Inwestycje i nieruchomości

Koniec komunikacyjnej rewolucji. Do Dąbrowy Górniczej powracają tramwaje

2024-02-15, Autor: mz

Dobiega końca tramwajowa rewolucja w centrum Dąbrowy Górniczej. Nowy układ torowy jest gotowy na przyjęcie ruchu tramwajowego, zatem od poniedziałku 19 lutego tramwaje linii nr 21, 22 i 28 znów będą wozić dąbrowian po ich mieście - zapowiada spółka Tramwaje Śląskie. Nowością będą też wagony niskopodłogowe, które wcześniej do Dąbrowy nie kursowały.

Reklama

Kompleksowa przebudowa układu komunikacyjnego w Dąbrowie Górniczej objęła odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem, wzdłuż al. Piłsudskiego, ul. Królowej Jadwigi i ul. Sobieskiego.

Zmodernizowany odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma ok. 4600 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa objęła ok. 10.000 metrów toru pojedynczego.

Inwestycja jest wspólnym zadaniem spółki Tramwaje Śląskie S.A. i Miasta Dąbrowa Górnicza, które jest inwestorem dla części drogowej. Prace rozpoczęły się w połowie listopada 2021 roku, a generalnym wykonawcą jest krakowska firma ZUE S.A.

– Wprawdzie zakładaliśmy, że inwestycja zostanie ukończona nieco wcześniej, jednak już na etapie realizacji zaszły istotne zmiany w projekcie zakresu miejskiego, co finalnie wpłynie bardzo pozytywnie na płynność i bezpieczeństwo ruchu w mieście, więc warto było dołożyć nieco czasu, by zyskać świetny układ drogowo-torowy – zaznacza Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Wielki powrót tramwajów do Dąbrowy Górniczej

Od poniedziałku 19 lutego wyczekiwany przez dąbrowian ruch tramwajowy zostanie przywrócony. Od tego dnia wprowadzona zostanie następująca organizacja ruchu tramwajów:

  • tramwaje linii nr 21 będą kursować w relacji: Sosnowiec Milowice Pętla – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice;
  • tramwaje linii nr 22 będą kursować na trasie: Czeladź Dworzec – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice;
  • tramwaje linii nr 28 będą kursować w relacji: Będzin Osiedle Zamkowe Pętla – Dąbrowa Górnicza Tworzeń Huta Katowice;
  • zastępcza linia autobusowa nr T-21 zostanie zlikwidowana.

Wagony niskopodłogowe - nowość w Dąbrowie Górniczej

Co istotne, na wszystkich trzech liniach pojawią się wagony niskopodłogowe, znacząco poprawiając komfort korzystania z komunikacji tramwajowej.

Jak informuje spółka Tramwaje Śląskie, torowisko wykonane zostało w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnie oraz przy przystankach tramwajowych ułożono prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostały nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań.

Przebudowanych zostało 16 peronów przystankowych (w tym 4 perony na zintegrowanych tramwajowo-autobusowych przystankach Gołonóg Manhattan i Dąbrowa Górnicza Aleja Róż), wybudowano 3 nowe perony przystankowe, zamontowano smarownice torowe, przebudowano układy odwodnieniowe oraz sieć trakcyjną wraz z układem zasilania. Przy Urzędzie Pracy przebudowana została pętla wraz z torem odstawczym - relacjonuje Andrzej Zowada, rzecznik spółki.

W zakresie miejskim zadanie objęło m.in.: przebudowę układu drogowego wraz z likwidacją sygnalizacji świetlnych i przebudową skrzyżowań na skrzyżowania o ruchu okrężnym, budowę i przebudowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, dróg dla rowerów oraz zieleńców, przebudowę przejścia podziemnego na Manhattanie, likwidację barier architektonicznych w postaci dwóch kładek oraz czterech przejść podziemnych a także budowę wyniesionych przejść dla pieszych oraz nowoczesnego układu oświetlenia ulicznego.

– Naszym celem było uspokojenie ruchu samochodowego na głównej osi transportowej miasta, stworzenia infrastruktury przyjaznej pieszym i rowerzystom, zintegrowania komunikacji autobusowej z tramwajową oraz wprowadzenia komunikacji tramwajowej na wyższy poziom dzięki nowoczesnym torowiskom oraz wygodnym niskopodłogowym tramwajom, które będą teraz kursować po naszym mieście – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Kończący się projekt łączy się także z innymi inwestycjami miejskimi, jak budowa centrów przesiadkowych przy dworcach i przebudowa układu drogowego, a także z inwestycjami tramwajowymi, jak przebudowa torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka oraz remont fragmentu torowiska w kierunku Huty Katowice.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm