Katowice jesienią udostępnią parking automatyczny, zdolny pomieścić sześć razy więcej aut niż tradycyjny. To jedyna tego typu konstrukcja w Polsce. I wygląda na to, że skorzystanie z niej będzie najdroższe.
Katowice jako pierwszy samorząd w Polsce zdecydowały się skorzystać z technologii Grand Vertical Parking, opracowanej i wdrażanej przez polską firmę GRAND i zamówiły parking automatyczny przy ul. Tylnej Mariackiej. Parking wyglądający jak ogromna stalowa kratka został ukończony w kwietniu. Kosztował 23 mln zł.
To zespół wind i platform, które samodzielnie umieszczają auto w określonym miejscu. I podobnie wydają kierowcy po uiszczeniu przez niego opłaty za parkowanie. Przy parkowaniu rola kierowcy kończy się na podjechaniu autem do klatki. Tam też odbierze auto.
Technologia pozwala zaparkować 240 pojazdów na przestrzeni, na której standardowo mogłoby znajdować się 40 aut. To spory zysk biorąc pod uwagę fakt, że to ścisłe centrum Katowic, w bezpośrednim sąsiedztwie są hotele, banki, sklepy, restauracje, dworzec kolejowy, więc zapotrzebowanie na miejsca parkingowe jest duże.
Ale za to wszystko trzeba będzie słono płacić. Choć to parking miejski, serwis katowice.wyborcza.pl ustalił, że godzina parkowania kosztować będzie 12 zł.
- Poważnie rozpatrujemy taką stawkę, ale decyzji ostatecznej jeszcze nie ma – mówił Wyborczej współpracownik Marcina Krupy, prezydenta Katowic.
Tym samym byłoby to więcej o 2 zł, niż w Strefie Kultury.
Choć parking został już wybudowany, to wciąż trwają odbiory techniczne.
– W przypadku parkingu na ulicy Tylnej Mariackiej na procedurę odbiorową przewidujemy cały drugi kwartał. Jest to pierwsza taka inwestycja publiczna w Polsce, w związku z czym wszelkie procesy weryfikacyjne będą szczególne i wymagające dłuższego czasu. W odbiory będą zaangażowani między innymi przedstawiciele przyszłego użytkownika, który musi zostać odpowiednio przeszkolony przez wykonawcę celem poprawnej obsługi i eksploatacji, Urzędu Dozoru Technicznego, który jest odpowiedzialny za wszelkie maszyny dźwigowe, nadzoru inwestorskiego, jak również sam inwestor, a finalnie nadzór budowlany – mówiła w kwietniu Agnieszka Dutkiewicz , zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A., która pełni rolę inwestora zastępczego Miasta Katowice.
Parking ma być otwarty na przełomie września i października. Więcej o zastosowanej technologii, bezpieczeństwie, pisaliśmy w artykule "Automatyczny parking w Katowicach gotowy. Pomieści sześć razy więcej aut, niż parking standardowy"
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
3693Rząd rozwiewa wątpliwości ws. podatku od ogrodzeń. "Nie kuriozum, a fake news"
1329O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
1206Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
1188Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
1041Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
+2 / -0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
+2 / -0Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
0W kopalni JSW powstanie jedna z najnowocześniejszych instalacji w światowym górnictwie
0Katowice i PLK idą na noże ws. przebudowy węzła. Kolejarze reagują na miejskie fake newsy
0Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
0