To już pewne: idą zmiany na odcinku Katowice - Kraków autostrady A4. Jak poinformowało oficjalnie Ministerstwo Infrastruktury, resort nie zamierza przedłużyć koncesji - po wygaśnięciu umowy z zarządcą autostrada przejdzie w zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będzie bezpłatna.
O tym planie pisaliśmy po raz pierwszy pod koniec 2022 roku. Andrzej Adamczyk, ówczesny minister infrastruktury, zapowiedział wtedy, że resort chciałby, aby odcinek autostrady A4 Katowice – Kraków był bezpłatny. Zmiana miałaby wejść w życie najszybciej w 2027 roku, kiedy droga nie będzie już zarządzana przez koncesjonariusza <<Autostrada A4 Katowice – Kraków będzie bezpłatna? Jest taki plan>>.
Przypomnijmy, że autostradą zarządza od lat spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM). Dla firmy to żyła złota. O imponujących wynikach finansowych spółki pisaliśmy niejednokrotnie, m.in. w tych artykułach:
<<Drogo na A4 Katowice-Kraków, to i zysk imponujący. Stalexport chwali się wynikiem>>
<<Na A4 Katowice-Kraków wieczny remont. A Stalexport i tak zgarnia rekordowe zyski>>
Zyski spółki wciąż biją rekordy, mimo że przejazd zaledwie 60-kilometrowym odcinkiem autostrady nie należy do najtańszych, a ostatnie miesiące były czasem intensyfikacji remontów, wynikających z konieczności przekazania drogi stronie publicznej w 2027 r. w bardzo dobrym stanie technicznym.
Dodajmy do tego, że na początku lutego, czyli niespełna dwa tygodnie temu, SAM S.A. zawnioskowała do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad o zmianę stawek opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków dla wszystkich kategorii pojazdów.
Stalexport wyjaśnia kolejną podwyżkę "kumulacją wydatków inwestycyjnych wynikających ze zbliżającego się końca umowy koncesyjnej". I choć w opinii GDDKiA jest ona nieuzasadniona oraz "uderza bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy", nowe stawki i tak wejdą w życie - 1 kwietnia 2024 r.
Zgodnie z wnioskiem, opłaty po podwyżce mają wzrosnąć o ok. 6,5% i będą od kwietnia wynosiły:
- kategoria 1 (innych niż motocykle) – kwota 16 złotych (obecnie 15 zł),
- kategoria 2, 3, 4 i 5 – kwota 49 złotych (obecnie 46 zł).
Co ważne, od 16 stycznia br. zniknęły również preferencyjne stawki dla kierowców samochodów osobowych korzystających z płatności automatycznych. Wyjątkiem jest A4Go w formule prepaid.
Teraz wszystko wskazuje na to, że mglisty plan Ministerstwa Infrastruktury sprzed ponad roku jednak się ziści. Resort potwierdził w ostatnich dniach oficjalnie nie tylko, że nie planuje przedłużenia koncesji na autostradę A4, ale również, że przejazd odcinkiem ma być bezpłatny.
Ministerstwo Infrastruktury nie planuje przedłużenia koncesji na autostrady A4 i A2. Po wygaśnięciu umów przejdą one w zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Resort nie zakłada odpłatności za przejazd pojazdów osobowych oraz motocykli tymi odcinkami - przekazał PAP rzecznik prasowy resortu infrastruktury Rafał Jaśkowski.
- W marcu 2027 r. wygaśnie umowa koncesyjna dotycząca A4 Katowice – Kraków. Ministerstwo Infrastruktury nie przewiduje zawierania kolejnej umowy na eksploatację tego odcinka autostrady oraz nie zakłada odpłatności za przejazd pojazdów osobowych, oraz motocykli tym odcinkiem - dodał.
Podobnie rzecz ma się z umowami koncesyjnymi dotyczącymi A2 Świecko – Nowy Tomyśl – Konin, które wygasną w 2037 r. Po tym czasie odcinki również mają być bezpłatne.
Rzecznik przypomniał, że wszystkie drogi ekspresowe w Polsce są darmowe dla pojazdów osobowych i motocykli. Dodatkowo od 1 lipca 2023 r. darmowe są wszystkie odcinki autostrad zarządzanych przez GDDKiA – opłaty zostały zniesione na odcinkach A2 Konin - Stryków, A4 Wrocław - Sośnica. Bezpłatnie możemy podróżować również na odcinku A1 Gdańsk - Toruń, który od 4 września 2023 r. jest darmowy dla motocykli i pojazdów samochodowych o dwóch osiach.
Tymczasem głosy w dyskusji są podzielone. Część kierowców jest zdania, że na miejsce dotychczasowych opłat powinny zostać wprowadzone opłaty czasowe - na wzór tych obowiązujących np. w Czechach, bo "darmowe" autostrady to mrzonka, utrzymanie dróg i tak kosztuje.
A Wy co sądziecie na ten temat? Czy autostrady w Polsce powinny być bezpłatne?
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
444Śląskie po dogrywkach. Oni zwyciężyli w wyborach samorządowych 2024
385JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
382Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
369Związkowcy chcą dalszego mrożenia cen prądu. "Wszystko jest mgliste"
368"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+7 / -0Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
+1 / -0"Grillowych" promocji jak na lekarstwo. Zakupy przed majówką nie będą tanie
0Majówka z rowerem i Kolejami Śląskimi - w długi weekend jeszcze po staremu
0Jest przełom. Sejm przyjął ustawę uznającą śląski za język regionalny
0Rewolucja w e-fakturowaniu znów odroczona! Obowiązkowy KSeF przesunięty na 2026 rok
0Ruszyły remonty na A4 Katowice-Kraków. Utrudnienia można śledzić na interaktywnej mapie
0