Dobiega końca tramwajowa rewolucja w centrum Dąbrowy Górniczej. Nowy układ torowy jest gotowy na przyjęcie ruchu tramwajowego, zatem od poniedziałku 19 lutego tramwaje linii nr 21, 22 i 28 znów będą wozić dąbrowian po ich mieście - zapowiada spółka Tramwaje Śląskie. Nowością będą też wagony niskopodłogowe, które wcześniej do Dąbrowy nie kursowały.
Kompleksowa przebudowa układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej objęła odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem, wzdłuż al. Piłsudskiego, ul. Królowej Jadwigi i ul. Sobieskiego.
Zmodernizowany odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma ok. 4600 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa objęła ok. 10.000 metrów toru pojedynczego.
Inwestycja jest wspólnym zadaniem spółki Tramwaje Śląskie S.A. i Miasta Dąbrowa Górnicza, które jest inwestorem dla części drogowej. Prace rozpoczęły się w połowie listopada 2021 roku, a generalnym wykonawcą jest krakowska firma ZUE S.A.
– Wprawdzie zakładaliśmy, że inwestycja zostanie ukończona nieco wcześniej, jednak już na etapie realizacji zaszły istotne zmiany w projekcie zakresu miejskiego, co finalnie wpłynie bardzo pozytywnie na płynność i bezpieczeństwo ruchu w mieście, więc warto było dołożyć nieco czasu, by zyskać świetny układ drogowo-torowy – zaznacza Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Od poniedziałku 19 lutego wyczekiwany przez dąbrowian ruch tramwajowy zostanie przywrócony. Od tego dnia wprowadzona zostanie następująca organizacja ruchu tramwajów:
Co istotne, na wszystkich trzech liniach pojawią się wagony niskopodłogowe, znacząco poprawiając komfort korzystania z komunikacji tramwajowej.
Jak informuje spółka Tramwaje Śląskie, torowisko wykonane zostało w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnie oraz przy przystankach tramwajowych ułożono prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostały nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań.
Przebudowanych zostało 16 peronów przystankowych (w tym 4 perony na zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż), wybudowano 3 nowe perony przystankowe, zamontowano smarownice torowe, przebudowano układy odwodnieniowe oraz sieć trakcyjną wraz z układem zasilania. Przy Urzędzie Pracy przebudowana została pętla wraz z torem odstawczym - relacjonuje Andrzej Zowada, rzecznik spółki.
W zakresie miejskim zadanie objęło m.in.: przebudowę układu drogowego wraz z likwidacją sygnalizacji świetlnych i przebudową skrzyżowań na skrzyżowania o ruchu okrężnym, budowę i przebudowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, dróg dla rowerów oraz zieleńców, przebudowę przejścia podziemnego na Manhattanie, likwidację barier architektonicznych w postaci dwóch kładek oraz czterech przejść podziemnych a także budowę wyniesionych przejść dla pieszych oraz nowoczesnego układu oświetlenia ulicznego.
– Naszym celem było uspokojenie ruchu samochodowego na głównej osi transportowej miasta, stworzenia infrastruktury przyjaznej pieszym i rowerzystom, zintegrowania komunikacji autobusowej z tramwajową oraz wprowadzenia komunikacji tramwajowej na wyższy poziom dzięki nowoczesnym torowiskom oraz wygodnym niskopodłogowym tramwajom, które będą teraz kursować po naszym mieście – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
Kończący się projekt łączy się także z innymi inwestycjami miejskimi, jak budowa centrów przesiadkowych przy dworcach i przebudowa układu drogowego, a także z inwestycjami tramwajowymi, jak przebudowa torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka oraz remont fragmentu torowiska w kierunku Huty Katowice.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
6963,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
634Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
571Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
493Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
491Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0