Zakończyły się odbiory parkingu automatycznego na ul. Tylnej Mariackiej w Katowicach. Teraz nadszedł czas na kolejny krok – testy. Nim parking zostanie oddany do dyspozycji wszystkich mieszkańców maszyny przechodzą weryfikację. Zobaczcie wideo.
Przypomnijmy, Katowice jesienią udostępnią parking automatyczny, zdolny pomieścić sześć razy więcej aut niż tradycyjny. To jedyna tego typu konstrukcja w Polsce. I wygląda na to, że skorzystanie z niej będzie najdroższe, o czym pisaliśmy. <<Katowice: automatyczny parking będzie najdroższym w Polsce>>
Jak informuje katowicki magistrat, odbiory parkingu automatycznego na ul. Tylnej Mariackiej już się zakończyły. Teraz nadszedł czas na kolejny krok – testy.
- Parking automatyczny przy ulicy Tylnej Mariackiej to pierwsza tego typu inwestycja publiczna w Polsce. Dlatego nim oddamy maszyny w ręce mieszkańców chcemy sprawdzić, czy wszystko działa tak jak należy. W związku z tym wkraczamy w fazę testowania maszyn, która potrwa do 1 września. Testujący maszyny są zobowiązani do codziennego raportowania za pośrednictwem ankiet przebiegu parkowania. Dzięki temu chcemy wychwycić elementy, które jeszcze można udoskonalić – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.
Do testowania maszyn wytypowanych zostało kilkadziesiąt osób. To między innymi właściciele lokali usługowych i hoteli zlokalizowanych przy ul. Mariackiej. Osoby te są wyposażone w specjalne przepustki uprawniające do korzystania z maszyn. W trakcie parkowania testujący przechodzą całą procedurę, jaka będzie obowiązywać korzystających z automatycznego parkingu, z wyjątkiem uiszczania opłat – korzystają z tak zwanego biletu zerowego. Testy odbywają się między innymi pod kontrolą straży pożarnej, która chce zweryfikować jak w praktyce będzie przebiegał cały proces.
Zakończenie testów nastąpi 1 września. Następnie konieczne będzie opracowanie wyników ankiet. W zależności od ich przebiegu podejmowane będą dalsze kroki.
- Na powierzchni, gdzie zmieściłoby się nieco ponad 40 standardowych miejsc parkingowych, dzięki inwestycji będzie można pozostawić 240 pojazdów. Tym samym Katowice stają się pionierem jeśli chodzi o zagospodarowanie niedużej przestrzeni w mieście o gęstej zabudowie przy użyciu innowacyjnych technologii. Szacujemy, że w okolicach listopada parking będzie oddany na komercyjnych zasadach do użytku mieszkańcom – mówi Roman Buła, naczelnik wydziału budynków i dróg.
Parking składa się z dwóch zespołów maszyn. Ich działanie polega na wykorzystywaniu inteligentnego systemu rotacyjnego i przechowywania pojazdów na przeznaczonych do tego platformach. Pierwszy zestaw – o długości 67 metrów – to połączenie 12 modułów parkingowych. Drugi – długi na ponad 45 metrów – składa się z 8 modułów. Każdy moduł posiada niezależny wjazd/wyjazd oraz 12 platform parkingowych. To oznacza, że w obu zestawach zaparkować można łącznie 240 pojazdów.
W korzystaniu z parkingu pomagają czujniki optyczne, radarowe i sygnalizacja ostrzegawcza, które ułatwiają prawidłowe zaparkowanie samochodu na platformie transportowej. Sam proces parkowania można porównać do korzystania z myjni automatycznej, gdzie urządzenia sygnalizują poprawne umieszczenie pojazdu.
- Kierowca, który będzie chciał skorzystać z parkingu na ul. Tylnej Mariackiej, musi wjechać na specjalną platformę, a następnie opuścić pojazd i na ekranie sterowania potwierdzić, że samochód został ustawiony zgodnie z instrukcją. Maszyna już w sposób zupełnie zautomatyzowany przeniesie go na wyższy poziom. Odbiór samochodu wygląda analogicznie – po uiszczeniu opłaty maszyna automatycznie sprowadzi platformę, na której pozostawiony został samochód, do poziomu umożliwiającego odbiór pojazdu przez kierowcę – wyjaśnia Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w Katowicach Inwestycjach S.A.
