Do „Katowice Airport” dojedziemy koleją z Tarnowskich Gór lub z Zawiercia. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę o wartości ponad 660 mln zł netto z dofinansowaniem z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Na lotnisku w Pyrzowicach powstanie dwuperonowa stacja.
Pasażerowie z Zawiercia dojadą do lotniska w 23 min, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie niecałą godzinę. Dzięki tej inwestycji zwiększą się możliwości podróży oraz dostęp do kolei w regionie. Poprawi się skomunikowanie lotniska w Pyrzowicach z miastami województwa śląskiego oraz sprawność kolei aglomeracyjnej.
– Inwestycja realizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego łączy środki komunikacji i umożliwia dojazd koleją do portu lotniczego „Katowice Airport”. Zwiększamy dostępność do kolei. To także impuls do rozwoju gospodarczego regionu. Do realizacji projektu wykorzystujemy środki unijne. Tworzymy kolej bezpieczną, komfortową i przewidywalną – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Dzięki realizacji projektu zwiększy się w regionie dostępność do kolei. W znaczący sposób poprawi się skomunikowanie lotniska w Pyrzowicach z miastami województwa śląskiego, sprawność kolei aglomeracyjnej, a także połączenia dalekobieżne. Projekt ma również istotne znaczenie dla zwiększenia roli kolei w przewozach towarowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dostęp do kolei zwiększą nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów oraz 2-peronowa stacja Pyrzowice Lotnisko. Piesi będą korzystać z nowych przejść podziemnych w Pyrzowicach Lotnisku i Siewierzu. W Zawierciu, Pyrzowicach i Tarnowskich Górach zostaną zamontowane windy, aby ułatwić podróże osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Perony będą oświetlone i wyposażone w wiaty oraz ławki. Komfort i bezpieczeństwo w podróży zapewnią nagłośnienie i monitoring oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Na stacji Zawiercie będzie nowy peron nr 3. Z myślą o wygodzie podróżnych zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba. Rozwój kolei umożliwi zabezpieczenie terenu pod dwa przystanki na terenie gminy Miasteczko Śląskie i Poręba.
Brak dobrego połączenia kolejowego ograniczał możliwości docierania do lotniska. Podróżni mieli do wyboru samochody osobowe, bądź połączenia autobusowe. Dlatego na projekt z nadzieją patrzy Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, zarządca Katowice Airport:
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 182 to ważny projekt z perspektywy skomunikowania pyrzowickiego lotniska. Uruchomienie regularnych połączeń kolejowych na szlaku przebiegającym przy porcie, poprawi możliwości dojazdu do Katowice Airport transportem zbiorowym. Warto podkreślić, że z pociągów korzystać będą nie tylko pasażerowie podróżujący z i do Pyrzowic ale także osoby zatrudnione na terenie lotniska. Aktualnie w ponad 50 firmach i instytucjach państwowych prowadzących tutaj działalność pracuje prawie cztery tysiące osób. Znacząca część z nich mieszka w gminach położonych wzdłuż rewitalizowanej linii kolejowej nr 182 – mówił Piotr Adamczyk, PR Manager Katowice Airport rok temu przy okazji ogłoszenia przez PKP PLK przetargu.
Projekt ma także istotne znaczenie dla sprawnych przewozów towarowych. Linia będzie ważną trasą obsługującą bocznicę towarową CARGO MPL Katowice oraz dwie bocznice w Siewierzu. Projekt pozytywnie wpłynie na transport towarów drogą kolejową i lotniczą. Pociągi towarowe przyspieszą do 80 km/h, linią pojadą też cięższe składy.
W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h.
Inwestycja obejmie 52 obiekty inżynieryjne, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice (droga dojazdowa do lotniska). Będzie bezpieczniej dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Inwestycję zrealizuje konsorcjum Track Tec Construction Sp. z o.o. (Lider) oraz INFRAKOL Sp. z o.o., Sp. k. (Partner) i Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego i Kolejowego Sp. z o.o. (Partner) w ramach projektu „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie”. Planowane rozpoczęcie prac budowlanych to I kwartał 2021 roku, po opracowaniu przez wykonawcę projektów wykonawczych. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w I kwartale 2023 roku. Dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
7133,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
683Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
585Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
560Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
535Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Ponad 55,3 mln zł dla Bytomia na zieloną energię
+1 / -0Ruszył Budżet Obywatelski woj. śląskiego. W puli 5 mln złotych
0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0
~FILIPPOS7 2021-01-24
18:32:35
Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.