To już nie tylko popularne w regionie centrum sportów lotniczych i rekreacyjnych. Od czasu gruntownej modernizacji w 2020 r. potencjał i możliwości całodobowego lotniska w Gliwicach są znacznie większe. Działa m.in. jako prężny ośrodek akademickiego szkolenia lotniczego, a także jako całoroczna baza dyspozycyjnych lotów biznesowych, air taxi i małego ruchu cargo. Ale to nie wszystko. Do końca 2024 roku ma zostać zrealizowany scenariusz, o którym mówiło się od otwarcia portu lotniczego: Gliwice doczekają się pierwszej w historii tego miasta wytwórni polskich samolotów typu AT5 oraz AT6.
Przypomnijmy, od 2020 roku płyta lotniska na gliwickim Trynku dysponuje nową, utwardzoną drogą startową o długości 920 m (którą w przyszłości będzie można wydłużyć nawet do 1,3 km), drogą kołowania i płytą postojową, a także niezbędną infrastrukturą okalającą: parkingami, drogami dojazdowymi i biegnącą dookoła lotniska ścieżką rowerową.
Prace modernizacyjne zamknęły się w kwocie 27,9 mln zł. Obiekt po modernizacji ma status lotniska publicznego niepodlegającego certyfikacji, co pozwala na wykorzystywanie go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo. To udane nawiązanie do ponad 100-letniej historii tego miejsca, postrzeganego w przeszłości jako główny port lotniczy Górnego Śląska.
Gliwickie lotnisko dysponuje obecnie solidnym zapleczem technicznym, oświetlonym i utwardzonym, niemal kilometrowym pasem startowym z płytą postojową i drogą kołowania, hangarami i nową stacją paliw.
Interesujące, niemal stuletnie dzieje tego miejsca przywołuje stworzone na terenie dawnych warsztatów lotniczych Gliwickie Centrum Edukacji Lotniczej, działające w nowoczesnym budynku wystawienniczo-konferencyjno-szkoleniowym. Zarządca lotniska, spółka Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej (GAPR, którego udziałowcem jest Miasto Gliwice), stale rozwija też w jego sąsiedztwie strefę inwestycyjną dla branży awiacyjnej.
W perspektywie około roku historia zadzieje się również na pozyskanej przez GAPR hektarowej działce przy lotnisku. Tam, gdzie przez lata znajdowały się stara stacja paliw i parking dla TIR-ów, powstała bowiem hala produkcyjna wraz zapleczem i parkiem maszynowym spółki AT Silesia, w której GAPR ma 20% udziałów. Tym samym zrealizowany zostanie projekt, o którym pisaliśmy niemal dwa lata temu <<GAPR: będzie wytwórnia samolotów w Gliwicach. To już pewne>>.
– Będzie to wytwórnia nowych, lekkich i niezwykle bezpiecznych polskich samolotów dyspozycyjnych typu AT-5 i AT-6. Ich produkcja ruszy do końca tego roku. Zanim to się stanie, muszą być jeszcze zakończone próby naziemne, a w szczególności próby w locie samolotu AT-6 – mówi Bogdan Traczyk, prezes zarządu Górnośląskiego Akceleratora Przedsiębiorczości Rynkowej.
Warto podkreślić, że na cele uruchomienia wytwórni, przy organizacyjnym i kapitałowym zaangażowaniu GAPR, w ubiegłym roku pozyskano 13-milionowe dofinansowanie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Związane z nim wszystkie wydatki kwalifikowane zostały już zakończone (z finalizacją przed dwoma tygodniami – 29 grudnia). W ubiegłym roku Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej otrzymał także 41 mln złotych unijnego dofinansowania na utworzenie Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej (GPTTEL), stanowiącego kontynuację dotychczasowych działań GAPR.
Projekt Parku przewiduje utworzenie południowej strefy inwestycyjnej na terenach w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska w Gliwicach oraz budowę uzbrojenia technicznego tej strefy. Powstaną także wewnętrzne drogi dojazdowe łączące już istniejące tereny inwestycyjne z nowo powstającymi terenami w części południowej dla firm, które będą użytkownikami GPTTEL. Inwestycja, szacowana łącznie na 73 mln zł, może potrwać około 3 lata. Stanowi kolejną zachętę dla przedsiębiorców i start-upów reprezentujących branżę awiacyjną w południowej Polsce.
Przypomnijmy, że po sprzedaży przez GAPR pierwszych działek na rzecz sześciu inwestorów, w pejzażu lotniska pojawiły się prywatne hangary, powstał też pierwszy na Śląsku salon sprzedaży samolotów <<Pierwszy salon samolotowy został otwarty w Gliwicach>>.
Równolegle, po południowej stronie pasa startowego (między pasem a składowiskiem odpadów przy ul. Rybnickiej), na 15 hektarach terenów inwestycyjnych zaczęto wydzielać działki dla firm zajmujących się działalnością lotniczą. Do tej pory wydzielono 68 działek o powierzchni średnio 1000 m2 każda.
Czytaj kolejne strony:
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Mobilne paczkomaty w kurortach narciarskich. Pierwszy na Śląsku, na "Złotym Groniu" w Istebnej
701Była świadkiem sukcesów i górniczych tragedii. Kluczowa kopalnia JSW fedruje już 50 lat
571Bielsko-Biała: na terenie kultowej Befamy – dawnej ikony przemysłu – powstaną mieszkania
527Frankowicze lekko wyhamowali. W sądach mniej pozwów niż rok temu
443Katowice za 15 mln zł przebudują ulicę Wieżową, łącząc dwie dzielnice miasta
417Woda dołowa odnawialnym źródłem energii. Kopalnia PGG będzie odzyskiwać ciepło
+2 / -0Nie tylko wielkie areny. Prawie 38 mln złotych na inwestycje sportowe w Śląskiem
+2 / -0Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
+3 / -1W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
+2 / -0"Skomunikuje tereny inwestycyjne". Bliżej budowy węzła Klimontów na S1 w Sosnowcu
+2 / -0Zabytkowy Pałac Donnersmarcków w rękach Grupy Arche. Transakcja za 14 mln złotych
0Mobilne paczkomaty w kurortach narciarskich. Pierwszy na Śląsku, na "Złotym Groniu" w Istebnej
0Najbardziej zadłużone gminy województwa śląskiego. Te samorządy toną w długach (LISTA)
0Tu rozwijała się secesja. W śląskim "małym Wiedniu" powstała nowa atrakcja turystyczna
0Woda dołowa odnawialnym źródłem energii. Kopalnia PGG będzie odzyskiwać ciepło
0