Postęp prac nad modernizacją gliwickiego lotniska widać gołym okiem. Budowa utwardzonego pasa startowego o prawie kilometrowej długości, drogi kołowania, płyty postojowej i dróg dojazdowych potrwa do końca października. Za sprawą pasa lotnisko obsłuży loty biznesowe i ruch cargo.
Modernizacja lotniska gliwickiego aeroklubu rozpoczęła się jesienią ubiegłego roku i potrwa do końca października. Po jej zakończeniu obiekt, dotąd o charakterze wyłącznie sportowym, będzie mógł obsługiwać również loty biznesowe czy tzw. mały ruch cargo.
– Prace postępują zgodnie z harmonogramem – informuje Sylwia Rudek-Matuszczak, dyrektor GAPR. – W najbliższym czasie rozpoczną się roboty związane m.in. z zabudową oświetlenia wzdłuż drogi kołowania i w drodze startowej, montażem osadników i separatorów, wykonaniem konstrukcji ścieżki rowerowej, asfaltowaniem warstwy ścieralnej drogi kołowania i warstwy wiążącej drogi startowej, betonowaniem płyty postojowej samolotów, a także kontynuacją robót odwadniających – wylicza.
Lotnisko w Gliwicach ma ponad 100 lat – zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska. W trakcie II wojny światowej obiekt służył lotnictwu III Rzeszy. Gdy znalazł się w granicach Polski, przez długi czas pozostawał niezagospodarowany. Dopiero w latach 50. XX wieku zaczęła rozwijać się tam działalność Aeroklubu Gliwickiego.
Obecnie lotnisko na gliwickim Trynku jest terenem miejskiej spółki – Górnośląskiej Agencji Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR) oraz Aeroklubu Gliwickiego. Minioną jesienią na części płyty lotniska, należącej do GAPR, zaczęła się modernizacja. Inwestycję wartą 27,9 mln zł finansuje Miasto Gliwice. Wykonawca robót – wyłonione w przetargu Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach – ma za zadanie m.in. budowę utwardzonej drogi startowej o długości 920 m, którą w przyszłości będzie można wydłużyć nawet do 1,3 km, drogi kołowania i płyty postojowej, a także wybudowanie parkingów, dróg dojazdowych oraz ścieżki rowerowej wokół lotniska.
Dodajmy, że GAPR jest głównym udziałowcem Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego, który rozwija m.in. technologie materiałów kompozytowych dla lotnictwa. Spółka angażuje się także w rozwój konstrukcji szybowcowych – we współpracy ze spółką Avionic. Warto dodać, że GAPR jako inwestor zastępczy (w imieniu i na rzecz Aeroklubu Gliwickiego) zajął się również wyłonieniem wykonawców robót budowlanych i dostaw dla dofinansowanego z Unii Europejskiej projektu aeroklubu, zakładającego rozbudowę i przebudowę dawnych warsztatów lotniczych na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej – wraz z zagospodarowaniem terenu i budową infrastruktury technicznej.
Czy Waszym zdaniem biznes będzie korzystał z lotniska w Gliwicach?
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
6773,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
601Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
563Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
482Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
447Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -05 powodów, dla których warto przejść na wirtualną kasę fiskalną ACLAS
0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0