Stalexport Autostradypo raz kolejny podsumowuje wyniki finansowe - tym razem za 2023 rok. Co łatwe do przewidzenia - znów są imponujące. Ten fakt raczej nie dziwi, bo nie jest tajemnicą, że wyniki są związane przede wszystkim z podstawową (na razie) działalnością spółki, czyli zarządzaniem i eksploatacją autostrady A4 na odcinku Katowice-Kraków.
Stalexport Autostrady po raz kolejny chwali się dobrym wynikiem finansowym. Grupa Kapitałowa właśnie podsumowała 2023 rok. A przypomnijmy, że wyniki te są związane przede wszystkim z jej podstawową działalnością, czyli zarządzaniem i eksploatacją autostrady A4 na odcinku Katowice-Kraków.
O tym, że zarządzanie płatnym odcinkiem to świetny biznes, pisaliśmy niejednokrotnie, m.in. w tym artykule <<Drogo na A4 Katowice-Kraków, to i zysk imponujący. Stalexport chwali się wynikiem>>.
W 2023 r. przychody ze sprzedaży w Grupie Kapitałowej Stalexport Autostrady osiągnęły poziom 508,9 mln PLN, co stanowi wzrost na poziomie blisko 23% w stosunku do roku 2022, natomiast zysk netto wzrósł do poziomu ok. 116,2 mln PLN. Wynik EBIDTA Grupy Kapitałowej wyniósł 211,6 mln PLN i był o ponad 45,5% wyższy niż w roku 2022 - informuje spółka w komunikacie.
Przychody z poboru opłat wyniosły ok. 503,5 mln PLN i wzrosły w stosunku do roku 2022 o 23%. W 2023 r. średni dobowy ruch wyniósł 48.150 pojazdów i był o 3% wyższy niż ruch odnotowany w roku 2022, przy czym natężenie ruchu samochodów osobowych wzrosło o 3,7%, tj. do poziomu 40.085 pojazdów na dobę, a dla samochodów ciężarowych spadło o ok. 0,6%, tj. do poziomu 8.066 pojazdów na dobę.
Jak się dowiadujemy, dysproporcja pomiędzy dynamiką wzrostu natężenia ruchu i wzrostu przychodów z tytułu poboru opłat, związana jest ze zmianami wysokości stawek opłat za przejazd wprowadzonymi 4 lipca 2022 roku i 3 kwietnia 2023 roku.
– Konieczność aktualizacji stawek opłat za przejazd związana jest głównie ze zobowiązaniem koncesjonariusza autostrady A4 Katowice-Kraków - należącej do Grupy Kapitałowej spółki Stalexport Autostrada Małopolska S.A. - do przekazania Skarbowi Państwa pasa drogowego autostrady po zakończeniu koncesji w roku 2027, w bardzo dobrym stanie technicznym – wyjaśnia Andrzej Kaczmarek, Prezes Zarządu Stalexport Autostrady SA. – Wymaga to koncentracji nakładów na prace inwestycyjne i utrzymaniowe obejmujące m.in. wymianę nawierzchni obu jezdni autostrady na całym odcinku koncesyjnym, remonty 22. obiektów mostowych oraz modernizację systemu odwodnienia autostrady, który zapewni ochronę wód powierzchniowych – dodaje.
Prace związane z wymianą nawierzchni i remontami obiektów mostowych rozpoczęły się w 2023 r. w ramach kontraktu o wartości ok. 423 mln PLN, o czym zresztą też pisaliśmy <<Na A4 Katowice-Kraków wieczny remont. A Stalexport i tak zgarnia rekordowe zyski>>.
W 2023 r. wartość nakładów inwestycyjnych Grupy Kapitałowej wyniosła ogółem ok. 80,5 mln PLN (70 mln PLN w roku 2022), natomiast koszty utrzymania, w tym wymiany nawierzchni autostrady, w minionym roku wyniosły ogółem 113,7 mln PLN (38,4 mln PLN w roku 2022).
