23 prace architektów z Polski i zagranicy brały udział w konkursie na koncepcję architektoniczą nowego dworca kolejowego Częstochowa Główna, a także zagospodarowanie przyległego terenu. PKP najbardziej przypadła do gustu propozycja trzech pracowni: Toprojekt z Rybnika oraz Andstudio i Studio Antonini z Paryża. Wczoraj architekci odebrali nagrodę.
Wczoraj w Ratuszu Miejskim wręczono nagrody w konkursie na opracowanie koncepcji architektonicznej obejmującej dworzec Częstochowa Główna oraz zabudowę i zagospodarowanie terenu w jego otoczeniu. Tym samym zakończono oficjalnie bardzo ważny etap inwestycji polegający na wyborze pracowni architektonicznej. Na konkurs wpłynęły łącznie 23 prace. Pierwszą nagrodę otrzymały pracownie Toprojekt z Rybnika i dwie paryskie: Andstudio i Studio Antonini.
Konkurs zorganizowały PKP SA, przy udziale częstochowskiego Oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich, Urzędu Miasta Częstochowy i PKS.
Nagrody wręczyli członek zarządu PKP S.A. Małgorzata Zielińska i prezydent Krzysztof Matyjaszczyk, jako gospodarz miasta. W spotkaniu wziął udział także prezes częstochowskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich Hubert Wąsek.
– Niebawem rozpoczniemy negocjacje ze zwycięzcą konkursu, których efektem mamy nadzieje będzie podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. Planujemy, że nastąpi to do końca pierwszego kwartału tego roku – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.
Kolejnym krokiem będzie uzyskanie pozwolenie na budowę, które według harmonogramu inwestycji nastąpi do końca 2020 roku. Planowany termin rozpoczęcia prac budowlanych to połowa 2021 roku, a oddanie dworca podróżnym po przebudowie przewidywane jest pod koniec 2022 roku.
– Jesteśmy przekonani, że budowa nowego dworca poprawi jakość obsługi wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami oraz pozwoli na uzyskanie spójnej, czytelnej i przyjaznej użytkownikom przestrzeni dworcowej oraz stworzy możliwości powstania węzła przesiadkowego w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego – dodaje Zielińska.
Na tę nową jakość liczą także władze Częstochowy. Miasto realizuje obecnie centra przesiadkowe przy trzech częstochowskich dworcach, w tym przy dworcu głównym – od strony ul. Piłsudskiego. Miasto ma nadzieję, że zakładana koncepcja zostanie zrealizowana w sposób kompleksowy. Wtedy dworzec po przebudowie stanie się bardziej funkcjonalny niż obecnie i lepiej obsłuży podróżnych, korzystających z różnych form komunikacji w mieście.
- Tak jak szkoda było tego dworca, który był dworcem kolei warszawsko-wiedeńskiej i został rozebrany wiele lat temu, tak pewnie szkoda będzie obecnego dworca, który służy nam od dwudziestu kilku lat – mówi prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. – Mamy jednak nadzieję, że to, co powstanie, będzie bardziej użyteczne, nowoczesne i wielofunkcyjne. Inwestycja PKP ma wówczas szansę lepiej połączyć dworzec kolejowy z modernizowaną obecnie miejską infrastrukturą komunikacyjną.
Prezydent mówił także o konieczności przyspieszenia negocjacji między PKP a miastem związanych ze sprawami własnościowymi gruntów. Miastu jest to niezbędne przed finalizacją prac nad centrami przesiadkowymi, a PKP - przed rozpoczęciem procesu inwestycyjnego budowy nowego dworca.
Przebudowa częstochowskiego dworca ma być jedną z inwestycji Programu Inwestycji Dworcowych PKP SA na lata 2016-2023 w województwie śląskim. Cały krajowy program, współfinansowany z europejskiego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zakłada budowę, modernizację lub przebudowę w sumie blisko 200 dworców w całym kraju.
Zgodnie z koncepcją przedstawioną przez zwycięskie pracownie nowy dworzec Częstochowa Główna będzie zrealizowany w formie prostego i eleganckiego pasażu nad torami opartego od stron zachodniej i wschodniej na przeszklonych prostopadłościanach kryjących nowoczesne funkcje obsługi pasażerów. Wybrana koncepcja budynku dworca zakłada powstanie w miejscu obecnych pawilonów wschodniego i zachodniego dwóch nowych, przeszklonych budynków. W części wschodniej planowane jest umieszczenie na parterze kas biletowych, informacji, punktu wynajmu samochodów, automatów biletowych, toalet oraz zejścia do przejścia podziemnego. Na poziomie pasażu górnego (piętro) mają pojawić się pozostałe pomieszczenia obsługi podróżnych (poczekalnia, restauracja, miejsce zabaw dla dzieci, księgarnia, kaplica i drugi zespół toalet). Ostatnia kondygnacja skryje pomieszczenia techniczne i administracyjne. W części zachodniej znajdą się m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety. Pasaż nad torami pełnić będzie funkcję handlową.
W sąsiedztwie nowej bryły od strony wschodniej zaprojektowano wieżę zegarową nawiązującą do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, który posiadał tego rodzaju dominantę architektoniczną.
Nową fasadę dworca od części wschodniej będą tworzyły paskowany, biało-czarny prostopadłościan części górnej oparty na szklanej ciemnej części dolnej i nowa wolnostojąca wieża. Projektant zaproponował zastosowanie mlecznego szkła jako okładziny wieży. Materiał ten daje możliwość zarówno odbijania światła dziennego, jak i podświetlenia nocą od wewnątrz. Według koncepcji fasada części zachodniej pokryta zostanie w górnej części metalowymi refleksyjnymi panelami. Ma to za zadanie umożliwić „grę świateł”, która „odmaterializuje” obiekt i da wrażenie liniowego ruchu, który jest kwintesencją kolei.
Zwycięska koncepcja zakłada również zagospodarowanie terenu w okolicy dworca, które mogłoby zostać zrealizowane w drugiej fazie projektu, a część rozwiązań komunikacyjnych nawet w pierwszej. Istotnym założeniem przedstawionym w koncepcji jest przesunięcie węzła przesiadkowego bliżej części zachodniej nowego dworca.
Budowa nowego dworca Częstochowa Główna będzie realizowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dokładne koszty inwestycji zostaną przedstawione po opracowaniu dokumentacji projektowej oraz rozstrzygnięciu przetargu na wybór wykonawcy prac budowlanych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
6853,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
608Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
566Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
488Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
461Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -05 powodów, dla których warto przejść na wirtualną kasę fiskalną ACLAS
0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0