Kariera

Finansowe źródło wciąż (jeszcze) bije. Zarządca A4 Katowice-Kraków sumuje wyniki za 2023 rok

2024-03-19, Autor: mz

Stalexport Autostradypo raz kolejny podsumowuje wyniki finansowe - tym razem za 2023 rok. Co łatwe do przewidzenia - znów są imponujące. Ten fakt raczej nie dziwi, bo nie jest tajemnicą, że wyniki są związane przede wszystkim z podstawową (na razie) działalnością spółki, czyli zarządzaniem i eksploatacją autostrady A4 na odcinku Katowice-Kraków.

Reklama

Stalexport Autostrady po raz kolejny chwali się dobrym wynikiem finansowym. Grupa Kapitałowa właśnie podsumowała 2023 rok. A przypomnijmy, że wyniki te są związane przede wszystkim z jej podstawową działalnością, czyli zarządzaniem i eksploatacją autostrady A4 na odcinku Katowice-Kraków. 

O tym, że zarządzanie płatnym odcinkiem to świetny biznes, pisaliśmy niejednokrotnie, m.in. w tym artykule <<Drogo na A4 Katowice-Kraków, to i zysk imponujący. Stalexport chwali się wynikiem>>.

Finansowe źródełko wciąż bije. Stalexport Autostrady sumuje 2023 rok

W 2023 r. przychody ze sprzedaży w Grupie Kapitałowej Stalexport Autostrady osiągnęły poziom 508,9 mln PLN, co stanowi wzrost na poziomie blisko 23% w stosunku do roku 2022, natomiast zysk netto wzrósł do poziomu ok. 116,2 mln PLN. Wynik EBIDTA Grupy Kapitałowej wyniósł 211,6 mln PLN i był o ponad 45,5% wyższy niż w roku 2022 - informuje spółka w komunikacie.

Przychody z poboru opłat wyniosły ok. 503,5 mln PLN i wzrosły w stosunku do roku 2022 o 23%. W 2023 r. średni dobowy ruch wyniósł 48.150 pojazdów i był o 3% wyższy niż ruch odnotowany w roku 2022, przy czym natężenie ruchu samochodów osobowych wzrosło o 3,7%, tj. do poziomu 40.085 pojazdów na dobę, a dla samochodów ciężarowych spadło o ok. 0,6%, tj. do poziomu 8.066 pojazdów na dobę.

Jak się dowiadujemy, dysproporcja pomiędzy dynamiką wzrostu natężenia ruchu i wzrostu przychodów z tytułu poboru opłat, związana jest ze zmianami wysokości stawek opłat za przejazd wprowadzonymi 4 lipca 2022 roku i 3 kwietnia 2023 roku.

– Konieczność aktualizacji stawek opłat za przejazd związana jest głównie ze zobowiązaniem koncesjonariusza autostrady A4 Katowice-Kraków - należącej do Grupy Kapitałowej spółki Stalexport Autostrada Małopolska S.A. - do przekazania Skarbowi Państwa pasa drogowego autostrady po zakończeniu koncesji w roku 2027, w bardzo dobrym stanie technicznym – wyjaśnia Andrzej Kaczmarek, Prezes Zarządu Stalexport Autostrady SA. – Wymaga to koncentracji nakładów na prace inwestycyjne i utrzymaniowe obejmujące m.in. wymianę nawierzchni obu jezdni autostrady na całym odcinku koncesyjnym, remonty 22. obiektów mostowych oraz modernizację systemu odwodnienia autostrady, który zapewni ochronę wód powierzchniowych – dodaje.

Prace związane z wymianą nawierzchni i remontami obiektów mostowych rozpoczęły się w 2023 r. w ramach kontraktu o wartości ok. 423 mln PLN, o czym zresztą też pisaliśmy <<Na A4 Katowice-Kraków wieczny remont. A Stalexport i tak zgarnia rekordowe zyski>>.

W 2023 r. wartość nakładów inwestycyjnych Grupy Kapitałowej wyniosła ogółem ok. 80,5 mln PLN (70 mln PLN w roku 2022), natomiast koszty utrzymania, w tym wymiany nawierzchni autostrady, w minionym roku wyniosły ogółem 113,7 mln PLN (38,4 mln PLN w roku 2022).

Na wyniki Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady znaczący wpływ miał także wzrost kosztów ogólnego zarządu o 89% w porównaniu z rokiem 2022, tj. do poziomu 225,6 mln PLN. W tej kategorii dominują płatności na rzecz Skarbu Państwa, który uczestniczy w zyskach związanych z poborem opłat na A4 Katowice-Kraków. Płatności na rzecz Skarbu Państwa wyniosły w roku 2023 ponad 126,7 mln PLN wobec 47,4 mln PLN w roku 2022.

O 16% poprawiły się także jednostkowe wyniki finansowe Stalexport Autostrady S.A. Przychody ze sprzedaży w roku 2023 wyniosły ok. 4,7 mln PLN (w 2022 roku 4 mln PLN). Źródłem przychodów jest w tym przypadku przede wszystkim najem powierzchni biurowych i miejsc parkingowych biurowca w centrum Katowic. 

Zysk netto Spółki wyniósł 111,7 mln PLN i wzrósł w stosunku do roku 2022 o 128%, głównie za sprawą znaczącego wzrostu przychodów finansowych (z 56 mln PLN w roku 2022 do 120,7 mln PLN w roku 2023), obejmujących otrzymane dywidendy. Wyniosły one w 2023 r. ponad 108 mln PLN (48,3 mln PLN w roku 2022).

Autostrada A4 Katowice – Kraków będzie bezpłatna

O tym, że odcinek A4 Katowice-Kraków to dla Stalexportu żyła złota wiadomo nie od dziś. Zyski spółki wciąż biją rekordy, mimo że przejazd zaledwie 60-kilometrowym odcinkiem autostrady nie należy do najtańszych, a ostatnie miesiące były czasem intensyfikacji remontów, wynikających z wyżej już wspomnianej konieczności przekazania drogi stronie publicznej w 2027 r. w bardzo dobrym stanie technicznym.

Przypomnijmy jednak, że ten stan rzeczy wkrótce ulegnie zmianie. W lutym resort infrastruktury potwierdził nie tylko, że nie planuje przedłużenia koncesji na autostradę A4, ale również, że przejazd odcinkiem ma być bezpłatny <<Autostrada A4 Katowice – Kraków będzie bezpłatna. Resort zapowiada zmiany>>.

A o tym, czy autostrady w Polsce powinny być darmowe, rozmawialiśmy jakiś czas temu z drem Łukaszem Bieleckim, wykładowcą Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach <<"Dyskusja jest systemowa". Ekonomista o projekcie nieodpłatnych autostrad w Polsce>>.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 644

Prezentacje firm