Na wyniki Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady znaczący wpływ miał także wzrost kosztów ogólnego zarządu o 89% w porównaniu z rokiem 2022, tj. do poziomu 225,6 mln PLN. W tej kategorii dominują płatności na rzecz Skarbu Państwa, który uczestniczy w zyskach związanych z poborem opłat na A4 Katowice-Kraków. Płatności na rzecz Skarbu Państwa wyniosły w roku 2023 ponad 126,7 mln PLN wobec 47,4 mln PLN w roku 2022.
O 16% poprawiły się także jednostkowe wyniki finansowe Stalexport Autostrady S.A. Przychody ze sprzedaży w roku 2023 wyniosły ok. 4,7 mln PLN (w 2022 roku 4 mln PLN). Źródłem przychodów jest w tym przypadku przede wszystkim najem powierzchni biurowych i miejsc parkingowych biurowca w centrum Katowic.
Zysk netto Spółki wyniósł 111,7 mln PLN i wzrósł w stosunku do roku 2022 o 128%, głównie za sprawą znaczącego wzrostu przychodów finansowych (z 56 mln PLN w roku 2022 do 120,7 mln PLN w roku 2023), obejmujących otrzymane dywidendy. Wyniosły one w 2023 r. ponad 108 mln PLN (48,3 mln PLN w roku 2022).
O tym, że odcinek A4 Katowice-Kraków to dla Stalexportu żyła złota wiadomo nie od dziś. Zyski spółki wciąż biją rekordy, mimo że przejazd zaledwie 60-kilometrowym odcinkiem autostrady nie należy do najtańszych, a ostatnie miesiące były czasem intensyfikacji remontów, wynikających z wyżej już wspomnianej konieczności przekazania drogi stronie publicznej w 2027 r. w bardzo dobrym stanie technicznym.
Przypomnijmy jednak, że ten stan rzeczy wkrótce ulegnie zmianie. W lutym resort infrastruktury potwierdził nie tylko, że nie planuje przedłużenia koncesji na autostradę A4, ale również, że przejazd odcinkiem ma być bezpłatny <<Autostrada A4 Katowice – Kraków będzie bezpłatna. Resort zapowiada zmiany>>.
A o tym, czy autostrady w Polsce powinny być darmowe, rozmawialiśmy jakiś czas temu z drem Łukaszem Bieleckim, wykładowcą Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach <<"Dyskusja jest systemowa". Ekonomista o projekcie nieodpłatnych autostrad w Polsce>>.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Najstarsza marka turystyczna na świecie przejęta przez katowicką firmę Łukasza Habaja
658Ceny węgla koksującego lecą na łeb na szyję. Czy spadki pogrążą JSW?
591Przetasowanie w Polskiej Grupie Górniczej. Zmiany w kierownictwie dwóch kopalń
490Spółka z grupy JSW ma nowego prezesa. Wcześniej był związany z PGG
482Inteligentny transfer ubezpieczeniowy jako istotny element strategii biznesowej
479Najstarsza marka turystyczna na świecie przejęta przez katowicką firmę Łukasza Habaja
+4 / -0Tureckie jedzenie bez personelu. Kebabomaty - nowy pomysł na biznes Lukasa Podolskiego
+3 / -0Spółka od Izery ma nowy zarząd. Na czele ElectroMobility Poland stanął Tomasz Kędzierski
+0 / -1Ceny węgla koksującego lecą na łeb na szyję. Czy spadki pogrążą JSW?
+0 / -2Wiceprezes JSW przewodniczącym stowarzyszenia surowców krytycznych
0Najstarsza marka turystyczna na świecie przejęta przez katowicką firmę Łukasza Habaja
0Spółka z grupy JSW ma nowego prezesa. Wcześniej był związany z PGG
0Ceny węgla koksującego lecą na łeb na szyję. Czy spadki pogrążą JSW?
0Spółka od Izery ma nowy zarząd. Na czele ElectroMobility Poland stanął Tomasz Kędzierski
0