Choć parking automatyczny jest samoobsługowy, to kierowcy nie zostaną pozostawieni sami sobie. Na każdym panelu obsługi i kasie płatniczej zainstalowano intercomy, dzięki którym będzie można połączyć się z pracownikami odpowiedzialnymi za zdalną obsługę i udzielanie pomocy.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
W maszynach zastosowano wielopoziomowy system detekcji błędów oraz zwielokrotniony system zatrzymania awaryjnego. Konstrukcja maszyny oraz system sterowania posiadają szereg autorskich, opatentowanych rozwiązań w zakresie systemu bezpieczeństwa, w tym m.in. dodatkowy mechanizm blokowania układu napędowego, zastosowanie podwójnych czujników na głównych elementach układu napędowego maszyny, system przewidywania zdarzeń awaryjnych, który pozwala na zapobiegawcze wykrycie ewentualnych nieprawidłowości i szybką reakcję serwisową.
Autorem technologii o nazwie Grand Vertical Parking, a także wykonawcą inwestycji, jest działająca na rynku od 1984 firma GRAND, specjalizująca się m.in. w precyzyjnej obróbce metalu CNC. Opracowanie tego innowacyjnego rozwiązania to wynik prowadzonych przez firmę prac badawczo-rozwojowych.
- Prototyp parkingu automatycznego od kilku lat służy pracownikom naszej firmy. Cieszymy się, że technologię udało się przenieść w przestrzeń publiczną miasta. Maszyny są wyposażone w szereg czujników i zabezpieczeń, które sprawiają, że korzystanie z nich jest bezpieczne dla samochodów i użytkowników. Wierzymy, że ta technologia posłuży wkrótce kolejnym miastom, które będą chciały efektywnie wykorzystywać nawet niewielkie przestrzenie wśród miejskiej zabudowy – mówi Andrzej Grygiel, prezes firmy GRAND.
Koszt inwestycji to niespełna 23 mln zł. Montaż maszyn rozpoczął się we wrześniu 2022 roku – po wykonaniu poszczególnych elementów konstrukcji w siedzibie producenta i przetransportowaniu ich do Katowic, a także przygotowaniu przestrzeni, m.in. poprzez wykonanie fundamentów i całej niezbędnej infrastruktury, renowacji odkrytej ściany oporowej i przeprowadzeniu procedur administracyjnych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
S1 Przybędza-Milówka. Ostatnia nawa drugiego tunelu w Beskidach przebita (foto)
10883Przetarg odwołany, GZM nie kupi autobusów wodorowych. Metropolia się tłumaczy
5419Milowy krok do budowy fabryki Izery. EMP wygrała przetarg na teren w Jaworznie
1901Nowa restauracja wyrosła na terenie zabrzańskiej SSE. Zakład zatrudnia 1000 osób
1619DK78. Powstanie kolejny odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia
106950 Krabów rocznie będzie wyjeżdżać z Gliwic. 850 mln zł na produkcję dla Bumaru-Łabędy
+49 / -6S1 Przybędza-Milówka. Ostatnia nawa drugiego tunelu w Beskidach przebita (foto)
+36 / -3Nowość na biznesowej mapie Katowic. 55-metrowy biurowiec Craft oddany do użytku
+13 / -3Odlotowa inwestycja za 55 milionów. To hangary Politechniki na lotnisku w Gliwicach
+3 / -0Rekordowe 2,5 mld zł na modernizacje do 2024. Śląskie sumuje inwestycje drogowe
+3 / -0Przetarg odwołany, GZM nie kupi autobusów wodorowych. Metropolia się tłumaczy
1Po 14 latach wacają pociągi Bielsko-Biała - Skoczów. Umowa podpisana
0Milowy krok do budowy fabryki Izery. EMP wygrała przetarg na teren w Jaworznie
0Hybrydowa galeria z czterosalowym kinem. W samym sercu Jury Krakowsko-Częstochowskiej
0Wstęga przecięta. Grupa Hager otworzyła na Śląsku nową fabrykę za ponad 200 milionów
0