Kariera

Drogo na A4 Katowice-Kraków, to i zysk imponujący. Stalexport chwali się wynikiem

Author profile image 2023-09-29, Autor: Magdalena Zmysłowska

Po kwietniowej - czyli drugiej po niespełna roku - podwyżce za przejazd płatnym odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków, jego zarządca przeanalizował właśnie wyniki za pierwsze półrocze 2023 r. "Stalexport Autostrady podsumowuje na plusie, zarówno w zakresie przychodów ze sprzedaży, jak i wypracowanego zysku netto" - chwali się Grupa Kapitałowa w komunikacie.

Reklama

Przypomnijmy, koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków złożył na początku lutego do GDDKiA wniosek o zgodę na zmianę stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów od 3 kwietnia, tłumacząc się przy tym sytuacją gospodarczą. <<Będzie drożej za przejazd A4 Katowice - Kraków>>

Miesiąc później zmiany weszły w życie. I choć pewnym pocieszeniem jest fakt, że kierowcy samochodów osobowych płacący aplikacją lub A4Go mogą nadal podróżować taniej, część zmotoryzowanych uważa koszt przejazdu za nieadekwatnie wysoki do długości pokonywanego odcinka. 

A4 Katowice-Kraków. Stalexport sumuje wyniki za pierwsze półrocze 2023 roku

Tymczasem zarządca odcinka podsumowal wyniki za ostatnie sześć miesięcy.

Po sześciu miesiącach 2023 roku przychody w Grupie Kapitałowej Stalexport Autostrady ukształtowały się na poziomie 233,5 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 24 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku - dowiadujemy się z komunikatu.

Odnotowany zysk netto to przyrost z 15,9 mln zł w I półroczu 2022 r. (po przekształceniu, o którym mowa poniżej) do poziomu 57,5 mln zł. EBITDA wyniosła 113,1 mln zł - wylicza Stalexport.

Przypomnijmy, wyniki finansowe Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady są pochodną prowadzonej przez nią działalności autostradowej, czyli zarządzania i eksploatacji płatnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków, realizowanego przez spółkę zależną Stalexport Autostrada Małopolska S.A. (SAM).

W I półroczu 2023 r. średni dobowy ruch na koncesyjnym odcinku autostrady A4 Katowice- Kraków wyniósł nieco ponad 46 tys. pojazdów i był o 1,6 proc. wyższy niż ruch odnotowany w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W przypadku samochodów osobowych to wzrost o 1,9 proc., natomiast ciężarowych – o 0,6 proc.

Przychody z poboru opłat w I półroczu 2023 r. wyniosły ok. 230,8 mln zł, co stanowi wzrost o 24,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2022 roku.

A4 Katowice-Kraków. Ukraińcy na specjalnych względach

Dynamika wzrostu natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków w I połowie 2023 r. była zdecydowanie niższa od tej, jaką odnotowano w I połowie 2022 r., co wynika z faktu, że  w ubiegłym roku, w związku z wybuchem wojny w Ukrainie, autostradą A4 napłynęły do Polski setki tysięcy uchodźców.

Z myślą o nich do 31 maja 2022 r. obowiązywało zwolnienie z opłat za przejazd pojazdami z ukraińskimi tablicami rejestracyjnymi. Zwolnieniu temu nadal podlegają pojazdy lub grupy pojazdów zgłoszone przez polskie organizacje pozarządowe oraz przez zagraniczne organizacje i osoby jako niosące pomoc obywatelom Ukrainy - przypomina Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

W 2023 r. wprowadzono zmiany sposobu prezentacji niektórych danych finansowych, w efekcie których dokonano przekształcenia danych za I półrocze 2022 r., a co a tym idzie – także danych za cały rok 2022 r. Przekształcenia te były wynikiem:

  • zmiany podejścia w odniesieniu do szacowania i ujmowania rezerwy na remonty nawierzchni pasa drogowego autostrady;

  • zmiany prezentacji płatności opłat koncesyjnych w skonsolidowanym sprawozdaniu z przepływów pieniężnych;
  • zmiany prezentacji środków pieniężnych na rachunkach rezerwowych w skonsolidowanym sprawozdaniu z sytuacji finansowej oraz skonsolidowanym sprawozdaniu z przepływów pieniężnych.

Szczegóły dotyczące zmian w prezentacji danych zawarte są w nocie nr 5 skonsolidowanego sprawozdania finansowego za I półrocze 2023 r.

