Wygląda na to, że zarządzanie odcinkiem A4 Katowice-Kraków to świetny biznes. Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady przeanalizowała właśnie wyniki finansowe po trzech kwartałach 2023 roku. Z podsumowania wynika, że odnotowała wyższe przychody i wyższy zysk netto w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Zyski spółki biją zatem rekordy, mimo że przejazd zaledwie 60-kilometrowym odcinkiem autostrady nie należy do najtańszych, a ostatnie trzy kwartały były czasem intensyfikacji remontów, wynikających z konieczności przekazania drogi stronie publicznej w 2027 r. w bardzo dobrym stanie technicznym.
Przypomnijmy, imponującymi zyskami za zarządzanie odcinkiem Katowice-Kraków autostrady A4 Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady chwaliła się już przy okazji ostatniego, wrześniowego, podsumowania. A zaledwie kilka miesięcy wcześniej za przejazd płatnym odcinkiem wprowadzona została druga po niespełna roku podwyżka <<Drogo na A4 Katowice-Kraków, to i zysk imponujący. Stalexport chwali się wynikiem>>
Teraz spółka podsumowuje trzy kwartały 2023 roku. Jak wynika z analizy, wyniki finansowe znacząco wzrosły.
Przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady zwiększyły się w analizowanym okresie o ok. 24 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2022 roku i wyniosły 380,9 mln zł. Zysk netto wzrósł o ponad 116 proc. do wartości 126,8 mln zł - dowiadujemy się.
EBIDTA wyniosła blisko 216 mln zł i była o 49 proc. wyższa od tej zanotowanej po dziewięciu miesiącach 2022 roku.
W porównaniu do trzech kwartałów 2022 r., w 2023 r. znacząco wzrosły koszty ogólnego zarządu – do poziomu 115,5 mln zł (wzrost o 165 proc.). W 2023 r. w tej pozycji ujęto 51,1 mln zł (netto) płatności na rzecz Skarbu Państwa, która nie występowała w trzech kwartałach 2022 roku - czytamy.
W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. o 3 proc. wzrosło średnie natężenie ruchu na koncesyjnym odcinku autostrady A4 Katowice-Kraków i wyniosło 48,9 tys. pojazdów na dobę. Wzrost dotyczy tylko pojazdów osobowych (3,7 proc.), w przypadku ciężarowych odnotowano spadek o ok. -0,5 proc. Przychody z tytułu poboru opłat wyniosły 376,9 mln zł, o 24 proc. więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. O 25,9 proc. wzrosły przychody z opłat za przejazd pojazdami osobowymi, o 20,8 proc. – pojazdami ciężarowymi.
Dynamika wzrostu natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków w trzech kwartałach 2023 r. była zdecydowanie niższa od tej, jaką odnotowano w analogicznym okresie 2022 r., co wynika z faktu, że w ubiegłym roku, w związku z wybuchem wojny w Ukrainie, autostradą A4 napłynęły do Polski setki tysięcy uchodźców.
Z myślą o nich do 31 maja 2022 r. obowiązywało zwolnienie z opłat za przejazd pojazdami z ukraińskimi tablicami rejestracyjnymi. Zwolnieniu temu nadal podlegają pojazdy lub grupy pojazdów zgłoszone przez polskie organizacje pozarządowe oraz przez zagraniczne organizacje i osoby jako niosące pomoc obywatelom Ukrainy - przypomina Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
Jak przyznaje spółka, trzy kwartały 2023 roku były czasem intensyfikacji remontów na autostradzie A4 Katowice-Kraków, wynikających z konieczności przekazania drogi stronie publicznej w 2027 r. w bardzo dobrym stanie technicznym.
- Modernizacji poddano obiekty mostowe, w tym na ważnym węźle autostradowym w Mysłowicach tj., na skrzyżowaniu A4 z drogą ekspresową S1. Rozpoczęła się również wymiana nawierzchni, która na obu jezdniach 61-kilometrowego koncesyjnego odcinka A4 potrwa do końca koncesji. Prace te zawsze realizowane są z zachowaniem dwóch pasów ruchu w obu kierunkach jazdy, co zdecydowanie poprawia płynność przejazdu - wylicza Rafał Czechowski.
Przypomnijmy, w 2027 r. autostrada zostanie przekazana Skarbowi Państwa. Więcej na ten temat pisaliśmy tu <<Autostrada A4: zmiany na odcinku Katowice-Kraków. Nowy zarządca, nowy cennik?>>
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w sierpniu minionego roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wyraził nadzieję, iż po 2027 roku opłaty na odcinku A4 Katowice-Kraków będą na tyle niskie, że zachęcą kierowców do korzystania z niej, zamiast z dróg alternatywnych.
Moim marzeniem jest, by ten odcinek był bezpłatny. Zwolniłoby nas to z obowiązku zbudowania nowej drogi między aglomeracją śląską a krakowską – zapowiedział wówczas.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Śląskie po dogrywkach. Oni zwyciężyli w wyborach samorządowych 2024
409JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
389Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
379Związkowcy chcą dalszego mrożenia cen prądu. "Wszystko jest mgliste"
373"Grillowych" promocji jak na lekarstwo. Zakupy przed majówką nie będą tanie
367"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0PAS: śląskie antysmogowym liderem w rankingu wszechczasów
+1 / -0"Grillowych" promocji jak na lekarstwo. Zakupy przed majówką nie będą tanie
0Majówka z rowerem i Kolejami Śląskimi - w długi weekend jeszcze po staremu
0Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
0Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
0