Duże zmiany czekają lotnisko w Gliwicach. Oprócz dominujących dzisiaj sportowych maszyn, pojawią wkrótce się m.in. podniebne taksówki, niewielkie samoloty turystyczne i biznesowe, latające cargo. Lotnisko stanie się też bazą dla ośrodków szkolenia lotniczego.
Czy wiecie o tym, że przed wojną z lotniska w Gliwicach latano do Odessy, Teheranu, Hamburga, Londynu i Wiednia?
W 1931 roku odbył się tu niezwykły pokaz lotniczy – słynny sterowiec Zeppelin oglądało prawie 200 tys. osób.
- Już niedługo całodobowe loty z i do Gliwic znów staną się faktem. Modernizowane lotnisko jest prawie gotowe. Zacznie działać w pierwszym kwartale 2020 roku, po zakończeniu fazy odbiorów technicznych i lotniczych. Koszt modernizacji obiektu to 27,9 mln zł - informuje Urząd Miasta w Gliwicach.
Powstały już m.in. utwardzona droga startowa o długości 920 m, którą w przyszłości będzie można wydłużyć nawet do 1,3 km, drogi kołowania i płyta postojowa, a także parkingi i drogi dojazdowe. Gotowa jest również ścieżka rowerowa biegnąca wokół lotniska.
Do wykonania pozostała m.in. droga dojazdowa i zaplecze do sterowania oświetleniem lotniska. Nowa inwestycja z powodzeniem posłuży jako baza lotów biznesowych. Gliwickie lotnisko będzie też przeznaczone na potrzeby publicznego transportu lotniczego (choć na mniejszą skalę), turystycznego i cargo oraz sportów lotniczych. Na jego terenie rozwijać się też będą ośrodki szkolenia lotniczego. A na tym nie koniec
Gliwicki Zespół Szkół Samochodowych od 10 lat kształci uczniów w zawodzie technik mechanik lotniczy. Strategicznym partnerem kształcenia jest Aeroklub Gliwicki, na którego terenie uczniowie mają zajęcia praktyczne. Szkoła nawiązała także współpracę z kilkoma przedsiębiorstwami obsługującymi linie lotnicze i z Wyższą Szkołą Oficerską Sił Lotniczych w Dęblinie, a nawet zakupiła samolot.
Obecnie gliwicka „samochodówka” zacieśnia współpracę z Politechniką Śląską. Od tego roku szkolnego część zajęć lekcyjnych i egzaminów będzie się odbywać w dwóch budowanych hangarach nowo utworzonego Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej (ATO) w ramach programu szkolenia PART–147 (to dokument potwierdzający posiadanie wiedzy oraz doświadczenia wymaganego przez przepisy europejskie).
Oprócz uczniów, w ATO szkolić się będą przede wszystkim studenci politechnicznego kursu lotniczego. Na potrzeby przyszłych młodych pilotów uczelnia zakupiła dwa certyfikowane dwumiejscowe samoloty szkolno-treningowe i turystyczne.
- Współpraca pomiędzy szkołą a uczelnią zacieśnia się na polu, które miasto również traktuje jako dziedzinę priorytetową. To krok w kierunku dalszego rozwijania technologii lotniczych w Gliwicach
– mówi Adam Neumann, zastępca prezydenta Gliwic.
Lotnisko w Gliwicach jest terenem Aeroklubu Gliwickiego oraz GAPR. Ta ostatnia jest głównym udziałowcem Śląskiego Centrum Naukowo- Technologicznego Przemysłu Lotniczego – najnowocześniejszego w Europie ośrodka, zajmującego się wytwarzaniem i badaniem kompozytowych elementów konstrukcyjnych.
GAPR jako inwestor zastępczy (w imieniu i na rzecz Aeroklubu Gliwickiego) zajął się również wyłonieniem wykonawców robót budowlanych i dostaw dla dofinansowanego z Unii Europejskiej projektu aeroklubu, zakładającego rozbudowę i przebudowę dawnych warsztatów lotniczych na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej. Początek prac budowlanych zaplanowano na październik.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
PiS do PO ws. Elektrowni Rybnik: weźcie się do roboty!
454PGE GiEK: pismo z 2020 roku o Elektrowni Rybnik ma moc prawną
429Katowice rozbudują Inteligentny System Transportowy o dwie nowe lokalizacje
418Centrum Himalaizmu im. Jerzego Kukuczki za ponad 47 mln zł. Miasto wybrało wykonawcę
340Jest umowa o przyłączenie do gazociągu największego bloku gazowo-parowego w Polsce
312Nie było żadnej, będą dwie fabryki. Boom na wodorowe inwestycje w województwie śląskim
+4 / -1W Katowicach, w miejscu dawnego dworca autobusowego, wyrosną trzy nowe wieże (wizualizacje)
+3 / -0Z Rybnika do Gliwic Kolejami Śląskimi. Linia S17 coraz popularniejsza
+3 / -0Duża inwestycja w Pyrzowicach. Rusza przetarg na projektanta głównego terminalu Katowice Airport
+2 / -0To będzie przełom w świecie skoków. Śląskie firmy tworzą rewolucyjny projekt
+2 / -0Nowe pociągi dla śląskiego na ostatniej prostej. Trzy pierwsze składy już w pierwszym kwartale 2025 r.
0Największa prywatna kopalnia w Polsce uruchamia wydobycie na nowej ścianie
0Państwowy gigant za miliony sprzedaje dom wczasowy w Ustroniu, u podnóża Równicy
0Jest umowa o przyłączenie do gazociągu największego bloku gazowo-parowego w Polsce
0Poprzedni zarząd PGE GiEK pozywa ten obecny. O co poszło? W tle Elektrownia Rybnik
0