Zarobki w Polsce stanowią ledwo 40 proc. średniej unijej - wynika z danych Eurostatu. Wyprzedzamy m.in. Rumunię czy Słowację, ale już przegrywamy z Czechami. Instytut Samar sprawdził jednocześnie, jak długo Polacy muszą pracować na nowy samochód.
Według danych Eurostat*, średnie zarobki netto w Unii Europejskiej na koniec 2019 roku (dane obejmują jeszcze Wielką Brytanię) wynosiły 25 308 euro netto, co daje średnią miesięczną 2 109 euro netto. Dane dla Polski, to odpowiednio: 10 355 euro netto i 863 euro netto. Jak widać, zarobki w Polsce stanowią zaledwie 40% średniej europejskiej.
W grupie 30 państw europejskich (Eurostat nie podaje danych dla Szwajcarii), Polska zajmuje 22 miejsce pod względem zarobków (8 od końca). Na końcu rankingu jest Bułgaria z zarobkami na poziomie 503 euro netto na miesiąc. Mniej niż w Polsce zarabia się jeszcze w: Rumunii (633 euro netto), na Węgrzech (758), na Litwie (766), Łotwie (773), Chorwacji (758) i na Słowacji (834). Lepiej radzą sobie natomiast takie kraje jak Czechy (995) czy Słowenia (1123). Liderem rankingu są Islandia, Norwegia i Luksemburg, z zarobkami rocznymi przekraczającymi 40 tys. euro netto.
A jak długo pracują obywatele Europy na samochód? Instytut Samar pokusił się o analizę biorąc pod uwagę fakt, że ceny samochodów w Europie nie są jednolite. Na potrzeby zestawienia przyjęto, że statystycznym samochodem będzie Volkswagen Golf kosztujący 25 000 euro brutto, czyli około 112 500 zł po kursie 4,50 zł/euro.
- Statycznie, gdyby taka sama cena obowiązywała w Europie, to Islandczyk musiał by odkładać na zakup takiego samochodu zaledwie 6 wynagrodzeń. Zarabiający ponad 8 razy mniej Bułgar, potrzebował by niemal 50 wynagrodzeń (4 lata i 2 miesiące). Dla Polaka oznaczało by to 29 miesięcy pracy, czyli ponad 2 razy dłużej niż wynosi średnia dla Unii Europejskiej - 11,9 (w przybliżeniu 1 rok) - podaje samar.pl.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
1125Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
433JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
375Związkowcy chcą dalszego mrożenia cen prądu. "Wszystko jest mgliste"
363Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
363"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
+1 / -0Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
0Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
0Duże płatności już nie gotówką. Europarlament przyjął przełomowe przepisy
0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
0