Wiadomości

Coraz chętniej jeździmy Kolejami Śląskimi. 1,9 mln pasażerów więcej w 2021 roku

2022-02-17, Autor: tora

Koleje Śląskie wożą coraz więcej pasażerów. Dane Urzędu Transportu Kolejowego wskazują, że w roku 2021 śląski przewoźnik obsłużył o 1,9 mln pasażerów więcej, niż rok wcześniej. To wzrost o 14 proc. Udział Kolei Śląskich w ogólnej liczbie przewiezionych pasażerów w Polsce wynosi 6 proc.

Reklama

Koleje Śląskie piątym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce

Rok 2021 w przewozach pasażerskich to przede wszystkim odbudowa po trudnym czasie związanym z wybuchem pandemii. Widać jednak ponowne zainteresowanie mieszkańców tego typu formą podróży. Urząd Transportu Kolejowego podał, że Koleje Śląskie w ubiegłym roku zanotowały wzrost pasażerów o 1,9 mln. To więcej o 14 proc. niż w roku poprzednim. Wśród przewoźników samorządowych według liczby przewiezionych pasażerów KŚ uzyskały udział w rynku na poziomie 6,06 proc. To plasuje Koleje Śląskie na 5. miejscu w kraju wśród spółek pasażerskich za Polregio (25,55 proc.), Kolejami Mazowieckiimi (19,22 proc.), PKP Intercity (14,56 proc. ) i PKP SKM (13,35 proc.).

W 2021 r. koleją w Polsce podróżowało 245,1 mln pasażerów. W porównaniu z 2020 r. na przejazd pociągiem zdecydowało się o 35,7 mln pasażerów więcej (+17%). Jednak liczba pasażerów przewiezionych koleją w ubiegłym roku stanowi 73% liczby pasażerów z 2019 r., czyli okresu przed wybuchem pandemii. Wówczas z podróży pociągami skorzystało 335,9 mln osób.

Prezes UTK: spółki pasażerskie potrzebują dobrej oferty dla klientów

- Nie wiemy, kiedy uda się wrócić do poziomu przewozów sprzed pandemii. Tutaj nie wystarczy tylko jakość, komfort i bezpieczeństwo. Potrzebna jest bardzo dobra oferta oraz działania przede wszystkim promocyjne – dotyczy to również ceny świadczonych usług.

Dlatego dla przewoźników pasażerskich najbliższe lata będą pełne wyzwań związanych ze zmianami społecznymi, które spowodowała lub przyspieszyła pandemia. Praca zdalna może stać się standardem, podobnie jak nauka np. na uczelniach. Powoduje to mniejszą potrzebę przemieszczania się. Część dotychczasowych pasażerów trwale rezygnuje z transportu publicznego, inni będą wykorzystywać go tylko okazjonalnie – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Metropolia GZM zwiększa wydatki na kolej

W popularyzacji transportu kolejowego pomagać zamierza dalej Metropolia GZM, która zakłada dalsze wzrosty finansowania połączeń. W tym roku GZM wyda 17 mln zł na sfinansowanie 104 połączeń. Rok temu GZM wydał 9,2 mln zł na 48 połączeń. Łącznie w latach 2019-2022 na połączenia kolejowe Metropolia przeznaczy 33 mln zł. Najwięcej dofinansowanych połączeń znajduje się w relacji Gliwice-Katowice. Pozostałe relacje obejmują Tychy Lodowisko, Katowice, Sosnowiec Główny i Będzin po Dąbrowę Górniczą Ząbkowice.

Od grudnia 2021 roku po kilku latach reaktywowano połączenia pasażerskie na trasie Bytom-Gliwice. Dodatkowo dofinansowano również połączenia na trasie Katowice-Sławków, które są obsługiwane przez Polregio. Łączny dystans jaki w latach 2019-2022 przejadą pociągi finansowane przez Metropolię to około 1 379 141 kilometrów, czyli 3-krotność odległości z Księżyca do Ziemi.

Przewozy towarowe przegoniły okres przed pandemią

Pandemia nie przeszkodziła natomiast przewozom towarowym. Przewieziono 243,6 mln ton towarów. Przełożyło się to na wzrost o 20,4 mln ton (9,1%) porównując z 2020 r. Praca przewozowa wyniosła niemal 56 mld tonokilometrów - wzrost o 3,8 mld tonokilometrów (7,2%). Praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 81,6 mln pociągokilometrów, co oznaczało wzrost o 4,1 mln pociągokilometrów (5,3%). Średnia odległość przewozu ładunków wyniosła w 2021 r. 230 km - o 4 km mniej w porównaniu do 2020 r.

Masa ładunków w 2021 r. była większa także od tej z 2019 r. Przewieziono o 7,2 mln ton więcej (3,1%). W zakresie pracy przewozowej wzrost wyniósł 0,1%, co przełożyło się na 78 mln tonokilometrów, a w zakresie pracy eksploatacyjnej miał miejsce spadek o -0,9%, czyli 0,7 mln pociągokilometrów. Średnia odległość zmniejszyła się o 6,7 km.

Transport kolejowy traci na rzecz tirów

- W przewozach towarowych w 2021 r. w porównaniu z 2020 r. sytuacja była stabilniejsza, na rynku nie było już takiej dozy niepewności, a przewoźnicy dostosowali się do nowych realiów. Słabszymi miesiącami były jedynie styczeń i luty, ale od marca przewozy były już na stabilnym poziomie. W ostatniej dekadzie jedynie w 2018 r. została przewieziona większa masa towarów. Mimo to zauważalna jest tendencja utraty przez transport kolejowy udziałów w rynku względem transportu drogowego. W Polsce z roku na rok sukcesywnie zwiększa się masa i wolumen przewiezionych dóbr, jednak dane pokazują, że to transport drogowy w głównej mierze jest beneficjentem tych zmian. W perspektywie całego rynku niepokojący jest fakt, że transport towarów koleją jest ciągle za mało konkurencyjny w stosunku do transportu drogowego – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Czy jesteś zadowolony z oferty Kolei Śląskich?

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy rząd powinien wprowadzić dopłaty do zakupu węgla?






Oddanych głosów: 245

Prezentacje firm