Inwestycje i nieruchomości

Budowa S1 – oberwały się skały w tunelu. Budowlańcy wznawiają drążenie

2021-11-08, Autor: tora

W tym tygodniu budowlańcy wznowią drążenie tunelu pod górą w ramach budowy odcinka S1 Przybędza - Milówka. To jeden z tuneli, w którym oberwały się skały i konieczne było opracowanie planu naprawczego. GDDKiA zapewnia, że na innych frontach roboty przebiegają zgodnie z harmonogramem, lub go wyprzedzają.

Reklama

O górskim odcinku S1 mówi się, że to najbardziej widowiskowa trasa w Polsce. Prace posuwają się do przodu, jednak nie bez kłoptów. Na odcinku Przybędza – Milówka, czyli tak zwanym obejściu Milówki góra pokazała, że nie odda łatwo terenu.

Wznowienie drążenia tunelu TD2.1.

W trakcie drążenia tunelu TD2.1 zlokalizowanego na jezdni w kierunku Zwardonia doszło do zawału skał stropowych w czole tunelu. Oberwały się skały na samym początku tunelu. Marek Prusak, rzecznik katowckiego oddziału GDDKiA mówi, że nie było to duże oberwanie górotworu. Nikomu nic się nie stało. Tym niemniej 25 maja Urząd Górniczy w Krakowie wstrzymał ruch zakładu górniczego pracującego na tej budowie, w części dotyczącej drążenia tunelu TD2.1. Wykonawca opracował i przedłożył „program naprawczy” oraz ekspertyzę określającą właściwy dobór obudowy uwzględniającej lokalne warunki górniczo-inżynierskie.

4 listopada Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie zatwierdził przedłożone dokumenty do planu ruchu zakładu. Tym samym, w tym tygodniu nastąpi wznowienie drążenia tunelu TD2.1. Prace rozpoczną się od wzmocnienia górotworu przez wykonanie iniekcji cementowej oraz parasola ochronnego wykonanego z 44 rur o przekroju 114 mm i grubości 10 mm, oraz długości 15 m. Wstrzymanie robót będzie miało wpływ na termin ukończenia prac w tunelu TD2. Wykonawca w najbliższym czasie przedłoży aktualizację programu (harmonogramu) robót, z którego będzie wynikał termin ukończenia robót na całym kontrakcie. Inwestycja czyli budowa całego odcinka, pierwotnie ma się zakończyć 10 sierpnia 2023 roku i jest więcej, niż pewne, że to półroczne opóźnienie w drążeniu tunelu wpłynie oddanie trasy. Nieoficjalnie słyszymy, że nie ma szans, aby pojechać nią w 2023 roku. Można też założyć, że opóźnienie i zabezpieczenie tunelu po oberwaniu podniesie koszt inwestycji.

Marek Prusak zapytany czy GDDKiA informowała o oberwaniu tunelu odparł, że nie, aczkolwiek nie była to tajemnica.

- Informacja znalazła się na stronie kontraktu - mówi rzecznik.

Dochodzimy do wniosku, że dyrekcja sama nie podała informacji o problemach przy flagowej inwestycji w woj. śląskim, bo nie ma się czym chwalić.

W pozostałych tunelach trwają prace

W tunelu TD1.1 zlokalizowanym na jezdni w kierunku Zwardonia, o długości ok. 834 metrów (technicznej ok. 850 m), wydrążyliśmy już w górotworze prawie 280 m. W tunelu TD1.2 zlokalizowanym na jezdni w kierunku Żywca, o długości ok. 807 metrów (technicznej ok. 823 m), wydrążono już prawie 190 metrów. Tunel TD2.2 na jezdni w kierunku Żywca osiągnął w kalocie długość około 54,77 m.

- Aby przyspieszyć tempo robót i postęp prac budowanych wykonywane są dodatkowe portale, które umożliwią drążenie tuneli dwustronnie. Aktualnie trwa zabezpieczanie skarpy nad portalem północnym tuneli zlokalizowanych od strony Żywca – TD 1. Wykonano także czwartą półkę skarpy nad portalem południowym tuneli zlokalizowanych od strony Milówki – TD 2 – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

Budowa S1 - kolejny kamień milowy

10 października wykonawca osiągnął II kamień milowy polegający na wykonaniu robót na wartość 25 proc. zaakceptowanej kwoty kontraktowej. Na tę kwotę złożyło się wykonanie między innymi ponad 757 tys. m sześc. wykopów i 69 tys. m sześc. nasypów, w tym w rejonie węzłów Przybędza i Milówka oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami, budowa obiektów inżynierskich i kubaturowych, odwodnienia, prac branżowych.

Co się jeszcze dzieje na budowie S1?

Największy postęp robót widać na obiektach mostowych. Ich elementy wznoszące się ponad teren posadowienia są już wyraźnie widoczne z okolicznych terenów. W ramach tej budowy powstaną trzy mosty drogowe oraz pięć estakad o łącznej długości ponad 2300 m. Zaawansowanie robót mostowych osiągnęło prawie 30 procent. Na tej trasie powstanie również 10 murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych oraz siedem ścian oporowych o łącznej powierzchni przekraczającej 96 000 m kw. Zaawansowanie prac przy realizacji tych obiektów inżynierskich osiągnęło 40 procent. Wykonano również już prawie połowę prac drogowych.

Najdroższa droga

Budowa odcinka S1 Przybędza-Milówka kosztuje 1,38 mld zł. To jedna z najdroższych inwestycji drogowych. Odcinek mierzy 8,5 km, co oznacza, że każdy kilometr drogi kosztuje ponad 162 mln zł. Tak wysoki koszt wynika z budowy w terenie górskim, drążenia tuneli i budowy estakad.

 

Droga S1 na odcinku Przybędza – Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju:

  • jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,

  • dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

W ramach kontraktu zostaną wykonane:

  • tunel drogowy w masywie Barania o dług. ok. 830 m,

  • tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o dług. ok. 1000 m,

  • estakada nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dług. ok. 940 m,

  • mosty drogowe i pozostałe estakady wciągu drogi S1 w ilości 7 szt.,

  • przebudowa i budowa infrastruktury,

  • rozbudowa węzła Przybędza i węzła Milówka,

  • rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Jaką ocenę szkolną wystawicie ZUS, urzędom skarbowym czy sądom za pracę zdalną?







Oddanych głosów: 7