraków Główny oraz Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia i w relacji powrotnej wpłynęły wnioski o badanie równowagi ekonomicznej od uprawnionych podmiotów - dowiadujemy się z informacji wydanej przez UTK.

Po ich analizie prezes UTK stwierdził, że wydanie decyzji przyznającej otwarty dostęp może mieć negatywny wpływ na rentowność usług, które przewoźnicy kolejowi realizują na podstawie umów o świadczenie usług publicznych - czytamy.

Prezes UTK uznał, że równowaga ekonomiczna mogłaby zostać zagrożona, dlatego odmówił spółce przyznania otwartego dostępu na tych trasach.

Przewoźnik był wzywany do modyfikacji wniosków w związku z informacją od zarządcy infrastruktury o ograniczonej przepustowości na wskazanych trasach, planowanych pracach modernizacyjnych oraz braku możliwości wytrasowania pociągów zgodnie z planowanym rozkładem jazdy. Aplikant nie wprowadził jednak modyfikacji we wnioskach - głosi dalsza część komunikatu.

Natomiast - na mocy decyzji - na trasie Kraków Główny – Warszawa Wschodnia – Kraków Główny RegioJet może uruchomić, zgodnie ze złożonym wnioskiem, dwie pary połączeń w każdym kierunku. Przewoźnik przewiduje zatrzymywanie się wyłącznie na stacjach Kraków Główny, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna oraz Warszawa Wschodnia. Decyzja została wydana po przeprowadzeniu badania równowagi ekonomicznej.

RegioJet ma w Polsce pod górkę. Pociągów do Chorwacji jak nie było, tak nie ma

Przypomnijmy, że to nie pierwsze przedsięwzięcie czeskiego przewoźnika na rynku kolejowym w Polsce. Od czerwca tego roku mieszkańcy Śląska mieli jeździć pociągami RegioJet do Chorwacji. Czeski przewoźnik opublikował nawet rozkład jazdy pociągu z Krakowa do Splitu

Z rozkładu jazdy pociągu relacji Kraków – Rijeka - Split wynika, że ze Śląska do Rijeki dojedziemy w nieco ponad 13 godzin, a do Splitu w 19 godzin - informowaliśmy w październiku 2021 roku.

Szczegółowo o próbach wprowadzenia tego połączenia pisaliśmy kilkakrotnie: 

Ze Śląska do Splitu pociągiem. RegioJet szykuje kolejny hit!

Pociągiem ze Śląska do Chorwacji już latem? Jest zgoda UTK

Tymczasem o trasie, która miała zostać uruchomiona jeszcze w te wakacje, do dziś ani widu ani słychu. Nici z połączenia kolejowego Rybnik - Chorwacja? RegioJet nie przedstawił rozkładu

Czy z kolejnymi planami spółki będzie podobnie?

RegioJet: nie mamy wpływu na wszystkie czynniki

O to, czy w związku z decyzją urzędu, RegioJet zamierza uruchomić połączenia na wnioskowanych trasach, zapytaliśmy bezpośrednio czeskiego przewoźnika. Na pytania redakcji odpowiada Michał Plaza, koordynator ds. operacyjnych spółki.

RegioJet planuje uruchomienie połączeń na tych trasach, lecz na ich rozpoczęcie ma wpływ szereg czynników, nierzadko niezależnych od RegioJet - przyznaje reprezentant RegioJet w Polsce.

Jest zgoda na czeskie pociągi w Polsce. Żaden nie wyjedzie planowo

W najbliższym roku nie zostanie z pewnością uruchomione żadne z połączeń, o których mowa w przytaczanych decyzjach UTK - mówi wprost Michał Plaza.

Powód? 

Decyzja w sprawie relacji Praga-Gdynia wydana została 3 miesiące po terminie, który obligował organ do jej wydania, w związku z czym nie ma możliwości uzyskania slotów na nowy rozkład jazdy w sposób niedyskryminujący - tłumaczy.

Podobnie rzecz ma się w sprawie połączenia Warszawa-Kraków.

Wydana została po 834 dniach od złożenia wniosku - 1,5 roku po terminie. Czyli jak wyżej plus kolejny czynnik - czekając tak długo na decyzję RJ alokował swoje zasoby przeznaczone na realizację tej usługi na inne inwestycje, więc ewentualna realizacja tego projektu będzie wiązać się z przygotowaniami wszystkiego od początku - wyjaśnia przedstawiciel RegioJet.

Natomiast, jeśli chodzi o decyzję w sprawie Medyki, Michał Plaza podkreśla, że uruchomienie połączenia jest ściśle zależne od sytuacji na Ukrainie i krystalizacji ostatecznej formy połączenia z tym państwem.

RegioJet rozczarowany. Jest zgoda na zaledwie 16% planowanej oferty

Jak podaje branżowy serwis Rynek Kolejowy, zgodnie z przyjętą w Polsce praktyką, przewoźnicy kolejowi muszą informować o planowanych połączeniach komercyjnych (niedotowanych) na półtora roku przed ich uruchomieniem. Na start połączeń musi wydać zgodę Urząd Transportu Kolejowego.

Tymczasem RegioJet dostał zielone światło jedynie na 16 proc. zaproponowanej oferty.

Decyzje UTK oznaczają w praktyce, że RegioJet otrzymał zgodę na uruchomienie 4 nowych (par) pociągów; z kolei odrzucone w całości lub części wnioski obejmowały łącznie aż 21 nowych połączeń - zaznaczają specjaliści.

RegioJet oburzony decyzją UTK. Sprawa trafi na wokandę?

Przedstawiciele czeskiej spółki nie kryją oburzenia decyzją urzędu.

To działanie na naszą szkodę i przede wszystkim na szkodę pasażera. Decyzja jest niezrozumiała. Będziemy się od niej odwoływać. UTK będzie musiało jeszcze raz pochylić się nad naszymi wnioskami – mówi Michał Plaza w rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną.

Jak podaje Dziennik, przewoźnik nie wyklucza, że w kolejnym etapie odwoła się do sądu. 
__

O zgodę na nowe połączenia wystąpił do Urzędu Transportu Kolejowego także inny czeski przewoźnik - Leo Express - który uzyskał zgodę na realizację jednej pary pociągów dziennie z Pragi przez Pardubice, Ołomuniec, Ostrawę, Bohumin, Tychy, Katowice do Krakowa. To rozszerzenie weekendowych przewozów spółki z Czech.

Co sądzicie o sytuacji? Czy ograniczenia dla prywatnych przewoźników w Polsce są uzasadnione? 

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 10

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 495

Prezentacje firm