Koleje Śląskie wożą coraz więcej pasażerów. Dane Urzędu Transportu Kolejowego wskazują, że w roku 2021 śląski przewoźnik obsłużył o 1,9 mln pasażerów więcej, niż rok wcześniej. To wzrost o 14 proc. Udział Kolei Śląskich w ogólnej liczbie przewiezionych pasażerów w Polsce wynosi 6 proc.
Rok 2021 w przewozach pasażerskich to przede wszystkim odbudowa po trudnym czasie związanym z wybuchem pandemii. Widać jednak ponowne zainteresowanie mieszkańców tego typu formą podróży. Urząd Transportu Kolejowego podał, że Koleje Śląskie w ubiegłym roku zanotowały wzrost pasażerów o 1,9 mln. To więcej o 14 proc. niż w roku poprzednim. Wśród przewoźników samorządowych według liczby przewiezionych pasażerów KŚ uzyskały udział w rynku na poziomie 6,06 proc. To plasuje Koleje Śląskie na 5. miejscu w kraju wśród spółek pasażerskich za Polregio (25,55 proc.), Kolejami Mazowieckiimi (19,22 proc.), PKP Intercity (14,56 proc. ) i PKP SKM (13,35 proc.).
W 2021 r. koleją w Polsce podróżowało 245,1 mln pasażerów. W porównaniu z 2020 r. na przejazd pociągiem zdecydowało się o 35,7 mln pasażerów więcej (+17%). Jednak liczba pasażerów przewiezionych koleją w ubiegłym roku stanowi 73% liczby pasażerów z 2019 r., czyli okresu przed wybuchem pandemii. Wówczas z podróży pociągami skorzystało 335,9 mln osób.
- Nie wiemy, kiedy uda się wrócić do poziomu przewozów sprzed pandemii. Tutaj nie wystarczy tylko jakość, komfort i bezpieczeństwo. Potrzebna jest bardzo dobra oferta oraz działania przede wszystkim promocyjne – dotyczy to również ceny świadczonych usług.
Dlatego dla przewoźników pasażerskich najbliższe lata będą pełne wyzwań związanych ze zmianami społecznymi, które spowodowała lub przyspieszyła pandemia. Praca zdalna może stać się standardem, podobnie jak nauka np. na uczelniach. Powoduje to mniejszą potrzebę przemieszczania się. Część dotychczasowych pasażerów trwale rezygnuje z transportu publicznego, inni będą wykorzystywać go tylko okazjonalnie – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
W popularyzacji transportu kolejowego pomagać zamierza dalej Metropolia GZM, która zakłada dalsze wzrosty finansowania połączeń. W tym roku GZM wyda 17 mln zł na sfinansowanie 104 połączeń. Rok temu GZM wydał 9,2 mln zł na 48 połączeń. Łącznie w latach 2019-2022 na połączenia kolejowe Metropolia przeznaczy 33 mln zł. Najwięcej dofinansowanych połączeń znajduje się w relacji Gliwice-Katowice. Pozostałe relacje obejmują Tychy Lodowisko, Katowice, Sosnowiec Główny i Będzin po Dąbrowę Górniczą Ząbkowice.
Od grudnia 2021 roku po kilku latach reaktywowano połączenia pasażerskie na trasie Bytom-Gliwice. Dodatkowo dofinansowano również połączenia na trasie Katowice-Sławków, które są obsługiwane przez Polregio. Łączny dystans jaki w latach 2019-2022 przejadą pociągi finansowane przez Metropolię to około 1 379 141 kilometrów, czyli 3-krotność odległości z Księżyca do Ziemi.
Pandemia nie przeszkodziła natomiast przewozom towarowym. Przewieziono 243,6 mln ton towarów. Przełożyło się to na wzrost o 20,4 mln ton (9,1%) porównując z 2020 r. Praca przewozowa wyniosła niemal 56 mld tonokilometrów - wzrost o 3,8 mld tonokilometrów (7,2%). Praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 81,6 mln pociągokilometrów, co oznaczało wzrost o 4,1 mln pociągokilometrów (5,3%). Średnia odległość przewozu ładunków wyniosła w 2021 r. 230 km - o 4 km mniej w porównaniu do 2020 r.
Masa ładunków w 2021 r. była większa także od tej z 2019 r. Przewieziono o 7,2 mln ton więcej (3,1%). W zakresie pracy przewozowej wzrost wyniósł 0,1%, co przełożyło się na 78 mln tonokilometrów, a w zakresie pracy eksploatacyjnej miał miejsce spadek o -0,9%, czyli 0,7 mln pociągokilometrów. Średnia odległość zmniejszyła się o 6,7 km.
- W przewozach towarowych w 2021 r. w porównaniu z 2020 r. sytuacja była stabilniejsza, na rynku nie było już takiej dozy niepewności, a przewoźnicy dostosowali się do nowych realiów. Słabszymi miesiącami były jedynie styczeń i luty, ale od marca przewozy były już na stabilnym poziomie. W ostatniej dekadzie jedynie w 2018 r. została przewieziona większa masa towarów. Mimo to zauważalna jest tendencja utraty przez transport kolejowy udziałów w rynku względem transportu drogowego. W Polsce z roku na rok sukcesywnie zwiększa się masa i wolumen przewiezionych dóbr, jednak dane pokazują, że to transport drogowy w głównej mierze jest beneficjentem tych zmian. W perspektywie całego rynku niepokojący jest fakt, że transport towarów koleją jest ciągle za mało konkurencyjny w stosunku do transportu drogowego – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Węgiel trzyma nas przy życiu". Na rządowym planie transformacji eksperci nie zostawiają suchej nitki
2017Po katastrofie na torach w Kuźni Raciborskiej: cztery wagony wkolejone
984Renta wdowia 2025: Ile? Dla kogo? Jak złożyć wniosek?
442Nie tylko górnikom nie podoba się rządowy plan transformacji. Wtórują im organizacje pozarządowe
382JSW opublikowała wyniki za III kwartał. Strata w tym roku to już ponad 6 mld złotych
361Miał oszukać Siły Zbrojne RP na blisko 70 mln zł. Producent obuwia spod Częstochowy uniewinniony
+4 / -0"Psia grypa" na dobre rozpanoszyła się w policji. Solidarność: Mamy do czynienia z "pudrowaniem trupa"
+3 / -0"Węgiel trzyma nas przy życiu". Na rządowym planie transformacji eksperci nie zostawiają suchej nitki
+2 / -0"Kobiety w trakcie zmiany przerzucają nawet 2 tony żelastwa!". PIP ujawnia skandaliczne warunki pracy w odlewni w Zawierciu
+3 / -1Biznes oferty InPost – jak Twoja firma może skorzystać? Te opcje dostawy zachwycą klientów!
+1 / -0PAS: decyzja NFOŚiGW to start programu "Brudne Powietrze". Jest apel do premiera Tuska
0Rząd szykuje plan awaryjny ws. ETS2. "Nie może uderzać w zwykłego Kowalskiego"
0Przerwa w przyjmowaniu wniosków. "Czyste powietrze" do poprawy!
0W całej Polsce wprowadzono stopnie alarmowe BRAVO-CRP i Bravo. Czym one są?
0Sejm zdecydował: Wigilia będzie dniem wolnym od pracy, choć jeszcze nie w tym roku
0