Pandemia odcisnęła piętno na polskim rynku pojazdów używanych. Nastąpił wzrost ofert na pojazdy w najniższym przedziale cen do 10 tys. zł. Skokowo rośnie też liczba kupowanych samochodów z odnotowaną szkodą.
Podczas gdy w I półroczu 2019 auta w cenie do 10 tys. zł stanowiły zaledwie 9,26% wszystkich ofert sprzedaży, to w pierwszym półroczu 2020 stanowią 17,52%. Z czego w przedziale cenowym od 5 do 10 tys. zł ich ilość zwiększyła się prawie trzykrotnie: z 4,14% w I półroczu 2019 roku do 11,39% I półroczu w 2020.
- Prawdopodobnie ma to związek z trudną sytuacją ekonomiczną i utratą dochodów części rodaków. Potrzeba zdobycia środków na przetrwanie skutkowała wyzbywaniem się samochodów będących na wyposażeniu gospodarstw domowych - mówi Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.
Zamknięcie granic i zatrzymanie importu spowodowało spadek udziału pojazdów w dotychczas najbardziej popularnym przedziale cen 10-25 tys. zł. Zmalał on z 42% w 2019 roku do 31,34% w 2020 roku.
Obserwujemy natomiast niewielki wzrost podaży ofert na pojazdy powyżej 50 tys. zł. Z 21,34% do 25,81%. Ma to prawdopodobnie związek ze sprzedażą z powodu pandemii nowszych, a więc i droższych pojazdów leasingowanych.
Wśród ofert sprzedaży wzrósł udział pojazdów z odnotowaną szkodą. W I półroczu 2019 roku udział pojazdów ze szkodą wśród wszystkich ofert sprzedaży wynosił 31%. Obecnie wynosi on już 36%. Zmiana może wynikać z trzykrotnego przyrostu ofert aut w przedziale 5-10 tys. zł. Są to kilkunastoletnie samochody, naturalne więc, że tego typu pojazdy mogą mieć wypadkową przeszłość.
Z zeszłorocznych danych wynika, iż udział pojazdów z Niemiec był równy udziałowi pojazdów z naszego rodzimego rynku i utrzymywał się na poziomie ok. 39%. Obecnie udział pojazdów z Polski wynosi 42,93%, a pojazdy z Niemiec stanowią 32,61% wszystkich ofert sprzedaży w I półroczu 2020. Ta zmiana jest akurat dobra dla klientów, ze względu na lepiej udokumentowaną i łatwiejszą do sprawdzenia historię pojazdów z Polski.
Jedno nie uległo zmianie. Do TOP 5 najbardziej popularnych marek oferowanych na sprzedaż na rynku wtórnym nadal należą:
2020 rok
1. Volkswagen - 9,45%,
2. Opel - 8,17%,
3. Ford - 7,42%,
4. Audi - 6,87%,
5. Renault - 6,81%,
2019 rok
1. Volkswagen - 10,06%,
2. Opel - 8,61%,
3. Ford - 7,21%,
4. Audi - 7%,
5. Renault - 6,91%.
Udział tych marek w ofertach sprzedaży pozostaje na tym samym poziomie, co w I połowie 2019 roku. Różnice są praktycznie niezauważalne.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Śląskie walczy ze skutkami powodzi. W tych miejscach wciąż trwają utrudnienia drogowe (lista)
501Będzie pozew za wstrząsy z kopalni PGG? "Wpływają na długotrwały stres"
441Powódź w woj. śląskim: PLK wydała komunikat ws. przejezdności. "Sytuacja na sieci kolejowej jest dynamiczna"
389Pod względem zarobków w Śląskiem Katowice wcale nie są "jedynką". Zaskakujące dane GUS
375Wstrząs w kopalni PGG Staszic-Wujek. Czterech z jednenastu poszkodowanych górników w szpitalu
337Dlaczego wynajem odzieży ochronnej zyskuje na popularności?
+3 / -0Po "spontanicznym" proteście na torach w Katowicach: PLK chce wyciągnąć konsekwencje
+2 / -0Innowacja w Gliwicach: ciepło pozyskane od prywatnego inwestora zasili miejską sieć
+2 / -0Przyszłość tworzyw sztucznych w budownictwie w świetle unijnej strategii klimatycznej
+2 / -0Katowice Airport: na lotnisku powstanie nowa baza dla działów transportu i eksploatacji
+2 / -0Racibórz powoli wraca do życia sprzed powodzi. Poziom wody w Odrze sukcesywnie się obniża
0420 szkół i przedszkoli zamkniętych z powodu powodzi. ZUS przypomina, kto i jak może ubiegać się o zasiłek opiekuńczy
0Co działo się ponad 1000 metrów pod ziemią? PGG wraca do tragedii w Rydułtowach
0Ewakuacja w powiecie raciborskim to fake news! Miasto dementuje dezinformacje
0Powódź 2024. PLK: we wtorek ruch pociągów wciąż wstrzymany na 12 odcinkach linii lokalnych
0