Zarobki w Polsce stanowią ledwo 40 proc. średniej unijej - wynika z danych Eurostatu. Wyprzedzamy m.in. Rumunię czy Słowację, ale już przegrywamy z Czechami. Instytut Samar sprawdził jednocześnie, jak długo Polacy muszą pracować na nowy samochód.
Według danych Eurostat*, średnie zarobki netto w Unii Europejskiej na koniec 2019 roku (dane obejmują jeszcze Wielką Brytanię) wynosiły 25 308 euro netto, co daje średnią miesięczną 2 109 euro netto. Dane dla Polski, to odpowiednio: 10 355 euro netto i 863 euro netto. Jak widać, zarobki w Polsce stanowią zaledwie 40% średniej europejskiej.
W grupie 30 państw europejskich (Eurostat nie podaje danych dla Szwajcarii), Polska zajmuje 22 miejsce pod względem zarobków (8 od końca). Na końcu rankingu jest Bułgaria z zarobkami na poziomie 503 euro netto na miesiąc. Mniej niż w Polsce zarabia się jeszcze w: Rumunii (633 euro netto), na Węgrzech (758), na Litwie (766), Łotwie (773), Chorwacji (758) i na Słowacji (834). Lepiej radzą sobie natomiast takie kraje jak Czechy (995) czy Słowenia (1123). Liderem rankingu są Islandia, Norwegia i Luksemburg, z zarobkami rocznymi przekraczającymi 40 tys. euro netto.
A jak długo pracują obywatele Europy na samochód? Instytut Samar pokusił się o analizę biorąc pod uwagę fakt, że ceny samochodów w Europie nie są jednolite. Na potrzeby zestawienia przyjęto, że statystycznym samochodem będzie Volkswagen Golf kosztujący 25 000 euro brutto, czyli około 112 500 zł po kursie 4,50 zł/euro.
- Statycznie, gdyby taka sama cena obowiązywała w Europie, to Islandczyk musiał by odkładać na zakup takiego samochodu zaledwie 6 wynagrodzeń. Zarabiający ponad 8 razy mniej Bułgar, potrzebował by niemal 50 wynagrodzeń (4 lata i 2 miesiące). Dla Polaka oznaczało by to 29 miesięcy pracy, czyli ponad 2 razy dłużej niż wynosi średnia dla Unii Europejskiej - 11,9 (w przybliżeniu 1 rok) - podaje samar.pl.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Węgiel po 3000 zł za tonę. Sprzedawcy chcą zerowego VAT. Prezes PGG: To nieuczciwe
57783E-sklep PGG: górnicy też nie są w stanie kupić węgla. Czy Jacek Sasin wkroczy do akcji?
55869Emerytury będą wyższe. ZUS podał wysokość waloryzacji
38512U cwaniaczków węgiel od ręki - klienci zgrzytają na PGG. A spółka chwali się 34-krotnym wzrostem sprzedaży węgla
23893Helikopter LPR lądował na Pniówku. Górnik poparzony cieczą
22617E-sklep PGG: górnicy też nie są w stanie kupić węgla. Czy Jacek Sasin wkroczy do akcji?
+214 / -32Zbulwersowani górnicy ostrzegają premiera. "Polska stoi na węglu, a jego ceny wkrótce obalą rząd!"
+106 / -6Protest w PGG. Będą rozmowy o zwiększeniu dostępności węgla
+101 / -2Górnicy do wicepremiera: "Chcemy gwarancji bezpieczeństwa dla tych, którzy powiedzą, jak było w JSW"
+103 / -23Teraz PGG dostarczy węgiel pod sam dom. Spółka tworzy bazę przewoźników
+91 / -53Górnicy do premiera: za wypadki w JSW muszą polecieć głowy
4Węgiel po 3000 zł za tonę. Sprzedawcy chcą zerowego VAT. Prezes PGG: To nieuczciwe
3Zabrze: To miał być klub nocny. Zakres usług mocno przekroczył standardy (wideo)
1Protest w PGG. Będą rozmowy o zwiększeniu dostępności węgla
0Urzędnicy z MF z nagrodami o wartości prawie 4 mln zł za Polski Ład!
0