Koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków, SAM S.A. złożył do GDDKiA wniosek o zgodę na zmianę stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów od 1 kwietnia 2024 roku. Motocykle oraz pojazdy kategorii 2 i 3 nadal będą objęte bonifikatą. Jak wzrosną stawki?
SAM S.A. zawnioskowała do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad o zmianę stawek opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków dla wszystkich kategorii pojazdów od 1 kwietnia br., uzasadniając zmianę kumulacją wydatków inwestycyjnych wynikających ze zbliżającego się końca umowy koncesyjnej.
Zgodnie z wnioskiem, od 1 kwietnia br. stawki opłat za przejazdy pojazdów miałyby wzrosnąć o ok. 6,5% i wynosiłyby następująco:
- kategoria 1 (innych niż motocykle) – kwota 16 złotych (obecnie 15 zł)
- kategoria 2, 3, 4 i 5 – kwota 49 złotych (obecnie 46 zł)
Zmienione stawki będą obowiązywać na każdym z dwóch Placów Poboru Opłat (PPO) – w Mysłowicach i Balicach.
- Wraz z nowymi stawkami SAM S.A. utrzyma bonifikaty dla motocykli oraz pojazdów kategorii 2 i 3. Ich wysokość zostanie odrębnie skonsultowana z GDDKiA. Obecnie wysokość bonifikaty dla motocykli wynosi ponad 50%, natomiast dla pojazdów kategorii 2 i 3 ponad 40% - podkreśla Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM S.A.
Zgodnie z umową koncesyjną, zarządca odcinka A4 Katowice-Kraków ma obowiązek przekazać autostradę stronie publicznej w 2027 r. w doskonałym stanie technicznym. Wiąże się z tym konieczność intensyfikacji szeregu prac utrzymaniowych, budowlanych i remontowych w ostatnich trzech latach obowiązywania umowy. Będą one związane m.in. z wymianą nawierzchni na całej długości koncesyjnego odcinka A4 czy remontami mostów i wiaduktów. Nie bez znaczenia dla realizacji tych inwestycji jest fakt, że koszty usług budowlanych na przestrzeni ostatnich dwóch lat wzrosły o 26%, a ceny asfaltu niemal o 50%.
– W najbliższych latach musimy skumulować prace budowlane na A4 Katowice-Kraków, bo tylko w stosunkowo krótkim horyzoncie czasu możemy przewidywać, w jakim stanie będzie infrastruktura w momencie przekazania autostrady stronie publicznej. Dlatego odcinki, które z powodzeniem mogłyby funkcjonować jeszcze jakiś czas bez szkody dla bezpiecznej i komfortowej jazdy, musimy remontować już teraz. Znaczny wzrost cen materiałów budowlanych i usług spowodował, że koszty zaplanowanych do końca koncesji inwestycji będą istotnie wyższe, niż pierwotnie zakładaliśmy. To bezpośrednie przesłanki wnioskowania o zmianę stawek za przejazdy zarządzaną przez nas autostradą – mówi Rafał Czechowski.
Od początku obowiązywania koncesji, SAM S.A. stosowała stawki znacznie niższe od maksymalnego, dopuszczalnego pułapu. Po wprowadzeniu nowych stawek wysokość opłaty dla samochodów osobowych wyniesie 58 proc. stawki maksymalnej, a dla pojazdów pozostałych kategorii 70 proc.
Od 16 stycznia br. nie ma już preferencyjnych stawek dla kierowców samochodów osobowych korzystających z płatności automatycznych. Wyjątkiem jest A4Go w formule prepaid.
– Kierowców, którzy płacą na bramkach poprzez aplikację albo A4Go, obowiązują już stawki regularne, ale nadal aktualne pozostają inne benefity związanie z płatnościami automatycznymi, jak szybszy czas przejazdu przez bramki czy większa wygoda – przypomina Rafał Czechowski.
A4Go w formule prepaid, dzięki możliwości doładowywania urządzenia pokładowego impulsami zachowującymi ważność aż przez dwa lata, pozwala korzystać z tańszych przejazdów niezależnie od zmian w cenniku. Dotychczasowi i nowi użytkownicy A4Go do 1 kwietnia br. mogą wykupić pakiet impulsów w aktualnie obowiązującej cenie 15 zł za jeden impuls, którymi będzie można płacić na bramkach przez dwa lata od daty doładowania.
Informacje o wszystkich dostępnych na A4 Katowice-Kraków automatycznych metodach płatności za przejazdy są dostępne na stronie www.a4-szybko.pl.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Grillowych" promocji jak na lekarstwo. Zakupy przed majówką nie będą tanie
757Śląskie po dogrywkach. Oni zwyciężyli w wyborach samorządowych 2024
430Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
426Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
417Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
416"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
+1 / -0Ostatni dzień na złożenie deklaracji PIT! Od jutra e-PIT niedostępny
0Rzecznik MŚP apeluje do rządu w sprawie KSeF. "Brak pojęcia o realnej gospodarce"
0Ceny gazu w lipcu poszybują. Rachunki wyższe nawet o połowę
0Najgorszy wynik PLK od 2005 roku. Spółka odnotowała rekordową stratę finansową
0Tankowanie na majówkę: w długi weekend na stacjach paliw taniej nawet o 30 groszy na litrze
0