Inwestycje i nieruchomości

Lotnisko w Gliwicach - już widać pas startowy

2019-06-17, Autor: MM, źródło: gliwice.eu

Postęp prac nad modernizacją gliwickiego lotniska widać gołym okiem. Budowa utwardzonego pasa startowego o prawie kilometrowej długości, drogi kołowania, płyty postojowej i dróg dojazdowych potrwa do końca października. Za sprawą pasa lotnisko obsłuży loty biznesowe i ruch cargo.

Modernizacja lotniska gliwickiego aeroklubu rozpoczęła się jesienią ubiegłego roku i potrwa do końca października. Po jej zakończeniu obiekt, dotąd o charakterze wyłącznie sportowym, będzie mógł obsługiwać również loty biznesowe czy tzw. mały ruch cargo.

Reklama

– Prace postępują zgodnie z harmonogramem – informuje Sylwia Rudek-Matuszczak, dyrektor GAPR. – W najbliższym czasie rozpoczną się roboty związane m.in. z zabudową oświetlenia wzdłuż drogi kołowania i w drodze startowej, montażem osadników i separatorów, wykonaniem konstrukcji ścieżki rowerowej, asfaltowaniem warstwy ścieralnej drogi kołowania i warstwy wiążącej drogi startowej, betonowaniem płyty postojowej samolotów, a także kontynuacją robót odwadniających – wylicza.

Lotnisko w Gliwicach ma ponad 100 lat – zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska. W trakcie II wojny światowej obiekt służył lotnictwu III Rzeszy. Gdy znalazł się w granicach Polski, przez długi czas pozostawał niezagospodarowany. Dopiero w latach 50. XX wieku zaczęła rozwijać się tam działalność Aeroklubu Gliwickiego.

Obecnie lotnisko na gliwickim Trynku jest terenem miejskiej spółki – Górnośląskiej Agencji Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR) oraz Aeroklubu Gliwickiego. Minioną jesienią na części płyty lotniska, należącej do GAPR, zaczęła się modernizacja. Inwestycję wartą 27,9 mln zł finansuje Miasto Gliwice. Wykonawca robót – wyłonione w przetargu Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach – ma za zadanie m.in. budowę utwardzonej drogi startowej o długości 920 m, którą w przyszłości będzie można wydłużyć nawet do 1,3 km, drogi kołowania i płyty postojowej, a także wybudowanie parkingów, dróg dojazdowych oraz ścieżki rowerowej wokół lotniska.

Dodajmy, że GAPR jest głównym udziałowcem Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego, który rozwija m.in. technologie materiałów kompozytowych dla lotnictwa. Spółka angażuje się także w rozwój konstrukcji szybowcowych – we współpracy ze spółką Avionic. Warto dodać, że GAPR jako inwestor zastępczy (w imieniu i na rzecz Aeroklubu Gliwickiego) zajął się również wyłonieniem wykonawców robót budowlanych i dostaw dla dofinansowanego z Unii Europejskiej projektu aeroklubu, zakładającego rozbudowę i przebudowę dawnych warsztatów lotniczych na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej – wraz z zagospodarowaniem terenu i budową infrastruktury technicznej.

Czy Waszym zdaniem biznes będzie korzystał z lotniska w Gliwicach?

Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.