Wiadomości

Czyżby szykował się Tescoexit? Tesco po cichu wychodzi z Polski

2019-11-21, Autor: Tomasz Raudner

Wygląda na to, że Tesco podjęło decyzję o opuszczeniu Polski. Portal wiadomoscihandlowe.pl dotarł do informacji, że w reprezentującym brytyjską sieć banku Barclays zostały złożone oferty na zakup spółki Tesco Polska.

Reklama

Scenariusz wyjścia z Polski sieci zarządzającej tu blisko 350 supermarketami i hipermarketami wydaje się bliższy realizacji, niż można byłoby przypuszczać.

Tesco zamyka sklepy i e-zakupy

Tesco już od miesięcy ogranicza liczbę placówek. Pod młotek szły zarówno największe hale sprzedażowe, np. Tesco Extra w Europie Centralnej, jak i mniejsze, które nie były rentowne.

Mało tego, koncern ogranicza też działalność swojego sklepu internetowego. Po 24 listopada zakupów z dostawą do domu nie będą mogli już zrobić mieszkańcy Bydgoszczy i Torunia. Sprawdziliśmy też losowo dostępność usługi e-zakupów w Tesco w Silesia City Center w Katowicach, czy w Tesco Extra w Rybniku. W obydwu sklepach ta możliwość nie istnieje.

Polacy zmieniają nawyki zakupowe

Tesco argumentowało rezygnację z hipermarketów zmianą nawyków zakupowych Polaków. W oficjalnym serwisie prasowym Tesco jest nawet informacja, że o wynikach badań wykonanych przez SW Research na zlecenie sieci. Wynika z nich, że ponad 60% klientów najczęściej robi zakupy w dyskontach, supermarketach i małych sklepach osiedlowych w pobliżu miejsca zamieszkania.

- Zmiany zachodzące w polskim Tesco są konsekwencją wszystkich tych trendów. Firma postawiła na cieszące się rosnącą popularnością wśród konsumentów mniejsze hipermarkety kompaktowe i supermarkety. Sama gama produktów we wszystkich sklepach została uproszczona. Jako klienci cenimy swój czas, dlatego najchętniej wybieramy te sklepy, w których szybko i sprawnie kupimy znane produkty. Tym potrzebom najlepiej odpowiadają mniejsze sklepy Tesco – wyjaśniał Michał Sikora z biura prasowego sieci.

Tesco tnie koszty

Można jednak wysnuć przypuszczenie, że jest to wygodny zabieg PR mający przykryć niewygodną prawdę o cięciu kosztów przez sieć. Portal wiadomoscihandlowe.pl podał, że w całym ubiegłym roku fiskalnym Tesco wygenerowało w Polsce sprzedaż rzędu 10,51 mld zł, w porównaniu z 11,69 mld zł rok wcześniej. Straty netto Tesco sięgnęły 230 mln zł. Restrukturyzacja miała nie przynieść spodziewanych rezultatów, dlatego koncern podjął próbę sprzedaży swojej spółki w Polsce.

Jako pierwszy o sprzedaży aktywów w naszym kraju napisała w październiku agencja Bloomberg. Podała wówczas, że całkowite wyjście sieci z polskiego rynku było jednym z rozważanych scenariuszy. Obecnie wygląda na to, że to już nie wariant, a wytyczony cel.

Tesco: nie komentujemy spekulacji

Tesco Polska niczego nie potwierdza, ale też niczemu nie zaprzecza.

- Nie komentujemy spekulacji rynkowych i medialnych dotyczących zmian właścicielskich na polskim rynku detalicznym – odpowiada portalowi ŚląskiBiznes.pl. Biuro prasowe Tesco Polska.

Zadaliśmy też pytanie, czy zmniejszenie dostępności sklepu internetowego ma związek z wycofywaniem się sieci z Polski. Na to biuro prasowe odpowiedziało:

„Ograniczenie obszaru dostępności serwisu Ezakupy wynika z aktualnych i planowanych zamknięć pojedynczych sklepów, z których realizowane są dostawy produktów.”

Można więc wysnuć przypuszczenie, że wspomniane dwa obiekty na Śląsku również będą zamknięte. Z informacji wiadomoscihandlowych.pl wynika, że sprzedaży Tesco Polska można się spodziewać w lutym 2020, wraz z zamknięciem roku budżetowego w sieci. Niewykluczone, że część obiektów przejmą Kaufland i Aldi.

Będzie Wam brakować Tesco w Polsce?

Oceń publikację: + 1 + 7 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Ile pieniędzy planujesz wydać na święta (wliczając prezenty)?






Oddanych głosów: 120