Przedsięwzięcie, jakiego w 1997 roku podjął się koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków, czyli przebudowa i dostosowanie drogi pomiędzy ww. miastami do wymogów autostrady płatnej, jest obecnie w dojrzałej fazie swojego rozwoju - mówi Andrzej Kaczmarek, Prezes Zarządu Stalexport Autostrady S.A. oraz Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

Idą zmiany. A4 Katowice-Kraków trafi w ręce Skarbu Państwa

Przypomnijmy, w 2027 r. autostrada zostanie przekazana Skarbowi Państwa. Więcej na ten temat pisaliśmy tu <<Autostrada A4: zmiany na odcinku Katowice-Kraków. Nowy zarządca, nowy cennik?>>

Jak podkreśla dotychczasowy zarządca - zanim to nastąpi, przed spółkami Grupy Kapitałowej nadal sporo zadań do realizacji.

Na mocy postanowień Umowy Koncesyjnej zobligowani jesteśmy do przekazania autostrady w takim stanie technicznym, który przez wiele kolejnych lat po zakończeniu koncesji nie będzie wymagał od Skarbu Państwa żadnych nakładów finansowych w remonty czy modernizacje. Kontynuujemy inwestycje w ochronę wód powierzchniowych poprzez modernizację odwodnienia autostrady. We wrześniu tego roku rozpoczęliśmy prace związane z wymianą nawierzchni na obu jezdniach 61-kilometrowego odcinka A4 Katowice-Kraków. W celu zminimalizowania dyskomfortu podróżowania na remontowanych odcinkach prace te są realizowane z zachowaniem dwóch pasów ruchu w obu kierunkach jazdy. Remontowane są także węzły autostradowe i obiekty mostowe - dodaje Andrzej Kaczmarek.

Prezes zaznacza, że Stalexport wciąż podejmuje działania, mające na celu podniesienie jakości obsługi użytkowników autostrady poprzez udoskonalenia systemu poboru opłat, który umożliwia klientom dywersyfikację form płatności za korzystanie z autostrady.

Konsekwentnie zwiększamy przepustowość placów poboru opłat poprzez dalszy rozwój automatycznych metod płatności za przejazd i dostosowanie organizacji ruchu na placach poboru do coraz większej liczby kierowców, którzy z nich korzystają. Uruchomienie i rozwój tych metod umożliwia stała współpraca ze spółkami Grupy Kapitałowej Mundys (głównego akcjonariusza Stalexport Autostrady S.A.), które posiadają wieloletnie doświadczenie w branży elektronicznego poboru opłat - dowiadujemy się.

Autostrada A4. Odcinek Katowice-Kraków będzie bezpłatny?

Warto w tym miejscu przypomnieć, że w sierpniu minionego roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wyraził nadzieję, iż po 2027 roku opłaty na odcinku A4 Katowice-Kraków będą na tyle niskie, że zachęcą kierowców do korzystania z niej, zamiast z dróg alternatywnych.

Moim marzeniem jest, by ten odcinek był bezpłatny. Zwolniłoby nas to z obowiązku zbudowania nowej drogi między aglomeracją śląską a krakowską – zapowiedział wówczas.

A4Go, videotolling. Zarządca zapowiada jeszcze więcej ułatwień na A4 Katowice-Kraków

Poza uruchomionym w 2016 roku elektronicznym poborem opłat w technologii mikrofalowej „A4Go”, obecnie na A4 Katowice-Kraków funkcjonuje także videotolling. Pobór opłat na podstawie odczytu tablic rejestracyjnych pojazdów dostępny jest dzięki aplikacjom mobilnym Autopay, SkyCash, IKO PKO BP, mPay oraz kartom flotowym Orlen, Shell oraz DKV.

Jak zapowiada Andrzej Kaczmarek, obecnie prowadzone są również prace oraz rozmowy z innymi partnerami w celu dalszego poszerzania dostępu do elektronicznych form płatności.

Utrudnienia na A4 Katowice-Kraków. Remont na węźle Brzęczkowice

Tymczasem w ostatnim tygodniu zarządca A4 Katowice-Kraków poinformował o utrudnieniach na odcinku.

Począwszy od ostatniego tygodniu września aż do początku listopada 2023 r. na węźle Brzęczkowice w Mysłowicach wprowadzane będą kolejne zmiany w organizacji ruchu - informowała Stalexport.

Utrudnienia związane są z kontynuacją remontu wiaduktu i nawierzchni węzła. <<A4 Katowice-Kraków: Zmiany organizacji ruchu w związku z remontem na węźle Brzęczkowice>>

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 14

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 660