Wygląda na to, że zarządzanie odcinkiem A4 Katowice-Kraków to świetny biznes. Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady przeanalizowała właśnie wyniki finansowe po trzech kwartałach 2023 roku. Z podsumowania wynika, że odnotowała wyższe przychody i wyższy zysk netto w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Zyski spółki biją zatem rekordy, mimo że przejazd zaledwie 60-kilometrowym odcinkiem autostrady nie należy do najtańszych, a ostatnie trzy kwartały były czasem intensyfikacji remontów, wynikających z konieczności przekazania drogi stronie publicznej w 2027 r. w bardzo dobrym stanie technicznym.
Przypomnijmy, imponującymi zyskami za zarządzanie odcinkiem Katowice-Kraków autostrady A4 Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady chwaliła się już przy okazji ostatniego, wrześniowego, podsumowania. A zaledwie kilka miesięcy wcześniej za przejazd płatnym odcinkiem wprowadzona została druga po niespełna roku podwyżka <<Drogo na A4 Katowice-Kraków, to i zysk imponujący. Stalexport chwali się wynikiem>>
Teraz spółka podsumowuje trzy kwartały 2023 roku. Jak wynika z analizy, wyniki finansowe znacząco wzrosły.
Przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady zwiększyły się w analizowanym okresie o ok. 24 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2022 roku i wyniosły 380,9 mln zł. Zysk netto wzrósł o ponad 116 proc. do wartości 126,8 mln zł - dowiadujemy się.
EBIDTA wyniosła blisko 216 mln zł i była o 49 proc. wyższa od tej zanotowanej po dziewięciu miesiącach 2022 roku.
W porównaniu do trzech kwartałów 2022 r., w 2023 r. znacząco wzrosły koszty ogólnego zarządu – do poziomu 115,5 mln zł (wzrost o 165 proc.). W 2023 r. w tej pozycji ujęto 51,1 mln zł (netto) płatności na rzecz Skarbu Państwa, która nie występowała w trzech kwartałach 2022 roku - czytamy.
W pierwszych trzech kwartałach 2023 r. o 3 proc. wzrosło średnie natężenie ruchu na koncesyjnym odcinku autostrady A4 Katowice-Kraków i wyniosło 48,9 tys. pojazdów na dobę. Wzrost dotyczy tylko pojazdów osobowych (3,7 proc.), w przypadku ciężarowych odnotowano spadek o ok. -0,5 proc. Przychody z tytułu poboru opłat wyniosły 376,9 mln zł, o 24 proc. więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. O 25,9 proc. wzrosły przychody z opłat za przejazd pojazdami osobowymi, o 20,8 proc. – pojazdami ciężarowymi.
Dynamika wzrostu natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków w trzech kwartałach 2023 r. była zdecydowanie niższa od tej, jaką odnotowano w analogicznym okresie 2022 r., co wynika z faktu, że w ubiegłym roku, w związku z wybuchem wojny w Ukrainie, autostradą A4 napłynęły do Polski setki tysięcy uchodźców.
Z myślą o nich do 31 maja 2022 r. obowiązywało zwolnienie z opłat za przejazd pojazdami z ukraińskimi tablicami rejestracyjnymi. Zwolnieniu temu nadal podlegają pojazdy lub grupy pojazdów zgłoszone przez polskie organizacje pozarządowe oraz przez zagraniczne organizacje i osoby jako niosące pomoc obywatelom Ukrainy - przypomina Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
Jak przyznaje spółka, trzy kwartały 2023 roku były czasem intensyfikacji remontów na autostradzie A4 Katowice-Kraków, wynikających z konieczności przekazania drogi stronie publicznej w 2027 r. w bardzo dobrym stanie technicznym.
- Modernizacji poddano obiekty mostowe, w tym na ważnym węźle autostradowym w Mysłowicach tj., na skrzyżowaniu A4 z drogą ekspresową S1. Rozpoczęła się również wymiana nawierzchni, która na obu jezdniach 61-kilometrowego koncesyjnego odcinka A4 potrwa do końca koncesji. Prace te zawsze realizowane są z zachowaniem dwóch pasów ruchu w obu kierunkach jazdy, co zdecydowanie poprawia płynność przejazdu - wylicza Rafał Czechowski.
Przypomnijmy, w 2027 r. autostrada zostanie przekazana Skarbowi Państwa. Więcej na ten temat pisaliśmy tu <<Autostrada A4: zmiany na odcinku Katowice-Kraków. Nowy zarządca, nowy cennik?>>
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w sierpniu minionego roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wyraził nadzieję, iż po 2027 roku opłaty na odcinku A4 Katowice-Kraków będą na tyle niskie, że zachęcą kierowców do korzystania z niej, zamiast z dróg alternatywnych.
Moim marzeniem jest, by ten odcinek był bezpłatny. Zwolniłoby nas to z obowiązku zbudowania nowej drogi między aglomeracją śląską a krakowską – zapowiedział wówczas.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Absurdy górniczej rzeczywistości. Zwolniony za fikcyjne zjazdy związkowiec wraca do JSW
2071Fiasko kolejnego projektu wodorowego w Niemczech. "Produkcja zielonego wodoru nie ma sensu"
791Ranking: Katowice miastem przyszłości i biznesu. W sądziedztwie Glasgow i Manchester
593Katowice, Gliwice i Bielsko-Biała wygrywają w Rankingu Gmin Województwa Śląskiego
589Na A4 Katowice-Kraków wieczny remont. A Stalexport i tak zgarnia rekordowe zyski
567Dla wielu był symbolem dzieciństwa i młodości. Legendarny dziennik "Sport" przestanie istnieć
+19 / -2Firma ze Śląska zleciła nagą sesję zdjęciową w kopalni. "Skandal! Po zaręczynach przyszedł czas na wieczór kawalerski pod ziemią?"
+14 / -2Ranking: Katowice miastem przyszłości i biznesu. W sądziedztwie Glasgow i Manchester
+3 / -0Katowicki "Sport" jednak przetrwa. Tytuł będzie ukazywał się w formie cyfrowej
+2 / -0Kolosalna strata JSW w trzecim kwartale. Spółka straciła przez „składkę solidarnościową”
+2 / -0Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. "Koszt wydobycia węgla kamiennego najwyższy w historii"
0Handel w Wigilię. Nowy Sejm przyjął pierwszą ustawę
0Katowicki "Sport" jednak przetrwa. Tytuł będzie ukazywał się w formie cyfrowej
0Wypadek w kopalni Sobieski w Jaworznie. Nie żyje czterech górników
0Eksperci nie mają złudzeń: ceny gazu i prądu poszybują. "Z mrożeniem czy bez"
0